click 4 money

Sunday, January 31, 2010

Yasmin & Fouziah tunggu calon suami


Oleh Raja Nurfatimah Mawar Mohamed



Masih mencari, bukan memilih: Hani, Fouziah akui bosan cinta putus di tengah jalan

SEORANG demi seorang lelaki cuba menawan hati tetapi semuanya ditolak. Mereka bukannya tiada rupa atau tidak berharta tetapi belum berupaya membuat hati dua pelakon jelita, Yasmin Hani, 31, dan Fouziah Gous, 28, tertawan. Apakah mereka terlalu memilih?

Dalam usia yang menjengah dewasa, Hani dan Fouziah memiliki segala-galanya. Kerjaya dan populariti mereka berjalan seiring sejak bergelar artis, namun apabila menyentuh soal peribadi, dua pelakon utama filem 2 Hati 1 Jiwa arahan Prof Madya A Razak Mohaideen diam membisu seribu bahasa. Apakah sejarah putus cinta lalu membuatkan mereka serik nak berkasih lagi?

Tanpa berselindung, Fouziah berkata: “Serik dan memilih, dua perkara berbeza. Memilih? Saya tak fikir begitu, saya sederhana saja orangnya. Saya percaya, semuanya terletak pada hati. Kalau kita tidak benar-benar cintakan seseorang, mengapa perlu memaksa diri?



“Serik pula tiada dalam kamus hidup saya walaupun pernah melalui kegagalan dalam percintaan, tetapi itu cerita lama, tak perlu dikenang lagi. Bagaimanapun, saya akui sedikit sebanyak pengalaman lalu membuatkan saya sukar mempercayai lelaki.

“Jadi, sukar jugalah lelaki mahu mendekati saya. Bukan tiada lelaki yang cuba mendekati tetapi saya belum bertemu dengan lelaki yang benar-benar membuatkan saya jatuh cinta dana rasa bahagia. Kini, hanya kerjaya menjadi buah hati saya.

“Tidak sukar mendampingi lelaki berharta dan berpengaruh, tetapi saya mencari seorang insan yang baik dan sederhana perwatakannya. Saya ingin seseorang yang boleh dijadikan kawan, sentiasa menggembirakan hati, tidak mengongkong dan paling penting, faham dengan kerjaya dan perjalanan hidup saya sebagai anak seni.”

Akuinya, pengalaman berlakon sebagai kembar siam yang bercantum kepala dan sebahagian badan dengan Hani dalam filem 2 Hati 1 Jiwa terbitan Primeworks Studios Sdn Bhd dan Lineclear Motion Pictures Sdn Bhd memberi pengalaman suka duka buatnya, malah jika diberi peluang sekali lagi membawa watak kembar siam, dirinya mungkin tidak sanggup.

Derita sepanjang penggambaran

Jujurnya, gadis kacukan Melayu-Pakistan-Cina itu akui: “Ya, memang saya tak sanggup. Saya tak sanggup sakit kepala, pinggang dan tengkuk sepanjang hari. Saya dan Hani rasa begitu tersiksa, tetapi disebabkan watak Lana dan Lina, kami terima cabaran ini. Bayangkan, kami bercantum kepala dan sebahagian badan berbelas-belas jam sehari sepanjang 25 hari penggambaran dijalankan.


“Pada hari pertama penggambaran, saya pulang ke rumah dengan menangis teresak-esak disebabkan tidak tahan sakit dan terlalu tertekan. Watak saya sebagai Lana, seorang adik kembar yang ceria dan berperangai keanak-anakan, tetapi agak sukar bagi saya nak menceriakan keadaan dalam keadaan sakit dan tidak selesa.

“Tetapi alah bisa, tegal biasa, macam mana derita sekali pun, saya dan Hani perlu berhadapan dengan situasi ini. Bagaimanapun, saya agak terkilan dengan cakap-cakap belakang mengatakan lakonan saya terlalu mengada-ngada dan membuatkan orang meluat. Saya akui watak saya agak keanak-anakan, mengada-ngada dan manja, watak saya dan Hani berbeza walaupun kami adik beradik kembar.

“Memang susah nak memuaskan hati semua orang, ada yang suka, ada pula sebaliknya. Saya sudah melakukan yang terbaik untuk watak Lana. Keinginan, cita rasa dan harapan Lana dan Lina juga berbeza dalam filem ini. Kami sedaya upaya mengatasi kekurangan yang ada, bagaimanapun tidak adil jika menyamakan kami dengan kembar betul. Mereka sejak celik mata sudah berkongsi jiwa, kepala atau badan bersama, malah mereka sudah biasa makan, minum dan berkongsi tandas, sebaliknya pula kami.

“Saya dan Hani tidak boleh terlalu lama berdiri, jika tidak tengkuk dan pinggang mula sakit-sakit, jadi kami kena berbaring. Bayangkan bila kepala dan sebahagian badan melekat, bukan mudah nak berbaring, itupun mendatangkan kesakitan yang amat sangat. Saya berterima kasih pada Prof A Razak kerana menyediakan karavan untuk keselesaan kami, tetapi ada masanya lokasi penggambaran berubah dan tiada tempat untuk berehat.

Hani dah muak untuk bercinta

“Kami pernah menyusun kusyen dan berbaring atas lantai tanpa rasa segan silu ketika penggambaran dijalankan di UiTM kerana terlalu sakit. Dan kesakitan ini terbawa-bawa sehingga pulang rumah biarpun kepala dan badan tidak melekat lagi. Apa yang dapat saya katakan, saya dan Hani terlalu menderita selama 25 hari menghabiskan penggambaran filem ini.”

Filem 2 Hati 1 Jiwa yang menelan belanja RM1.5 juta menjengah penonton di pawagam pada Khamis, 28 Januari ini. Selain Fouziah dan Hani, ia turut dibintangi pelakon hebat, Mustapha Kamal, Ziela Jalil, Siti Hajar Ismail, Jalil Hamid, Irma Hasmie dan Iqram Dinzly.

Hani berkata, kekosongan hatinya belum terisi selepas putus cinta dengan seorang jurutera 30-an, tahun lalu. Dan buat masa ini, dirinya lebih bahagia hidup bersendirian daripada makan hati berulam jantung apabila putus cinta lagi.

“Saya sebenarnya sudah muak mahu bercinta, cukuplah yang sudah-sudah. Bagaimanapun, jika ada jodoh, saya tidak menolak. Saya serahkan pada takdir, saya bukannya muda lagi. Saya rasa bosan nak memulakan perhubungan dan kesudahannya, putus. Dalam keadaan sekarang, saya hanya berserah dan tidak mahu terlalu memikirkannya.

“Bohonglah kalau saya tidak kecewa apabila putus cinta tetapi saya dapat rasakan saya sudah matang, saya sudah melalui beberapa episod kekecewaan. Bila putus cinta, saya hanya reda. Walaupun sudah tiada hubungan, tetapi kami masih berkawan baik. Saya tidak mahu menuding jari menyalahkan sesiapa, apa yang dapat saya katakan, masing-masing ada kelemahan dan kekurangan diri.

Trauma 25 hari demi lakonan

“Dua tahun menyemai cinta, apa yang tidak saya lalui. Kami pernah melalui gosip panas apabila gambar percutian disebarkan di internet, memang malu. Ada dugaan-dugaan lain yang lebih menguji kami, tetapi kesabaran penting. Mungkin sudah ditakdirkan kami tiada jodoh, jadi tak perlu mengingat kisah silam yang menyakitkan,” kata gadis kacukan Melayu-Inggeris itu.

Mengenai pengalaman jadi ‘kembar siam’, Hani berkata, setiap kali pulang ke rumah, kesakitan masih dirasai hingga dirinya masih membayangkan Fouziah masih `melekat' di kepala dan badannya.

“Itulah trauma yang saya hadapi selama 25 hari. Badan sakit sana sini, rasa letih jangan cakaplah, sampaikan saya pernah menangis akibat tidak tahan dengan situasi ini. Bagaimanapun, Prof Razak sentiasa memberi perangsang, malah tindakan saling menyokong menyebabkan kami dapat menyempurnakan tanggungjawab yang diberikan.

“Saya tidak begitu mengenali Fouziah, kalau bertemu, kami tegur dan bertanya khabar sebelum ini. Tetapi apabila digandingkan bersama, kami dapat rasakan antara kami ada chemistry bila melekat. Semua kerja dilakukan bersama, sama ada makan, minum, tidur, baring atau ke tandas sepanjang hari. Bukan mudah nak cari chemistry sebagai kembar, tetapi kami tiada masalah.

“Bayangkan ada kalanya, saya nak bercakap telefon, Fouziah pula nak ke tandas. Saya nak tidur, Fouziah pula menyanyi menghiburkan hatinya, kalau tiada sefahaman memang susah. Saya dapat bayangkan betapa siksanya pasangan kembar siam. Mereka berbeza matlamat hidup, pendirian dan cita rasa, tetapi akibat badan yang tidak dipisahkan, mereka perlu melalui bersama atau ada kala perlu melakukan pengorbanan untuk pasangan kembarnya,” katanya.

No comments:

Post a Comment

click2..

sponsor links

Fitness pro’s deluxe form kit
Read this book
www.fitnessbusinessforms.com

Fat Loss Action Blueprint
See To Believe
www.fatlossactionblueprint.com/

Marketing Secrets Of Successful Nail Technicians.
Tried And Tested
www.nailtechsuccess.com