click 4 money

Saturday, May 15, 2010

Sheila berdakwah dalam drama

Oleh Ramlah Zainal
roses@hmetro.com.my


SEJAK tampil bertudung pada 2007, pelakon yang kini bergelar penerbit drama, Sheila Rusly nampaknya lebih selesa berlakon dalam produksi sendiri.

Kata Sheila yang juga Pengarah Urusan JS Pictures Sdn Bhd, dia boleh membawa apa saja watak dalam drama terbitan sendiri.


"Sebenarnya, sudah acap kali orang bertanya kenapa hanya berlakon drama produksi sendiri, adakah saya hanya syok sendiri. Sebab itu, saya malas menghadiri majlis pelancaran seperti ini kerana perlu menjawab soalan yang sama.


"Sebagai penerbit, saya bebas melakonkan watak diidamkan dalam drama. Malah sayalah yang membuat keputusan untuk watak bertudung yang macam mana. Contohnya saya minta penulis skrip cipta karakter bertudung yang sesuai untuk saya dalam drama terbitan produksi.


"Terus terang, saya tidak percaya apabila kita bertudung, watak yang dilakonkan juga terbatas. Sepatutnya, produksilah yang perlu kreatif untuk mencipta sesuatu watak bagi wanita bertudung seperti saya.


"Contohnya, saya bawa watak bertudung yang jahat dalam drama bersiri Musang Berjanggut. Mungkin produksi lain tidak tahu kreativiti produksi mereka sendiri untuk letak watak wanita bertudung dalam drama," katanya ketika ditemui di majlis ramah mesra pelakon Roh Kembali, baru-baru ini.


Isteri kepada pengarah Azman Yahya atau Jinggo ini berkata, dia juga menerima tawaran daripada produksi lain sebelum ini, tetapi ditolaknya kerana mereka memintanya membuka tudung.


"Saya juga percaya rezeki adalah ketentuan Tuhan. Namun, saya tetap berlakon kerana ia sudah menjadi darah daging sejak dulu.


Saya juga terpaksa terima apa saja cakap-cakap orang kerana ia harga yang perlu dibayar sebagai selebriti. Pada masa sama, saya juga sedar, bukan semua orang sukakan kita," katanya. Sheila yang mula berlakon pada usia 15 tahun menerusi filem Hantu Siang percaya, dia juga boleh berdakwah kepada masyarakat menerusi lakonannya. "Bakat berlakon yang saya ada ini pula adalah anugerah Allah. Saya percaya, berlakon juga satu ibadah jika betul caranya. Justeru, dalam setiap episod drama Roh Kembali, saya selitkan satu surah daripada al-Quran. "Kami merujuk alim ulama untuk buat cerita ini. Pada masa sama, kami juga berbincang dengan penulis skrip supaya tidak bercanggah dengan agama.

"Kami juga hanya tunjukkan sikit-sikit saja hantu dalam cerita ini berbanding cerita seram terbitan produksi lain. Selain itu, kami juga ingin mendidik anak-anak mengenai apa yang benar dan apa yang syirik menerusi cerita ini," katanya. Sheila berkata, JS Pictures ditubuhkan sejak 2005 dan kini bertahan sehingga sekarang menerbitkan telefilem dan drama bersiri untuk slot Lagenda dan terbaru slot Seram. "Selepas Roh Kembali, saya juga akan berlakon dalam telefilem baru terbitan produksi sempena Ramadan, Berdosakah Aku dan program masak Ketuk-Ketuk Ramadan," katanya.


Kata Sheila, Roh Kembali membabitkan kos paling tinggi terbitan produksinya iaitu mencecah RM500,000 setakat ini. Ia juga projek drama terbesar produksinya kerana ingin memastikan karya yang dihasilkan juga bermutu.


"JS Pictures sudah mendapat kepercayaan TV3 dengan produk 'prime time' dan sudah pasti kami ingin mengagumkan mereka dengan produk terbitan kami.


"Biarlah kami melabur lebih sedikit dari segi kamera yang bagus untuk memuaskan hati penonton. Drama ini juga dapat khidmat pengarah fotografi berbanding drama biasa. Produksi kami sanggup bayar lebih untuk dapat hasil yang bagus," katanya. Kata Sheila lagi, dia juga berpuas hati dengan komitmen semua pelakon yang terbabit dalam drama berkenaan. Tambahan pula ini drama berat dan pelakon memerlukan imaginasi dan halusinasi yang berbeza daripada orang normal. Pelakon juga perlu banyak bermain dengan aspek dalaman dan memahami jalan ceritanya.



"Pelakon utama seperti Fizz Fairuz memang banyak berlakon dalam produksi saya.Pelakon lain seperti Zamarul Hisyam dan Lisdawati pula baru kali pertama, tapi masing-masing memberi komitmen seperti diharapkan. Pelakon lain dalam drama ini termasuk Razak Ahmad," katanya.

No comments:

Post a Comment

click2..

sponsor links

Fitness pro’s deluxe form kit
Read this book
www.fitnessbusinessforms.com

Fat Loss Action Blueprint
See To Believe
www.fatlossactionblueprint.com/

Marketing Secrets Of Successful Nail Technicians.
Tried And Tested
www.nailtechsuccess.com