click 4 money

Sunday, May 23, 2010

Nota kunci Ajai

Oleh MURSHID EUNOS
PROGRAM realiti hari ini lebih cenderung mencungkil bakat nyanyian yang sekadar menambah kuantiti penyanyi namun kualiti ada kalanya menyedihkan.

Mohd Faizal Maas (Ajai) dengan yakin bersuara: “Jika tiada komposer, tiadalah bunyi dan melodi. Kesannya, penyanyi hanya pegang mikrofon tanpa lagu.” Justeru, Ajai bangkit dengan sebuah konsep terbaru program realiti yang mula mengangkat fungsi komposer, penulis lirik dan penerbit album berjudul Keynote yang bakal ditayangkan di saluran Astro Ria bermula 15 Jun ini bagi menyemarakkan lagi industri muzik Malaysia.


Projek komposer terkenal ini adalah inisiatif bersama seorang lagi sahabat baiknya, Erwan Azizi yang menyelongkar penceritaan sebenar bagaimana sesebuah lagu boleh terungkai sebelum ia dilagukan penyanyi.


Menurut Ajai yang sebelum ini pernah terbabit dalam Akademi Fantasia dan Mentor, kini tiba masanya Malaysia melahirkan nafas baru dalam lapangan penciptaan melodi dan penerbitan album berbanding terus memberi fokus mencari penyanyi semata-mata.


“Tiada gunanya jika kita mempunyai ramai artis tapi pencipta lagu kurang. Maka berpusu-pusu penyanyi yang berebut mendapatkan lagu daripada komposer dengan harga yang ada kalanya melangkaui kemampuan mereka.

“Justeru, Keynote akan menyelongkar lebih ramai tenaga muda yang punya kredibiliti dalam penulisan lirik serta pengubahan melodi.


“Kami mencari 12 peserta melalui siri uji bakat dan mereka bakal ditempatkan di sebuah banglo untuk sesi pengajian yang dipimpin mereka yang berpengalaman seperti Ad Samad, Aidit Alfian, Ramli MS dan beberapa yang lain.


“Mereka kemudian diberi tugasan untuk menyiapkan sebuah lagu yang dipilih berdasarkan genre setiap artis yang terbabit berdasarkan undian.


“Justeru, mereka perlu berdepan pelbagai cabaran mengenal pasti kekuatan vokal artis, bekerjasama dengan penulis lirik, proses latihan nyanyian hinggalah ke fasa penerbitan album.


“Apa yang perlu mereka lakukan bukan sembarangan, sebaliknya ia pendedahan berguna baik kepada peserta mahupun penonton,” katanya.


Menggalas tanggungjawab sebagai dekan program realiti ini, Ajai berdepan cabaran besar, terutama konsep ini yang pertama di dunia.


“Saya berusaha tonjolkan proses pembikinan sesebuah karya itu dengan gambaran lebih serius, dekat dan jelas. Mungkin ada pihak menganggap tugasan seorang komposer sesuatu yang sukar dan merumitkan, sedangkan kerjaya penggiat muzik adalah seharian yang penuh warna-warni.

“Saya teringin melihat lebih ramai komposer baru yang boleh menyumbangkan karya berkualiti. Saya percaya ramai sebenarnya anak muda yang punya dinamik dalam penyusunan muzik di luar sana, namun mereka tiada ruang. Jadi ini satu laluan mudah kepada mereka.


“Yang penting sekali, saya ingin buktikan kepada masyarakat yang lapangan muzik bukan satu bidang yang tidak punya masa depan kerana saya sendiri hidup menyara keluarga dengan menghasilkan lagu. Kita belajar muzik sejak sekolah rendah lagi, namun tidak semua yang nampak kepentingan bidang ini,” katanya.


Setiap peserta bergantung kepada penilaian penonton yang menjadi pengundi apabila mekanisme 100 peratus undian diserap setiap minggu.


Lagu ciptaan mereka dinyanyikan oleh artis yang terpilih sebelum dinilai oleh pengkritik tetapnya iaitu M Nasir dan Ramli MS.


Tidak hanya itu, Keynote yang diterbitkan E&A Production dan bakal menemui penonton sebanyak 13 episod ini turut mengundang sesiapa saja yang punya kebolehan dalam bidang penciptaan.


“Unsur drama penting bagi memancing minat penonton untuk terus mengikuti program. Berbeza untuk Keynote, drama yang akan ditampilkan bukan sesuatu yang dirancang, sebaliknya elemen sebenar ini mula kelihatan apabila mereka terpaksa berdepan artis dalam proses perbincangan, memujuk artis menyampaikan lagu mereka dan bagaimana bekerjasama dengan penulis lirik dalam menghasilkan karya berkualiti,” katanya.


Sesi uji bakat bermula hari ini di Wisma Bentley, Mutiara Damansara dari jam 11 pagi hingga 6 petang. Pada 27 Mei ini pula diadakan di Universiti Lim Kok Wing, Cyberjaya sebelum terbang ke Institut Seni Sabah pada 5 Jun depan.

No comments:

Post a Comment

click2..

sponsor links

Fitness pro’s deluxe form kit
Read this book
www.fitnessbusinessforms.com

Fat Loss Action Blueprint
See To Believe
www.fatlossactionblueprint.com/

Marketing Secrets Of Successful Nail Technicians.
Tried And Tested
www.nailtechsuccess.com