click 4 money

Sunday, April 11, 2010

Mula disanjungi

tiz zaqyah

tiz zaqyah

tiz zaqyah

tiz zaqyah

Populariti mendadak!

BEGITU pantas nama Tiz Zaqyah dijulang peminatnya. Hanya bermodalkan satu drama rantaian paling popular di TV3 tahun lalu, Tiz, 22, mencipta populariti begitu mendadak sekali gus membawanya sebagai pemilik trofi Pelakon TV Wanita Popular pada Anugerah Bintang Popular Berita Harian (ABPBH) 2009 yang baru saja melabuhkan tirainya hujung minggu lalu.

Tiz tidak perlu mengambil masa terlalu lama, mahupun membintangi puluhan drama untuk diiktiraf peminat sebagai paling popular dalam arena lakonannya. Namun, watak beliau sebagai gadis bertudung litup bernama Nur Amina mampu membenam populariti pesaingnya, malah ada calon finalis lain ‘diboo’ sebahagian penonton yang membanjiri Arena of Stars, Genting Highlands - Kota Keriangan. Semuanya kerana mereka mahu mengangkat Tiz sebagai ‘drama queen’ baru yang bertakhta di hati mereka.

Tiz juga pernah terpalit dengan kontroversi apabila tersebar beberapa keping foto beliau menerusi internet yang memperlihatkan dia sedang bersosial di pusat hiburan bersama sekumpulan teman sambil mengenakan pakaian seksi, sementara meja mereka pula kelihatan beberapa botol arak. Ini mengundang tanda tanya, sekali gus ada dakwaan mengaitkan Tiz turut mengambil minuman keras.

Keadaan Tiz yang dilabel gadis remaja gemar bersosial bertentangan dengan keperibadian Nur Amina, sekali gus mendatangkan perasaan tidak senang peminat apabila Tiz dituduh hipokrit!

Namun, Tiz bernasib baik apabila peminat seolah-olah memaafkannya sejurus dia mengakui kesilapan masa silam. Bertitik tolak daripada kealpaan itu, peminat menilai populariti Tiz menerusi karya ‘emas’ Nur Kasih. Selagi dia tidak terjebak dengan gejala sosial yang keterlaluan dan memelihara tingkah lakunya di khalayak, selain sentiasa menampilkan hasil kerja terbaik, selagi itulah nama Tiz terus mekar di hati peminat.

Pun begitu, mengekalkan populariti bukanlah suatu perkara mudah. Jika sepantas kilat nama Tiz dijulang, sepantas ribut jugalah namanya bakal menjunam sekiranya dia tersilap langkah. Buktinya sudah ada di depan mata. Belum ada pelapis aktres generasi baru yang mampu mengekalkan gelaran Pelakon TV Wanita Popular lebih daripada dua musim kecuali Abby Abadi sejak 2000 hingga 2003, selama empat tahun berturut-turut.

Dalam berhati-hati Tiz memelihara nama baiknya, dia tetap dihujani kontroversi apabila ada dakwaan mengatakan dia masih gemar bersosial di pusat hiburan dan didakwa kerap mengambil minuman keras. Tiz juga kononnya seorang perokok apabila ada laporan menyebut dia pernah ‘kantoi’ dengan peminat yang melihat perbuatan negatifnya itu.
Terdengar desus-desus juga, khabarnya Tiz berdepan gejala sosial itu apabila dia bercampur dengan kawan yang salah. Sejak kebelakangan ini terdengar khabar angin Tiz dikatakan mulai menjalin hubungan baik dengan seorang artis bermasalah apabila mereka sering bertemu dan menghabiskan masa malam bersama sejak kedua-duanya pernah berlakon di bawah produksi drama sama.

Inilah yang dikatakan kerana nila setitik, rosak susu sebelanga. Justeru, sekiranya Tiz terus terjerumus dengan ‘sindrom’ salah memilih kawan, dikhuatiri gelaran Pelakon TV Wanita Popular tidak akan kekal lama dalam genggamannya apabila peminat mula menanam rasa bosan terhadapnya pada masa akan datang.

Tiz mahu baiki disiplin, tepati masa

“Saya akui memang pernah terdengar cerita negatif itu, tapi semuanya tak pernah berlaku. Lagipun kita tak tahu siapa musuh siapa kawan kerana ramai yang gemar bermuka-muka. Sebenarnya saya susah nak mempercayai orang sebab pernah melalui ‘zaman gelap’ terutama di alam persekolahan dulu. Justeru, saya sukar mempunyai kawan baik. Tambahan pula ibu dan ayah sering memberi peringatan, jangan terlalu mudah percaya orang.

“Kini, apabila mendapat kepercayaan daripada peminat pada ABPBH 2009 baru-baru ini, saya semakin bersemangat memberikan hasil kerja terbaik kepada mereka yang memberi sokongan, selain lebih fokus kepada kerjaya. Seperkara lagi, saya cuba menjauhkan diri daripada terjebak dengan isu kontroversi dan sentiasa mendekatkan diri dengan peminat terutama menerusi laman Facebook serta Twitter.

“Bagi saya, menjalin hubungan baik dengan orang industri termasuk pihak media massa turut membantu kematangan karier seseorang artis itu. Saya juga akan memperbaiki tahap disiplin dan memelihara ketetapan waktu apabila berurusan dengan banyak pihak. Semua ini penting untuk menjamin masa depan lebih cemerlang dalam bidang lakonan,” kata Tiz bersungguh-sungguh.

Masih lagi mengenai ABPBH 2009, terdengar rungutan segelintir pihak apabila pada malam kemuncak itu Tiz menerima trofi kemenangan daripada aktor hebat, Rosyam Nor, dia memberi ucapan berselang seli menggunakan bahasa Inggeris, sekali gus menimbulkan perasaan tidak senang di kalangan peminat, mendakwa Tiz berlagak dan lupa di mana bumi dipijak! Baru pertama kali menang, sudah lupa bercakap dalam bahasa Malaysia sepenuhnya!

Minta maaf kerana ucapan bahasa Inggeris

Tidak seperti penerima Anugerah Pencapaian Sepanjang Hayat, Datuk Khatijah Ibrahim yang lebih 30 tahun terbabit dengan ‘showbiz’ malah bertahun-tahun pernah bermastautin di New Zealand, penyanyi veteran itu masih tebal dengan jati diri apabila tidak ada sepatah pun perkataan bahasa Inggeris terpacul daripada mulutnya.

“Ketika pengumuman nama calon Top 5 Pelakon TV Wanita Popular dibuat, saya baru keluar dari tandas. Saya terkejut apabila nama saya diumumkan sebagai pemenangnya! Saya teruja apabila menerima trofi daripada Rosyam, pertama kali saya bertemunya secara in person. Saya juga ada stage fright, gugup! Lazimnya dalam percakapan harian saya menggunakan dwi bahasa - Melayu dan Inggeris.

“Justeru, pada malam itu saya terlepas memberi ucapan dalam bahasa Inggeris. Namun, saya tak pernah berniat berlagak atau bangga diri, siapalah saya hendak menyimpan perasaan begitu. Namun, kepada peminat yang mungkin tersinggung apabila beranggapan yang bukan-bukan terhadap saya, saya mohon maaf, jujurnya saya memang berniat ikhlas,” katanya lagi.

Pada masa sama, Tiz terus memahat nama dan legasinya di kaca TV apabila drama bersiri terbaru lakonannya, Asmaradana kini bersiaran di TV3 menerusi slot Samarinda, setiap Selasa hingga Khamis, jam 10.30 malam.

Begitu juga siri popular terbitan Global Station Sdn Bhd, Spa Qistina dulunya Spa Q yang menampilkan Tiz sebagai Maya, kini boleh diikuti menerusi pakej Astro Box Office Movies Tayangan Hebat (saluran 953) sebanyak 13 episod mulai 5 April lalu jam 9 malam. Bagi yang tidak berpeluang menonton setiap episod, boleh mengikuti siaran maraton episod satu hingga enam pada 10, 17 dan 24 April, jam 2 petang, manakala episod tujuh hingga 13 (18 dan 25 April, jam 2 petang. Episod satu hingga 13 juga boleh disaksikan pada 18 dan 25 April, jam 9 malam).

Kesal lupa ucap terima kasih buat Mas Idayu

PENERIMA trofi Artis Baru Lelaki Popular ABPBH 2009, Black, 23, boleh dianggap mencipta sejarah apabila buat pertama kalinya juara program realiti TV3, Mentor musim ketiga itu berjaya mengenepikan calon favourite yang biasanya dari kalangan pemenang Akademi Fantasia (AF) dan Raja Lawak . Sebelum ini kategori itu dimenangi Mawi, Dafi dan Nabil. Dalam persaingan kali ini, Black berdepan artis AF7 iaitu Akim, Aril dan Hafiz.

Sekalipun kurang memiliki paras rupa berbanding bintang AF7, Black sudah membuktikan, peminat mengundinya berdasarkan kualiti kerja, kehebatan vokalnya dan kesungguhan yang ditampilkan dalam persembahan. Kini, baru Black sedar, menerusi bakat, peminat mengagumi kemampuannya. Dia juga mengakui, tidak mempunyai kelebihan dari segi faktor ketampanan yang sering dicanang menjadi keutamaan peminat membuat pilihan.

Namun, bersama bakat kurniaan Tuhan, Black mampu membuka mata banyak pihak, paras rupa bukan lagi satu bonus, sebaliknya kesungguhan untuk berjaya dalam arena diceburi, adalah pemangkin kejayaan seseorang artis itu. Seperkara lagi, Black tidak pernah mendapat pendidikan formal bidang muzik atau vokal, dia sekadar belajar menyanyi di karaoke, selain sering menyertai pertandingan Dikir Barat dan nasyid ketika alam persekolahan dulu.

Apabila menyertai Mentor 3, disebabkan Black sudah boleh menyanyi, Mas Idayu hanya menitik beratkan soal teknik nyanyian dan persembahan. Hari ini Black dijulang, justeru, dia sama sekali tidak menyangka, daripada seorang peniaga di Pantai Dalam, Kerinchi, Kuala Lumpur, kini dia berpeluang berkongsi pentas ABPBH 2009 bersama Wings dan Jaclyn Victor ketika membuat persembahan penutup malam kemuncak ABPBH 2009!

“Ketika di pentas selepas menerima trofi malam itu, saya lupa mengucapkan terima kasih kepada Mas Idayu kerana tanpa bimbingan daripadanya, tak mungkin saya berada pada tahap hari ini. Saya gugup berada di pentas sehingga saya buat ucapan terima kasih kepada Tuhan, sepatutnya syukur kepada Tuhan!” kata Black yang masih sukar mempercayai, dirinya kini sudah mengecapi populariti.

Katanya lagi, dia akan memastikan sentiasa menjadi dirinya yang sebenar, tak mungkin melupakan daripada mana asal usulnya. Justeru, sekalipun sudah mampu berpindah ke penempatan lebih selesa, Black membuat keputusan untuk terus menetap di apartmen keluarganya yang terletak di Pantai Dalam.

“Sekalipun orang kata penempatan di Pantai Dalam dikelilingi pelbagai macam gejala sosial, tapi Alhamdulillah persekitaran itu jugalah yang membantu saya untuk menjadi lebih tabah, tahu membezakan perkara yang wajar atau sebaliknya. Sekiranya saya berpindah, saya khuatir kehilangan kawan-kawan dan mudah lupa diri, di mana asal usul saya serta keluarga.

Sudah ada buah hati - Miss A

“Sepanjang saya menetap di Pantai Dalam, saya pernah berkawan dengan sebaik-baik manusia dan sejahat-jahat orang. Tapi, segala-galanya bergantung kepada nawaitu, yang penting kita harus bijak mengawal dan menjaga diri sendiri supaya tidak terjebak kepada gejala negatif. Saya sentiasa ingat kepada pesan ayah dan ibu, jangan salah pilih kawan, boleh berkawan, tapi jangan ikut perangai tak elok kawan,” katanya lagi.

Black juga tidak berselindung perihal peribadinya apabila mengakui dirinya kini berkawan rapat dengan seseorang yang hanya mahu dikenali sebagai A saja, berusia 22 tahun. A seorang bekas guru dan baru saja menamatkan pengajiannya di peringkat lebih tinggi. Namun, Black mengakui, keluarga A tidak gemar anak perempuan mereka terdedah kepada dunia hiburan, justeru dia tidak berpeluang memperkenalkan A kepada peminat mahupun media massa.

“Saya harus menghormati keputusan keluarga A. Lagipun fokus saya ketika ini terhadap kerjaya, saya tak mahu leka bercinta, akhirnya karier terbantut di pertengahan jalan. Pada masa sama, saya dan A sedang mengusahakan sebuah butik, Zwarthna (bermaksud Black dalam bahasa Belanda) di Bandar Seri Permaisuri, Cheras, Kuala Lumpur. A juga membuka kelas tuisyen kepada pelajar yang bakal menduduki Penilaian Menengah Rendah (PMR) di Zwarthna,” kata Black tanpa berselindung.

Perkembangan terbaru mengenai kerjaya nyanyiannya, Black berkata, album studio penuh pertamanya bakal menggunakan semua nama wanita sebagai judul lagu. Tambahnya lagi, perancangan itu adalah gimik syarikat rakaman, Monkey Bone untuk menggambarkan paras rupa Black bukan ukuran kejayaan, sebaliknya bakat.

“Biarlah saya saja memuja kejelitaan perempuan itu, dia tak minat dengan saya pun tak apa. Justeru, timbul idea menggunakan nama perempuan sebagai judul lagu,” kata Black yang mengharapkan album studio penuhnya bakal berada di pasaran sedikit masa lagi.

No comments:

Post a Comment

click2..

sponsor links

Fitness pro’s deluxe form kit
Read this book
www.fitnessbusinessforms.com

Fat Loss Action Blueprint
See To Believe
www.fatlossactionblueprint.com/

Marketing Secrets Of Successful Nail Technicians.
Tried And Tested
www.nailtechsuccess.com