click 4 money

Sunday, May 23, 2010

S di hati Rozita

Oleh MURSHID EUNOS


LALUANNYA lurus sehingga deras mengecapi erti sebenar seorang selebriti. Bermula dengan drama Cinta Terhalang empat tahun lalu, nama Rozita Che Wan mudah memancing penerbit untuk tampil di layar lebar seperti Gentayangan, Kantoi, Jangan Tegur, Sifu & Tongga dan Sepi.

Mana tidaknya, munculnya dengan nawaitu memperkenalkan bakat yang ada tetapi dipalit virus kontroversi bertubi-tubi. Khabar yang pernah berbisik di telinganya, Rozita hanya popular pada gaya dan kisah peribadi, bukan bakat.


Malah ada juga yang berani menyelar ibu tunggal ini sebagai bahan tajaan golongan VIP lantaran kehidupannya yang kelihatan mewah.


Bagaimanapun sampuk Rozita: “Ini adalah pintu yang saya pilih tanpa paksaan sesiapa. Malah saya menganggap segala persepsi ini timbul kerana status saya yang hidup sendirian.


“Namun kenapa jika timbul isu lelaki yang cuba menghampiri saya, tidak pula mereka yang dipersalahkan dan mengapa mesti saya juga yang menanggung beban? Itu yang buat saya penat dan muak,” katanya.

Seakan-akan menjadi stigma janda dipandang serong, walhal gelaran itu datang daripada takdir hidup. Baginya, ibu tunggal wajar dihormati kerana memikul tanggungjawab berat, bukan dikeji. Kanvas hidupnya bukan hanya di depan kamera dan bersolek glamor, sebaliknya seluruh jiwanya diserahkan buat dua buah hatinya — Ammar Effendy, 14, dan Aniq Ezzra, 12.


Namun terlintas satu persoalan, apakah itu alasan sebenar pengunduran Rozita daripada dunia lakonan? Rupa-rupanya muncul pula satu berita yang mengatakan aktres ini bakal melambaikan selamat tinggal kepada status solonya. Rozita sudah menemui pengganti cinta hatinya.


Tersenyum seketika sebelum mengatur kata, Rozita mula mencari kekuatan sebelum memulakan bicara meskipun dalam benak fikirannya, bagaimana rahsia yang disimpan kemas dalam diari hidupnya boleh terbongkar secepat ini. Dia mencari keselesaan, ternyata aktres yang punya pesona tersendiri ini bersedia berkongsi saat gembiranya.


Dengan membahasakan lelaki yang berjaya berpaut di pangkal hatinya sebagai ‘S’, Rozita jelas meniti hari-hari bahagia dengan si bujang itu yang kini berkhidmat dalam lapangan perbankan di Kota Singa.


“Benar saya sekarang mempunyai seorang teman istimewa. Namun biar ia menjadi rahsia kami dulu kerana segala-galanya masih dalam perbincangan.


“Dia sangat penyayang dan memahami kerjaya saya selain menerima saya dan anak seadanya. Setakat ini saya benar-benar selesa dengan kehadirannya.


“Saya mengenali S sejak empat tahun lalu, namun kami mengambil keputusan untuk berehat seketika daripada terus memahat cinta kerana pada masa itu saya sibuk memberi tumpuan pada kerjaya lakonan yang baru bermula.

“Malah dia juga ketika itu baru saja berpindah kerja ke Singapura. Justeru, kesibukan masing-masing membataskan keintiman kami untuk terus bermadu kasih.


“Bagaimanapun, jodoh tidak ke mana. Awal tahun ini kami kembali rapat kerana masing-masing sudah puas memacu kerjaya dan mula mencari konklusi kehidupan. Walaupun hampir empat tahun kami putus, dia sentiasa mengikuti perkembangan kerjaya saya melalui akhbar dan majalah.


“Entah apa yang menggerakkan hatinya, dia menghubungi saya semula untuk kembali bersama,” katanya yang mengakui lelaki pilihannya itu pemalu dan pendiam.


Kelakarnya, Rozita berjiran dengan S selama ini di kawasan perumahan Subang Jaya, Selangor, namun masing-masing tidak pernah berkesempatan bertembung disebabkan waktu kerja yang berlainan.


Meskipun belum berpeluang bertemu keluarga pihak lelaki, namun bagi keluarga bintang ini, S lelaki yang mampu memimpin Rozita ke fasa lebih baik.


Menolak dakwaan kononnya dirinya bakal mendirikan rumah tangga pada penghujung Disember depan, Rozita menyifatkan segala perancangan dan tarikh perkahwinan tidak hanya terletak di tangannya.


“Saya tidak boleh mengulas lanjut mengenai tarikh perkahwinan kerana setakat ini saya tidak berani memberi sebarang jawapan. Saya tidak tahu bagaimana isu saya akan berkahwin pada Disember depan boleh timbul, sedangkan saya tidak pernah berbincang mengenainya.


“Saya rasa adalah lebih baik jika pihak lelaki menjawab soalan itu memandangkan mereka lebih tahu akan tanggungjawab menyunting hati wanita.


“Sebenarnya saya rasa janggal apabila memikirkan soal kahwin ini kerana sudah tujuh tahun saya selesa sendirian membesarkan anak. Segala suka duka saya telan sendiri tanpa suara seorang lelaki di sisi.


“Mungkin saya terbiasa sibuk dengan rutin harian sebagai ibu tunggal, maka apabila wujudnya insan bergelar kekasih seperti sekarang, timbul juga rasa kejanggalan itu. Namun saya bahagia menikmatinya.


“Hubungan kami juga tidak sama seperti orang lain memandangkan jarak yang memisahkan. Dia sibuk di Singapura dan saya pula penuh dengan jadual lakonan, justeru sukar juga kami mencari masa yang terluang untuk bertemu. Bayangkan, kami baru dua kali bertemu sejak awal tahun lalu.


“Namun saya rasa ia lebih baik dan berkesan kerana takut juga bosan kalau selalu sangat berjumpa,” katanya yang sedia berpindah ke Singapura jika ditemukan jodoh nanti.


Sekali lagi, Rozita menidakkan kenyataan yang kononnya dia berhasrat untuk bersara daripada dunia glamor kerana ingin berkahwin, sebaliknya cinta yang datang ini terlanjur melengkapkan lagi niatnya. Tambahnya, selepas ini dia boleh memberi tumpuan penuh kepada keluarga.


“Saya berhenti berlakon tidak kerana soal hati ini, namun memang saya merindui zaman membesarkan anak dengan tangan sendiri.


“Pernah sekali pada sambutan Hari Ibu yang lalu, anak sulung saya hanya meninggalkan pesanan nota yang menyatakan dia sayangkan saya walaupun saya tiada masa untuknya. Saya tersentuh membacanya kerana sedar kesibukan saya selama ini.


“Justeru, saya ingin semula kembali seperti dulu dengan berfokus pada perniagaan sendiri kemudian hari. Mungkin ini akan lebih memberi kebahagiaan kepada saya selain kegembiraan kerana dipertemukan dengan lelaki yang sangat menyayangi saya.


“Alhamdulillah selepas ini tiada lagi tebaran kontroversi kepada diri saya seperti mana yang saya lalui setiap hari sebelum ini,” katanya yang menyimpan hasrat menunaikan umrah sekali lagi pada Ramadan ini

No comments:

Post a Comment

click2..

sponsor links

Fitness pro’s deluxe form kit
Read this book
www.fitnessbusinessforms.com

Fat Loss Action Blueprint
See To Believe
www.fatlossactionblueprint.com/

Marketing Secrets Of Successful Nail Technicians.
Tried And Tested
www.nailtechsuccess.com