click 4 money

Sunday, January 24, 2010

Semangat masih membara

PENGALAMAN tujuh tahun berkecimpung dalam bidang lakonan, Sabrina Hassan, 31, boleh dikategorikan pelakon senior. Namun, dia tidak terlalu mendabik dada dengan pencapaian sebagai anak seni.

PENGALAMAN tujuh tahun berkecimpung dalam bidang lakonan, Sabrina Hassan, 31, boleh dikategorikan pelakon senior. Namun, dia tidak terlalu mendabik dada dengan pencapaian sebagai anak seni. Penampilannya juga lebih menjurus pada pementasan pentas berbanding filem atau drama. Pelakon filem Maut ini berkata, dia berasakan pengalaman menjadi pelakon teater memberikan kepuasan berbeza kerana mencabar diri berlakon secara langsung depan penonton.


"Saya bukanlah selektif memilih setiap tawaran yang hadir. Sama ada filem, drama atau teater, saya tidak mempunyai masalah untuk beri komitmen. Namun, sebelum setuju berlakon saya terlebih dulu melihat pada kesesuaian watak yang ditawarkan. "Dalam pada itu, saya juga harus fikirkan tanggungjawab pada keluarga. Sejak mempunyai anak, Zara Safeena yang kini berusia dua tahun, saya harus beri keutamaan pada dia dan suami. Lalu, apabila ada tawaran yang datang, saya perlu bijak membahagikan masa agar tanggungjawab di rumah tidak diabai," katanya.


Sabrina kini menantikan filem barunya, Belukar arahan Jason Chong yang dijangka ditayangkan April nanti. Dalam filem yang dijayakan Danny X-Factor, Daphne Iking dan Bront Palare, dia melakonkan watak cameo sebagai Ivy. Katanya, walaupun lakonannya kali ini hanya sampingan, ia tetap memerlukan komitmen hayati karakter mendalam. Dalam pada itu, dia juga akan kembali berlakon teater baru iaitu Sparks Of Broadway yang akan dipentaskan di Panggung Dewan Bandaraya Kuala Lumpur pada Jun ini.


Menariknya, dia turut memikul tanggungjawab sebagai pengarah. Teater ini adalah arahan ketiganya selepas Jalan Impian (2004) diikuti DanSing Through Broadway yang dipentaskan sebanyak dua kali pada 2008 dan 2009. Katanya, cabaran kali ini lebih pada stamina untuk menyanyi pelbagai lagu sambil menari dan berlakon. Menampilkan koreografer Farah Sulaiman, ia turut dijayakan pelakon Peter Ong dan Tria Aziz.


"Pengalaman jadi pengarah suatu yang berbeza kerana memerlukan fokus pada pelbagai aspek termasuk lakonan orang lain dan penataan cahaya. Semua aspek perlu diambil perhatian dan digabungkan menjadi sempurna.

"Pada tahun ini fokus saya lebih pada teater. Namun, saya terbuka jika ada tawaran baru untuk filem atau drama. Menjadi matlamat tahun ini, saya juga melanjutkan pelajaran dalam bidang teater.


"Pengajian Sarjana Teater dari University Of New England, Australia ini akan bermula pada Februari depan. Menariknya, segala pengajaran dan pembelajaran dilakukan menerusi online. "Bagi saya, melanjutkan pengajian akademik ini menjadi pencapaian peribadi. Bagaimanapun, saya masih berminat untuk terus berlakon jika mempunyai masa yang sesuai," katanya.


Sabrina juga mula sibuk dengan komitmen sebagai pensyarah sambilan kursus Ijazah Sarjana Muda Seni Lakon (Teater) di Universiti Teknologi Mara (UiTM) Shah Alam, Selangor yang baru bermula awal tahun ini.


Katanya, pengalaman pertama kali ini suatu yang menyeronokkan dan sebelum ini dia juga pernah mengajar menerusi bengkel lakon.


"Jika orang lain fikir saya mempunyai sesuatu yang boleh dikongsi, saya bersedia untuk mengajar. Dalam sesi ini juga, saya seronok berinteraksi dengan pelajar yang ingin timba ilmu mengenai aspek lakonan.


"Dalam mencurah ilmu ini, saya bukanlah mahu menunjuk saya pandai sangat, tetapi saya gunakan peluang ini untuk berkongsi ilmu pengetahuan. Pada saya, apabila seseorang itu membuat pelbagai kerja, idea dan fikiran kita lebih berkembang," katanya.


Dalam lakonan, Sabrina menganggap masih punya kelemahan dan perlu diasah menerusi latihan dan pendedahan baru. Dalam mencari pengalaman baru itu, dia meraih peluang menjayakan kursus lakonan secara profesional iaitu Master Class Acting yang dianjurkan Perbadanan Kemajuan Filem Nasional (Finas) bekerjasama dengan Persatuan Karyawan Malaysia.

No comments:

Post a Comment

click2..

sponsor links

Fitness pro’s deluxe form kit
Read this book
www.fitnessbusinessforms.com

Fat Loss Action Blueprint
See To Believe
www.fatlossactionblueprint.com/

Marketing Secrets Of Successful Nail Technicians.
Tried And Tested
www.nailtechsuccess.com