click 4 money

Tuesday, May 4, 2010

Yuna tak percaya badi

Oleh Nor Akmar Samudin
akmar@hmetro.com.my

JIKA Ahmad Faizal Mohd Tahir, 31, menyifatkan 2009 sebagai tahun paling sukar dalam hidupnya, berbeza dengan Yunalis Zarai (Yuna), 24, kerana itulah tahun yang sangat bermakna kepadanya sebagai bakat baru paling menonjol menerusi lagunya, Dan Sebenarnya.

pix_middle
sebelum - selepas


Masakan tidak, sepanjang tahun lalu, dua kali Faizal dimasukkan ke hospital kerana menjalani pembedahan lutut kanannya akibat cedera ketika bermain futsal dan jangkitan kuman pada paru paru sehingga dia gagal beraksi peringkat separuh akhir Muzik Muzik 24 hingga tempatnya digantikan Shila One In A Million (OIAM) menyampaikan lagu Bencinta.

Bagaimanapun, untuk final Anugerah Juara Lagu ke-24 (AJL24), Faizal tetap mahu beraksi walaupun menahan kesakitan dan bertongkat di pentas mempertaruhkan lagu ciptaannya bersama Audi Mok. Lagu itu menang tempat ketiga di belakang Dan Sebenarnya (kedua) dan juara, Pergi (Aizat).

Naib juara program OIAM itu enggan mengalah dengan keadaan, bangkit dengan azam dan semangat baru dan ternyata di sebalik kesukaran itu, muncul kejayaan yang tidak terduga apabila menang dua anugerah pada Anugerah Industri Muzik ke-17 (AIM17) yang berlangsung di Dewan Merdeka, Pusat Dagangan Dunia Putra, Kuala Lumpur, malam kelmarin.

Dengan senyuman yang tidak lekang di bibir, bapa kepada tiga cahaya mata itu menjulang anugerah Lagu Rock Terbaik (Bencinta), Album Rock Terbaik (Adrenalin) dan album ini juga menang Album Terbaik menewaskan Album Nasyid Terbaik dan Album Pop Terbaik.
Pada AIM15, Faizal mencatat kejayaan besar menerusi album Aku.Muzik.Kamu apabila menang Album Rock Terbaik, Album Terbaik, Artis Baru Terbaik dan juga Persembahan Vokal Terbaik Di dalam Album (Lelaki). Bagaimanapun, tahun ini Persembahan Vokal dinilai berdasarkan lagu dan ia dimenangi Hazami.

Yuna pula dengan bangganya membawa balik empat anugerah - Artis Baru Terbaik, Lagu Inggeris Tempatan Terbaik (Deeper Conversation), Lagu Pop Terbaik (Dan Sebenarnya) dan lagu itu diangkat Lagu Terbaik menewaskan Lagu Pop Etnik Terbaik, Lagu Nasyid Terbaik, Lagu Rock Terbaik dan Lagu Hip Hop Terbaik.

Berkongsi rasa yang begitu teruja dengan kemenangannya itu, Faizal berkata anugerah yang diterimanya itu di luar jangkaan menyebabkan dia gugup ketika
berucap di pentas.

“Untuk kategori Album Rock Terbaik, saya ingat kumpulan Hujan menang. Biarpun tidak mengharapkan kemenangan, sejujurnya apa yang saya dapat malam ini (kelmarin) bonus untuk saya.

“Album Adrenalin dipasarkan dalam bentuk digital penghujung 2009 dan pada
Mac lalu baru dihasilkan dalam bentuk CD. Cuak juga takut orang terlepas pandang
dengan album itu, namun sudah tertulis rezeki saya untuk menang AIM17.

“Dengan kejayaan ini juga memberi tekanan kepada saya untuk menerbitkan
album apa pula selepas ini kerana harapan peminat mesti lagi tinggi. Apapun,
saya serahkan kepada Izham (Ahmad Izham Omar) dan Audi Mok untuk merencanakan
album saya yang seterusnya,” katanya.

Faizal berkata, kejayaan ini bukan usahanya seorang, tetapi dengan sokongan semua pihak. Selain Izham dan Audi Mok, sokongan keluarga, peminat, pihak pengurusan dan media turut menjadi pendorong kejayaannya.

“Mereka pelengkap kepada perjuangan saya di medan seni. Tanpa mereka semua,
saya tidak akan berada di sini. Di mana ada salah dan silap saya, sila betulkan.
2009 tahun yang penuh dugaan dan emosi.

“Sebab itu juga saya namakan album kedua ini, Adrenalih. Kekuatan saya
apabila menempuh dugaan dengan mengatakan, Allah duga kerana hendak bagi
yang lebih baik,” katanya yang membuat persembahan menerusi lagu Selamat
Malam.

Yuna yang semakin matang dan bergaya, bersyukur kerana kali pertama lagunya
dicalonkan dalam AIM17, terus menang. Daripada lima pencalonan, anak tunggal
itu menang empat kategori.

Anugerah Persembahan Vokal Terbaik Di Dalam Lagu (Wanita) dia kecundang
di tangan Datuk Siti Nurhaliza (Ku Percaya Ada Cinta) yang masuk kali ini sudah menang 11 kali. Satu rekod yang sukar ditumpaskan mana-mana penyanyi.

“Masih terkejut dengan kemenangan ini, namun bagi saya tarikan lagu Dan
Sebenarnya kerana muziknya yang catchy dan begitu dekat di hati pendengar. Malam ini malam bonus untuk saya kerana tidak sangka dapat sampai empat anugerah.

Untuk Artis Baru Terbaik, saya sasarkan Bunkface,” katanya. Mengulas pertanyaan kemenangan itu mungkin memberi badi kepadanya kerana ada artis yang menang Artis Baru Terbaik, terus sunyi sepi dari persada seni, jelas Yuna dia
tidak percaya kepada itu semua.

“Saya akan terus bekerja keras dengan menghasilkan karya terbaik. Moga Allah
memberikan saya kesihatan yang baik dan dipanjangkan usia. Saya lihat AIM pentas
terbaik untuk menilai dan menghargai bakat dan usaha penggiat seni suara tanah air.

“Jika mungkin sebelum ini orang masih samar-samar dengan hasil kerja saya, tetapi dengan kemenangan ini mereka semakin yakin dengan saya dan saya pun selesa untuk terus berkarya,” katanya.

Pelajar tahun akhir di Universiti Teknologi Mara (UiTM) Shah Alam dalam
bidang undang-undang ini turut memukau penonton di Dewan Merdeka, PWTC dan
juga penonton di rumah yang menyaksikan siaran langsung menerusi ntv7 dan radio Hot FM, apabila membuat persembahan bersama Aizat diiringi orkestra pimpinan Ramli MS. Yuna menyampaikan Dan Sebenarnya manakala Aizat, Susun Silang Kata.

Yuna kini mempromosikan single ketiganya, Gadis Semasa dan diharap lagu
itu juga berjaya seperti Dan Sebenarnya serta Cinta Sempurna.

Dia juga dalam proses menyiapkan album penuh kerana tidak mahu peminat menunggu terlalu lama.

Pada Julai ini, Yuna akan berangkat ke Amerika Syarikat (AS) sekali lagi untuk mencari syarikat rakaman di sana bagi menerbitkan album Inggerisnya di negara itu.

“Sewaktu ke AS baru-baru in saya sudah pun merakamkan 10 lagu ciptaan sendiri
dan saya ke sana lagi untuk mencari syarikat rakaman yang sudi bekerjasama
dengan saya. Insya-Allah saya akan berada di sana sehingga Ramadan ini,” katanya.

Dalam berkarya, Yuna seorang yang fleksibel dan bersedia mencuba benda baru. Dia juga bersetuju jika anak seni yang menang anugerah meletakkan harga pada karya mereka kerana itu adalah haknya di atas usaha kerasnya itu.

“Jika orang luar menganggap industri seni satu perniagaan, saya juga perlu meletakkan kerjaya saya sebagai perniagaan, berurusan dengan cara yang lebih profesional.

“Alhamdulillah dengan kemenangan ini dan saya akan memberikan yang terbaik untuk peminat,” katanya.

PROFIL:
NAMA: Yunalis Zarai
NAMA KOMERSIAL: Yuna
USIA: 24 tahun
TARIKH LAHIR: 14 November 1986
TEMPAT LAHIR: Alor Star, Kedah
HOBI: Menonton filem
IDOLA: Fiona Apple (penyanyi luar negara yang pernah dikenali sekitar 1990)
PENDIDIKAN: Masih menuntut dalam tahun akhir di Universiti Teknologi Mara (UiTM) Shah Alam dalam jurusan undang-undang
E-MEL: yunaroomrecords@gmail.com

PROFIL:
Nama: Ahmad Faizal Mohd Tahir
Tarikh Lahir: 6 Oktober 1978
Umur: 32 tahun
Tempat Lahir: Kuala Lumpur
Zodiak: Scorpio
Tinggi: 170 sentimeter
Berat: 65 kilogram
Hobi: Bermain alat muzik , menyanyi Personaliti: Aktif, suka berkawan
Album: 'The Best of One in a Million - Top 3' (2007) dan Aku. Muzik.Kamu (November 2007).
Kerjaya: Penyanyi dan Penulis lagu
Pendidikan: Diploma Sebaran Am Universiti Teknologi Mara, Shah Alam.

No comments:

Post a Comment

click2..

sponsor links

Fitness pro’s deluxe form kit
Read this book
www.fitnessbusinessforms.com

Fat Loss Action Blueprint
See To Believe
www.fatlossactionblueprint.com/

Marketing Secrets Of Successful Nail Technicians.
Tried And Tested
www.nailtechsuccess.com