click 4 money

Sunday, January 31, 2010

Mila, Nabil & Sarah cari formula masa depan


Oleh Raja Nurfatimah Mawar Mohamed



Sedar tak kekal lama dalam industri

FITRAH manusia tidak pernah puas dengan apa yang dikecapi. Begitu juga tiga pelakon muda, Nabil, Puteri Sarah Liyana dan Mila. Mereka masih mencari-cari 'formula' yang memungkinkan mereka terus bertahan lebih lama dalam persada seni hiburan tanah air. Namun realitinya, hidup ini ada pasang surutnya apatah lagi dalam industri hiburan.

Ada masa di atas, ada ketikanya pula berada di bawah. Sebagai insan yang pernah memenangi takhta di hati peminat, Bintang Paling Popular Anugerah Bintang Popular Berita Harian (ABPBH) 2008 dan Juara Raja Lawak 2, Nabil dan Juara Akademi Fantasia 5 yang juga Artis Baru Wanita Popular ABPBH 2007, Mila sentiasa bersedia dengan seribu satu kemungkinan yang berlaku.

Begitu juga pendatang baru, Puteri Sarah Liyana. Mereka berpegang pada prinsip - sediakan payung sebelum hujan. Biarpun bergelar pelakon, penyanyi atau pengacara terkenal, ia belum tentu dapat menjamin hidup mereka. Dan tiga pelakon utama filem Lu Fikirlah Sendiri De Movie arahan Aminah Rhapor itu sudah merencanakan masa depan mereka, tidak hanya bergantung hidup sebagai anak seni sepanjang hayat.

Tanpa berselindung, Nabil akui: "Saya sering terfikir apa akan berlaku pada diri saya pada masa depan, mungkin 10 tahun akan datang. Ketika kerjaya saya sudah menurun, ketika ramai wajah bakat baru silih berganti, adakah saya masih berada di pentas anak seni? Ya, mungkin sekarang saya masih laku, karya dan idea saya masih segar, tetapi untuk masa akan datang, saya sendiri tidak pasti.

"Bukan tidak yakin dengan kemampuan diri, tapi laluan hidup sebagai anak seni begitulah pusingannya. Ketika bersendirian saya sering memikirkan hidup dan masa depan. Saya takut bila tiada persediaan, hidup saya melarat pada hari tua nanti. Saya akan berkahwin dan ada anak-anak, jika tiada persediaan, bagaimana masa depan mereka? Dan kisah artis lama yang hidup susah dan tiada pembelaan membuatkan saya jadi takut, apakah begitu kesudahan hidup seorang artis yang pernah bergelar anak seni?

Nabil jual aksesori motosikal

"Sebagai persediaan, saya merancang membuka kedai pakaian dan aksesori motosikal di Seremban, Negeri Sembilan tidak lama lagi. Saya sudah bertemu lokasi yang sesuai, cuma masih mengumpul modal. Insya-Allah, pertengahan tahun ini mungkin impian saya tercapai.

"Saya meminati bidang perniagaan dan memilih untuk membuka kedai pakaian dan aksesori motosikal disebabkan minat saya. Saya sudah menemui kilang pakaian dan aksesori di Bandung, Indonesia, jadi barangannya nanti akan diambil dari seberang. Dan ketika itulah, saya rasa yakin untuk melangkah ke fasa perkahwinan, selagi saya belum ada persediaan lain, saya tidak berani nak menyunting anak dara orang."

Bukan hanya perniagaan, Nabil berkata, dia juga mula berjinak-jinak dalam bidang nyanyian biarpun sedar suaranya tidaklah sehebat Mawi, Faizal Tahir atau Jamal Abdillah. Album Nabil yang berkolaborasi dengan penyanyi lain seperti Ajai, Angah Raja Lawak, Adibah Noor dan beberapa penyanyi popular lain masih dalam pembikinan. Bagaimanapun, Nabil akan muncul dengan single pertama berjudul Lu Fikirlah Sendiri Beb ciptaan Ajai dan lirik Nabil sendiri tidak lama lagi.

Akuinya: "Saya berkongsi dengan Wake The Baby milik Ajai untuk menghasilkan album yang menelan belanja RM110,000. Bagaimanapun, saya tidak menyanyi, hanya muncul `rap' bersama artis-artis yang dipilih. Single kedua, Ambik Baliklah ciptaan Ajai dan lirik saya dan Ajai juga sudah disiapkan, cuma menunggu masa yang sesuai untuk diperdengarkan.

"Album ini memuatkan lapan lagi, setakat ini, saya berkolaborasi dengan Ajai, Angah Raja Lawak dan Adibah Noor, manakala artis lain masih dalam perbincangan lagi. Kalau ikutkan saya teringin nak berkolaborasi dengan Misha Omar dan penyanyi gerudi Indonesia, Inul Daratasia, tetapi ia umpama bulan jatuh ke riba jika pelawaan saya diterima. Saya menampilkan konsep album komedi dan inilah percubaan saya melangkah ke dunia nyanyian.

Reda tak menang kali ini

"Apa yang saya lakukan adalah untuk masa depan saya, bukan saya bersikap tamak haloba. Saya percaya album komedi juga mempunyai tempat di hati peminat, cuma sudah jarang dikeluarkan," katanya yang bercita-cita menjadi sehebat Allahyarham Tan Sri P Ramlee.

Menyentuh mengenai ABPBH 2009, Nabil berkata, dia tidak mengharapkan dapat mengekalkan takhta Bintang Paling Popular memandangkan persaingan daripada penyanyi indie dan pelakon-pelakon agak hebat tahun ini.

"Saya sudah bersedia jika takhta saya diambil artis lain, jika menang ia bonus buat saya, jika sebaliknya saya reda. Saya bersyukur mendapat pencapaian yang baik ketika saya masih hijau dalam dunia seni. Apa yang penting, saya harus mempertingkatkan prestasi lakonan dan lawak jenaka saya," kata kekasih kepada pelakon jelita, Irma Hasmie itu.

Mila berkata, dia juga seperti Nabil, melakukan persediaan awal sebelum namanya semakin suram. Diakui hidup ada pasang surut dan kerjayanya sebagai penyanyi dan pelakon juga tidak terkecuali berdepan dengan tempias yang sama.

Semakin comel dengan imej yang semakin matang, Mila akui: "Saya menjadi harapan dan menanggung segala keperluan keluarga, jadi tanggungjawab saya bukanlah kecil. Saya tidak mahu ayah dan ibu terus bekerja, saya mahu mereka berehat selepas dulu pernah melalui kesusahan membesarkan anak-anak. Saya sanggup meletakkan bebanan atas bahu asalkan keluarga saya bahagia dan berada di depan mata. Soal duit boleh dicari, tapi ibu bapa hanya satu.

Mila mahu jual karipap segera

"Seperti Nabil, saya sudah melebarkan sayap perniagaan saya, LuvMilla Corporatian Sdn Bhd bukan hanya pada bidang kosmetik dan penjagaan kesihatan, tapi saya juga berhasrat menceburi bidang makanan beku. Saya akan keluar dengan `karipap segera' terlebih dulu, mungkin selepas ini, saya akan fikirkan makanan segera yang lain.

"Selain itu, LuvMilla Corporation juga membuka rangkaian baru, LuvMilla Entertainment yang menguruskan acara dan persembahan membabitkan artis lain. Setakat ini, Alhamdullilah saya sudah bekerjasama dengan beberapa syarikat korporat menguruskan acara mereka," kata penyanyi lagu Jika Kau Ubah Fikiran.

Menyentuh lakonannya dalam filem Lu Fikirlah Sendiri De Movie terbitan SDAF Pictures Sdn Bhd yang akan menjengah pawagam bermula 11 Februari ini, Mila berkata, itu adalah filem pertama lakonan. Biarpun hanya enam babak yang membabitkan dirinya, namun banyak pengalaman yang diperolehi ketika bergandingan dengan Nabil dan Puteri Sarah Liyana.

Selain Nabil, Mila dan Puteri Sarah, filem berkenaan juga menampilkan nama besar lain seperti Ummi Nazeera, Zaibo, Tasha Nordin, Zizan Raja Lawak, Liza Othman, Harun Salim Bachik, Hisham Ahmad Tajudin, Faizal Tahir, Amy Search dan kumpulan Meet Uncle Hussain.

"Saya teruja bekerjasama dengan Pensyarah Fakulti Teknologi Kreatif dan Artistik Universiti Teknologi Mara (UiTM), Aminah Rhapor yang juga pengarah dan penerbit filem itu. Saya melalui banyak pengalaman lucu ketika menjalani penggambaran filem ini pada 2008.

“Saya masih ingat, pernah terjadi saya terdiam apabila pengarah mengatakan `action', saya langsung tidak memberikan reaksi apa-apa. Saya tidak tahu `roll' sedang berjalan. Mujurlah Kak Amy (Aminah) dan krew penerbitan memahami, dia banyak memberi tunjuk ajar pada saya, begitu juga Nabil dan pelakon lain, mereka tidak kedekut ilmu untuk membantu saya," kata pelakon drama bersiri, Kau Dan Aku yang disiarkan dalam Astro Ria itu.

Puteri baling kasut pada Nabil

Mengulas ABPBH 2009, Mila berkata, dia bersyukur namanya tersenarai dalam calon top 5 tiga tahun berturut-turut sekali gus membuktikan peminat masih menyokong kerjaya nyanyiannya. "Saya yakin Datuk Siti Nurhaliza akan menang lagi. Saya tak kecewa malah apa yang dikecapi beliau menjadi pembakar semangat saya untuk meneruskan perjuangan. Saya mahu jadi sehebat Siti, itulah azam saya," katanya.

Puteri Sarah pula berkata, watak Natasha dalam filem Lu Fikirlah Sendiri De Movie yang menelan belanja RM1.8 juta menjadi pengubat hatinya apabila filem pertamanya, Aduh Saliha masih tergantung dan tiada berita. Mungkin jadi, mungkin juga sebaliknya.

"Saya masih menunggu tetapi saya tidak berharap. Jika ada rezeki, adalah filem Aduh Saliha itu, jika tidak saya tidak kecewa. Tidak dinafikan, filem Lu Fikirlah Sendiri De Movie menjadi penawarnya. Saya gembira akhirnya filem ini menemui peminat di pawagam, tetapi jangan harapkan sesuatu yang luar biasa kerana saya dan Nabil ketika itu masih baru dalam bidang lakonan.

"Saya tak nafikan, saya seronok bercinta dengan Nabil dalam filem ini. Saya terhibur dengan gelagat Nabil, dialog kami juga tidak terlalu terikat. Watak Natasha ialah seorang anak orang berada dan sombong. Selain menjadi pelajar, Natasya meminati bidang glamor dan menjadi model sambilan.

"Konflik sering melanda antara Natasha dengan Nabil dan mereka pantang berjumpa, pasti berperang besar. Saya pernah membaling kasut pada Nabil dalam filem ini, memang lucu adegan itu. Filem ini tidaklah terlalu lucu, banyak cerita suka, duka dan kesedihan yang diselitkan. Jika selama ini, Nabil tampil dengan karakter lucu dan jenaka, tetapi Nabil menangis dalam filem ini.

"Saya dan Nabil mengikuti kelas lakonan dengan Kak Amy hampir sebulan sebelum penggambaran filem bermula. Maklumlah ketika itu, saya dan Nabil belum faham dengan selok belok lakonan, terutama teknik dan lontaran dialog," katanya yang dikaitkan menjalinkan hubungan cinta dengan model dan pelakon baru, Ammar Alfian Aziz.

No comments:

Post a Comment

click2..

sponsor links

Fitness pro’s deluxe form kit
Read this book
www.fitnessbusinessforms.com

Fat Loss Action Blueprint
See To Believe
www.fatlossactionblueprint.com/

Marketing Secrets Of Successful Nail Technicians.
Tried And Tested
www.nailtechsuccess.com