click 4 money

Saturday, May 29, 2010

Farid berkongsi jayakan Kongsi

Oleh Hartati Hassan Basri

KALAU filem sulung arahannya, V3: Samseng Jalanan, Farid Kamil Zahari, 29, membolot semua daripada pengarahan, pelakon utama dan juga skrip, berbeza dengan filem kedua, Kongsi, yang rela berkongsi dengan banyak pihak.
Kali ini Farid hanya fokus sebagai pengarah manakala watak utama diserahkan kepada Shaheizy Sam dan skrip pula ditulis adiknya, Fadzil Bahri Zahari, 25. Filem terbitan MIG Productions Sdn Bhd ini mempertaruhkan kos RM 1.8 juta untuk menghasilkan filem aksi hebat.


Kata Farid, ikut perancangan awal memang dia sendiri mahu membawa watak Tumulak tetapi mengubah fikiran apabila berlaku perubahan skrip. Perubahan itu juga katanya, tiada kena mengena dengan desakan produser supaya memberi sepenuh tumpuan kepada pengarahan.


“Selepas perbincangan bersama, saya fikir lebih baik beri kepada orang lain dan sepakat menyerahkan watak itu kepada Shaheizy Sam. Ia tiada kaitan dengan saya dipaksa untuk tidak berlakon. Kalau dinasihatkan tidak berlakon memang ada tetapi itu masa V3 dulu.


“Saya juga bangga kerana skrip ditulis adik saya dipilih MIG. Nama-nama watak yang agak pelik seperti Tumulak dan Kimpedu dalam filem ini juga diberi penulisnya dan ia adalah nama samaran,” katanya ketika ditemui di majlis pelancaran Kongsi, baru-baru ini.


Kata Farid, banyak perkara dipelajarinya daripada pembikinan V3 dan kejayaannya mencatat kutipan box-office RM4 juta apabila ditayangkan kepada umum pada 11 Mac lalu cukup membanggakannya sebagai pengarah baru.


“Saya harap kerjasama dengan Sam yang mencatat kejayaan hebat melalui filem Adnan Sempit dengan kutipan RM7.3 juta, memberi kejayaan lebih besar kepada filem ini.


“Saya juga bangga kerana produser MIG, David Teo berani melabur RM1.8 juta bagi menghasilkan karya setanding filem aksi luar negara. David juga bersedia mengorbankan kereta mewah Nissan NSX 180 untuk diletupkan.


“Kongsi turut memaparkan aksi berani seperti sukan Muay Thai, drift, letupan, aksi kejar mengejar yang digarap dan disampaikan secara komedi,” katanya yang turut dibantu Ismail Hasim dan Shahizan Sahip sebagai Penolong Pengarah 1 dan 2.


Kongsi yang memulakan penggambaran 29 Mei ini (esok), turut dijayakan Fizo Omar sebagai ASP Shariff, Norliana Samsudin (Detektif Maya), Azad Jazmin (Mikail), Putri Mardiana (Yati), Fida (Maria), Zul Handy Black (Kimpedu), Shafie Jaafar (Tok Malik), Pooniah (Victor) dan Chew Kin Wah (Jimmy).


Filem aksi komedi dengan tagline Lu Langsi Lu Mati mengisahkan penyiasatan ASP Shariff (Fizo Omar) terhadap kes pembunuhan di kalangan kumpulan kongsi gelap di Kuala Lumpur. Kumpulan daripada pelbagai bangsa itu menjadi huru-hara dengan kehadiran pembunuh upahan, Tumulak (Shaheizy Sam) yang melakukan pembunuhan untuk menebus hutangnya. Penyiasatan ASP Shariff dan Detektif Maya (Norliana Samsudin) dilakukan tanpa mengetahui siapa pembunuhnya dan sukar untuk mendapatkan maklumat kerana Tumulak licik dan bergerak sendirian. Segala ancaman dilakukan Tumulak sebenarnya didalangi Kimpedu (Zul Handyblack) yang mengupah Tumulak untuk menghuru-harakan kumpulan kongsi gelap kerana ingin menakluk kawasan Kuala Lumpur.

Pada masa sama, Tumulak mempunyai dendam peribadi terhadap ASP Shariff. ASP Shariff juga diugut apabila anak dan isterinya diculik tetapi ia tidak mematahkan semangatnya menjalankan tugas. Mengenai genre aksi untuk filem kedua, Farid yang baru saja menerima Ijazah Sarjana Muda Seni Layar (kepujian) dari Universiti Teknologi Mara (UiTM) berkata, semua itu atas kehendak produksi yang menetapkan pengkhususan tertentu untuk pengarah di bawah Skim 10 Pengarah Muda MIG. Katanya, ada pengarah khusus untuk karya seram dan ada pula karya komedi.


“Kalau diberi pilihan, saya ingin menjadi pengarah serba boleh yang menghasilkan pelbagai genre tetapi buat masa ini saya diberi pengkhususan begitu. Selain aksi, saya minat buat filem cinta,” katanya.


Mengenai pemilihan Sam, kata Farid ia atas perbincangan bersama dengan produser dan mengakui watak Tumulak memerlukan pelakon berkarektor dan yakin Sam mampu memberi warna kepada watak itu. Katanya, kejayaan Adnan Sempit juga diharap memberi tuah kepadanya tetapi watak Sam kali ini jauh berbeza dengan Adnan. Pemilihan Fizo pula kerana dirasakan paling layak dan sesuai dengan ketinggian Sam kerana mereka akan bertemu dalam satu babak yang cukup genting.


“Saya juga paparkan aksi rempit tetapi tahap keganasannya dikurangkan. Saya sudah mendapat penerangan daripada Kementerian Dalam Negeri (KDN) mengenai garis panduan yang dibolehkan supaya tidak berhadapan masalah nanti.



“Saya juga gembira kerana berjaya melamar pelakon popular India, Pooniah untuk memegang watak ketua gangster India kerana jadual waktunya yang begitu ketat dengan banyak tawaran berlakon,” katanya.

No comments:

Post a Comment

click2..

sponsor links

Fitness pro’s deluxe form kit
Read this book
www.fitnessbusinessforms.com

Fat Loss Action Blueprint
See To Believe
www.fatlossactionblueprint.com/

Marketing Secrets Of Successful Nail Technicians.
Tried And Tested
www.nailtechsuccess.com