click 4 money

Sunday, May 23, 2010

Padah mula menimpa

Oleh NAZARALI SAERIL dan FIRDAUS SAHAT

KUALA LUMPUR: Kualiti lakonan tidak seberapa tetapi segelintir pelakon wanita muda generasi baru didakwa tidak malu-malu ‘menjual’ tubuh gebu dan gaya seksi mereka demi meraih populariti serta glamor dalam dunia hiburan.

LANA NORDIN.
LANA NORDIN.

YASMIN KHANIF. YASMIN KHANIF. ADELINE TSEN. ADELINE TSEN.

YASMIN KHANIF.


Hakikat ini turut diakui Presiden Persatuan Sutradara Malaysia (FDAM), Ahmad Ibrahim yang merumuskan kelompok artis wanita generasi baru ini hanya menjadikan dunia hiburan sebagai batu loncatan untuk mendapatkan populariti selain kehidupan mewah.

“Pada pendapat saya, bagi golongan ini dalam hati mereka hanya 60 peratus mahu menyertai dunia hiburan manakala 40 peratus lagi hanya ingin popular dan kehidupan mewah.


“Daripada segi lakonan memang teruk, apatah lagi hanya berlakon dalam satu dua drama atau filem, tapi mereka popular kerana kesediaan mendedahkan ‘aset’ tidak kira di mana, termasuk ketika menghadiri majlis kecil,” katanya yang lebih dikenali sebagai Mat London.

Pemantauan Metro Ahad di beberapa laman sembang, forum dan blog hiburan tempatan yang popular di Internet pula mendapati di sebalik populariti diinginkan, padah menimpa kelompok artis ini apabila peminat yang meluat mula melontarkan kata-kata keji terhadap mereka.

Antara yang menjadi sasaran ialah Lana Nordin yang dilabelkan sebagai Pamela Anderson Malaysia manakala Yasmin Khanif digelar ‘jalang’ berdasarkan filem lakonannya yang menggunakan gelaran itu sebagai judul. Turut menjadi mangsa ialah Adeline Tsen yang kini popular melalui drama muzikal Hotel Mania.

Apa komen ketiga-tiga artis ini? Ikuti penjelasan dan luahan hati mereka terhadap segala dakwaan yang dilemparkan:


LANA NORDIN, 31:

(Pelakon Gol & Gincu, Remp-it dan Gentayangan)



“RAMAI mengaitkan cara pemakaian saya seharian dengan dunia lakonan. Saya tidak nafikan saya agak seksi dengan pakaian santai ketika di luar set penggambaran, namun ia hanya untuk keselesaan diri.

Saya tidak berniat mencetuskan kontroversi. Di set penggambaran saya pelakon, tetapi di luar saya orang biasa. Jadi, saya bebas menentukan penampilan diri asalkan tidak terlalu menjolok mata.

Kerana itu saya beranggapan tidak timbul soal saya ‘jual’ tubuh dengan berpakaian seksi semata-mata untuk popular. Jika bercerita mengenai adegan ‘panas’ dalam filem dan drama, ia dilakukan untuk menjiwai watak semata-mata.

Tidak kira watak apa sekalipun, sebagai pelakon saya perlu melakukan yang terbaik. Apa yang saya lakukan hanya untuk memenuhi tuntutan kerja.

Dalam filem Remp-it misalnya, saya memegang watak tambahan sebabak saja dan watak itu memperlihatkan adegan panas saya membuka tuala mandi untuk adegan ranjang. Mungkin penonton beranggapan saya berbogel dan mencetuskan kontroversi.

Hakikatnya tidak. Ketika menanggalkan tuala mandi, saya masih memakai baju dan seluar. Namun kepakaran jurukamera dan teknik penggambaran digunakan membuat babak itu kelihatan realistik.

Bagi mereka yang tidak memahami dunia lakonan dan teknik di sebalik tabir, memang mudah menuduh serta membuat andaian saya hanya menjual tubuh dengan pelbagai adegan panas.

Bagi saya, tidak kira besar atau kecil, yang penting watak itu diingati. Yang penting saya sedar dan tahu apa yang saya lakukan walaupun pada mata kasar penonton lakonan saya kelihatan ‘panas’.

Dalam filem Gentayangan pula, saya turut melakonkan beberapa watak panas kerana membabitkan adegan seks. Meskipun ia belum ditayangkan, saya ingin menjelaskan bahawa adegan panas itu hasil ‘camera trick’.

Jadi, saya berpendapat mereka yang berkata mengenai itu tidak faham dunia lakonan. Kita bukan di Hollywood. Jadi, sensitiviti masyarakat masih dipelihara. Apapun, mulut orang kita tidak boleh tutup. Walaupun pelbagai komen dan andaian diberi, saya tahu apa yang saya lakukan.”


YASMIN KHANIF, 22:

(Pelakon Jalang, Aalia, Rafael, Kasut Emas)



“FILEM Jalang memberi impak besar kepada saya. Lagipun, ia lakonan pertama saya dalam dunia seni dan filem itu menjadi isu hangat satu masa dulu.

Ramai mengaitkan saya ‘menjual’ tubuh menerusi filem itu disebabkan beberapa adegan ‘panas’ dan watak saya yang menggoda.

Saya pelakon baru dan masih mentah. Saya hanya melakonkan watak diberi dan mengikut arahan pengarah sebagaimana dalam skrip. Tidak pernah terbayang ia bakal mencetuskan kontroversi.

Kalau watak itu diberi kepada orang lain, pasti mereka juga menerimanya kerana ia peluang untuk bergelar pelakon dan mencari rezeki dalam dunia seni.

Bagaimanapun, jangan tuduh saya jalang kerana filem lakonan saya. Saya hanya ‘jalang’ di dalam filem tetapi tidak di luar. Yang pasti, watak itu memberi impak kepada penonton meskipun mereka memandang negatif kepada saya.

Saya sedar ramai beranggapan saya tidak berbakat dalam lakonan. Malah, tidak kurang juga menganggap saya ‘menjual’ tubuh sebagai batu loncatan untuk mengejar populariti.

Namun, jujur saya katakan saya tidak berpuas hati dengan lakonan dalam filem itu. Tetapi, ia mengajar saya banyak perkara mengenai dunia lakonan.

Walaupun ‘jalang’ mendapat kritikan hebat, watak yang saya bawa boleh dikira berkesan. Sekurang-kurangnya usaha menyampaikan nasihat dan mendidik penonton berjaya.

Saya tidak nafikan kecantikan seseorang pelakon menjadi kelebihan, namun tidak semua pelakon cantik dan kacak kerana yang lebih penting ialah bakat kami. Jadi, soal ‘jual’ tubuh seharusnya tidak menjadi isu kerana kami hanya melakukan tuntutan kerja.


ADELINE TSEN, 24:

(Pelakon drama Hotel Mania)



“TUBUH badan menarik dan rupa cantik tidak dinafikan adalah pakej bagi artis wanita, khasnya di kalangan generasi baru. Saya tidak nafikan pernah berpakaian seksi tetapi ia bukan untuk menjaja diri disebabkan mahu mengejar populariti, sebaliknya lebih kepada tugasan.

Contohnya, babak saya berpakaian mandi dalam filem Senario: Beach Boys serta sebagai gadis litar dalam Rempit V3 serta beberapa majlis lain. Itu semua untuk memenuhi keperluan skrip dan mengikut jalan cerita.

Walaupun bukan Islam, saya tetap menjaga batas susila kerana keluarga melarang saya melakukan adegan keterlaluan dan mereka awal-awal lagi meminta saya menolak tawaran yang memerlukan saya bergaya terlalu seksi atau melakonkan watak melampau seperti dirogol.

Seksi juga sebenarnya subjektif dan mungkin ada peminat menganggap seseorang artis ‘menjual’ tubuh dengan berpakaian atau beraksi melampau.

Ada juga pihak tertentu mahu saya berpakaian seksi untuk menunjukkan aset yang ada, kononnya ia baik untuk kerjaya, namun saya menolak melakukannya kerana beranggapan ada perkara yang boleh dan tidak untuk dilakukan.

Mungkin ada yang pernah melihat saya bergambar seksi dalam sesi fotografi. Bagaimanapun, saya anggap ia tidak melampau kerana tidak terang-terangan menunjukkan tubuh dan dalam masa sama saya masih menutup bahagian tertentu dengan pakaian.

Selain itu, ia tidak dilakukan setiap masa, sebaliknya hanya sekali-sekala mengikut kesesuaian. Saya tetap percaya bahawa penjagaan tubuh adalah perkara penting tetapi dalam masa sama, bakat juga memberi kita kelebihan utama dalam dunia hiburan tanah air.

Saya sedar, tiada gunanya ‘berperang’ untuk menjual tubuh masing-masing sedangkan lakonan tidak seberapa. Saya masih belajar dan mahu menimba sebanyak mungkin ilmu lakonan kerana serius dalam bidang ini dan tidak mahu berjaya kerana ‘menjual’ tubuh.”

No comments:

Post a Comment

click2..

sponsor links

Fitness pro’s deluxe form kit
Read this book
www.fitnessbusinessforms.com

Fat Loss Action Blueprint
See To Believe
www.fatlossactionblueprint.com/

Marketing Secrets Of Successful Nail Technicians.
Tried And Tested
www.nailtechsuccess.com