click 4 money

Friday, April 23, 2010

Trauma putus kasih berakhir

Oleh Nor Akmar Samudin
akmar@hmetro.com.my

"MUNGKIN inilah fotografi terakhir dan saya sudah menolak semua tawaran berlakon. Tugas saya sebagai pengacara rancangan Chopp! di TV9 pun sudah ditamatkan kontrak. Saya sudah hantar surat kepada TV9 minta dilepaskan", begitu kata-kata penuh kejutan Sherry Ibrahim yang ditemui, baru-baru ini.

pix_middle
Sherry atau nama sebenar, Syarizad Ibrahim, 27, bukanlah merajuk atau kecewa dengan industri hiburan tanah air, tetapi dia terpaksa beralih arah untuk mencari kehidupan yang lebih baik serta menjamin masa depannya.

Anak sulung daripada tiga beradik ini berkata, meskipun baru tiga tahun menceburi bidang seni, dia tidak boleh berada di situ sampai bila-bila. Tiada jaminan yang hakiki, katanya. Dia juga menjelaskan terpaksa meninggalkan bidang seni untuk membuat perkara yang lebih disukainya.

"Saya akan berusaha memenuhi segala impian sebelum berumah tangga. Kalau diizinkan Allah S.W.T saya berhasrat menamatkan zaman bujang tiga tahun lagi. Jadi sebelum jodoh itu sampai, saya mahu menikmati kebebasan kerjaya ini.

"Tahu sajalah apabila sudah bersuami, tempat saya adalah bersamanya. Kalau dia memberi kebebasan pun, sejauh mana sangatlah saya boleh pergi. Selepas sembuh luka di hati sekarang, saya berkawan dengan seseorang, tetapi masih pada peringkat mengenali hati budi.
"Dia sekarang menuntut di luar negara. Jadi sementara menunggu keputusan yang pasti, biarlah saya melaksanakan cita-cita saya dulu," katanya.

Bagaimanapun, ke mana hala tujunya selepas ini, Sherry masih enggan memberitahu. Katanya, selepas semuanya sah, barulah dia akan beritahu.

"Sebenarnya saya hendak bersara bukan kerana berlakon tidak boleh hidup senang, tapi mahu beralih angin kepada bidang yang saya lebih gemari. Kalau ada peluang membaiki taraf hidup, kenapa saya hendak biarkan saja ketika masih sihat?" katanya.

Selama tiga tahun menjadi anak seni, Sherry akui gembira kerana dapat menimba pengalaman baru dan berjumpa ramai kawan baru. Malah dalam industri ini juga cintanya pernah bersemi dengan pelakon Ashraf Muslim malangnya hubungan mereka hancur berkecai.

Sebelum berlakon, Sherry pernah berkhidmat sebagai pramugari Penerbangan Malaysia (MAS). Lima tahun terbang ke serata dunia, jiwa dan raganya sudah sebati dengan pekerjaan itu, namun keadaan memaksanya meninggalkan pekerjaan yang sangat dicintainya itu.

"Selepas tamat SPM (Sijil Pelajaran Malaysia) saya terus diterima jadi pramugari. Pun begitu, selepas lima tahun bekerja kontrak saya dengan MAS tamat. Kalau mahu sambung perkhidmatan, saya perlu temu duga sekali lagi .

"Sebagai kakitangan MAS banyak kemudahan disediakan termasuk peluang membawa keluarga melancong ke luar negara. Namun, kita hanya merancang tapi Allah menentukan. Saya tidak jadi sambung kontrak.

"Lalu saya cuba mencari kerja lain kerana menganggur lama, wang tabungan pun kian susut. Saya juga minat menyanyi dan pergi uji bakat dengan KRU, tetapi malangnya nasib tidak ada. Di KRU saya mula kenal Rizal (pelakon Jelatang). Pada masa sama juga saya berkenalan dengan Ashraf.

"Apabila gagal dalam uji bakat itu, Rizal mencadangkan saya mencuba nasib sebagai pelakon. Drama pertama lakonan saya, Dunia Baru. Dari situ bermulanya kerjaya baru saya sebagai pelakon.

"Pada awalnya susah hendak memulakan sesuatu yang baru, tetapi dengan sokongan kawan-kawan, dapat juga sesuaikan diri. Ingatkan berlakon senang. Sebelum ini saya bayangkan di set penggambaran hanya ada lampu dan kamera, rupanya lebih daripada itu.

"Pengalaman sebagai pramugari tidak sama apabila saya berlakon kerana berlakon terlalu banyak dugaan. Dengan berlakon saya jadi lebih kuat dan matang. Saya berjumpa dengan pelbagai rupa dan ragam manusia. Tahap kesabaran kena tinggi. Ketika jadi pramugari saya masih muda dan tugas pun tidaklah sesukar mana. Kalau ada pun, cabaran melayan penumpang, tetapi hanyalah beberapa jam saja bersama mereka.

"Selepas dua tahun berlakon, MAS panggil saya semula tapi waktu itu saya semakin suka berlakon dan Ashraf pun turut memberikan sokongan, lalu tawaran itu ditolak," katanya.

Sherry berkata, dengan peningkatan usia dia perlu ada kerjaya tetap atau dalam erti kata lain dia ingin mulakan hidup baru. Dia mahu tinggalkan kenangan yang selama ini membelenggu dirinya.

"Berpisah dengan Ashraf amat menyedihkan. Dulu saya tak boleh sebut langsung namanya tapi saya bertanya kepada diri saya sendiri, sampai bila saya hendak meratap dan menangis? Orang dah tidak sudi dan anggap saja tiada jodoh antara kami. Lama juga untuk saya bangkit semula dan kini alhamdulillah saya sudah boleh melupakan segala kenangan bersamanya.

"Selepas kami berpisah, pernah sekali kami bertembung pada AJL24 (Anugerah Juara Lagu 24), awal tahun ini. Dia tegur saya bertanya sama ada sihat atau tidak. Memang kelu lidah saya waktu itu.

"Tentu nanti saya akan rindu kawan-kawan kerana tiada masa lagi untuk bertemu mereka seperti sekarang. Mesti saya juga rindu untuk ke lokasi penggambaran.

"Apapun saya tidak akan melupakan segala yang dikecapi dalam bidang seni. Siapa tahu, satu hari nanti saya, akan berlakon semula. Mungkin ketika itu saya hanya layak pegang watak ibu agaknya," katanya manja.

Profil
NAMA: Syarizad Ibrahim
TARIKH LAHIR: 3 April 1983
TEMPAT LAHIR: Petaling Jaya
ADIK-BERADIK: Anak sulung daripada tiga beradik
KERJAYA: Pelakon dan model
DRAMA: Dunia Baru musim ke-2, Cinta Tak Bertepi, Jelatang, Elly, Dunia Baru ke-3, Akademi Polis, Gaia, Lara Rindu Mahsuri, Renjis , Che Ah Che Nin, Kapoww, Caparella, Cinta Untuk Ain, Cinta Biru Laguna
FILEM: Maut

SOLEKAN DAN DANDANAN: Ros Suci (012-9021217)
PAKAIAN: Butik Cosry, Jalan Telawi, Bangsar (Khairil - 017-6310102)

No comments:

Post a Comment

click2..

sponsor links

Fitness pro’s deluxe form kit
Read this book
www.fitnessbusinessforms.com

Fat Loss Action Blueprint
See To Believe
www.fatlossactionblueprint.com/

Marketing Secrets Of Successful Nail Technicians.
Tried And Tested
www.nailtechsuccess.com