click 4 money

Monday, April 26, 2010

Alkisah... Kisah Achik dan wartawan


Oleh Raja Nurfatimah Mawar
Achik


Achik

SEBENARNYA memang RAJA terkejut apabila dimaklumkan oleh rakan-rakan mengenai berita Achik Spin meninggal dunia akibat kemalangan jalan raya. Rasanya belum terlambat Raja dan rakan-rakan di Bintang Popular mengucapkan takziah pada isteri dan keluarga arwah.

Setiap minggu ada saja beri­ta kematian yang kita dengar sejak akhir-akhir ini. Daripada Yanie Mentor, Din Beramboi dan minggu lalu, Achik pula menyusul. Begitu juga dengan penyanyi era 60-an, Jaafar O serta bekas pelakon dan dramatis terkenal, Zainurdin Ismail yang juga bapa kepada personaliti TV, Dang Suria, ma­sing-masing meninggal dunia pada Khamis lalu

Itulah yang dinamakan hidup dan mati ini, semuanya ketentuan Tuhan. Sampai masa kita juga akan menyusul. Raja nak ceritakan sedikit kisah arwah Achik pada pembaca. Kisah ini diceritakan seorang teman di Berita Harian. Dia memang terkejut dan meni­tiskan air mata apabila mendapat tahu Achik sudah tiada.

Kisahnya berlaku lima tahun dulu. Ketika itu, arwah ke Balai Berita untuk menjayakan satu sesi fotografi bersama seorang teman wartawan. Ketika itu, arwah datang dengan fesyen rambut berwarna perang. Sebagai orang Islam, teman Raja ini rasa menjadi tanggungjawabnya menegur arwah. Lagi pula ketika itu sedang heboh kisah pembunuhan seorang gadis yang mati dalam keadaan aib dengan rambut berwarna dan kuku bercat.

Khabarnya ketika itu, orang kampung heboh mengatakan roh si gadis merayau-rayau meminta warna rambut dan kukunya dibuang. Raja tidak pasti kebenaran cerita itu. Betul atau tidak, waullahualam...

Itu versi cerita orang kampung, kita tak tahu sejauh mana kebenarannya. Bagi Raja, baik atau buruk cerita orang yang sudah mati ini, tidak elok untuk diperbesar-besarkan.
Jadi, teman Raja ini berkhutbah panjang dengan arwah, tak elok rambut diwarnakan, apatah lagi warnanya perang macam bulu jagung, dia pula lelaki. Ambil air sembahyang pun mungkin tak sah dan kita pun tak tahu bila ajal nak menjemput. Arwah mendengar saja, tak langsung membantah.

Tidak lama selepas itu, arwah datang lagi ke Berita Harian, kali ini rambutnya dihitamkan se­mula. Terkejut juga teman Raja, tak sangka arwah ni mende­ngar kata. Kalau artis lain mungkin apa yang dikatakan teman Raja itu, masuk telinga kiri, keluar telinga kanan. Sejak itu, arwah tak pernah lagi mewarnakan rambutnya. Dan kini, arwah sudah tiada, itulah kata teman Raja, kita tahu tarikh kita dilahir­kan, tetapi kita tak tahu bila tarikh kita mati kan... Al-Fatihah buat arwah Achik, semoga rohnya dicucuri rahmat.

RAJA: Teringat serangkap lirik lagu nyanyian Herman Tino yang dalam maksudnya iaitu, tangan kanan memberi, sorokkan tangan kiri, derma bukan tontonan, lakukan dalam sepi

No comments:

Post a Comment

click2..

sponsor links

Fitness pro’s deluxe form kit
Read this book
www.fitnessbusinessforms.com

Fat Loss Action Blueprint
See To Believe
www.fatlossactionblueprint.com/

Marketing Secrets Of Successful Nail Technicians.
Tried And Tested
www.nailtechsuccess.com