click 4 money

Wednesday, April 21, 2010

Jawablah!: 'Bila kami bergaduh?'

QUE HAIDAR dan Linda Jasmine pada majlis Anugerah Bintang Popular 2009 di Arena of Stars, Genting Highlands.

QUE HAIDAR dan Linda Jasmine pada majlis Anugerah Bintang Popular 2009 di Arena of Stars, Genting Highlands.

MENERUSI ruangan Dengarnya... kelolaan Normah Becok yang disiarkan semalam, ada sebuah artikel yang menceritakan mengenai drama sebabak yang dilakonkan pasangan suami isteri terkenal, Que Haidar dan Linda Jasmine. Berdasarkan cerita yang dilaporkan ruangan yang cukup sensasi itu, drama yang dimaksudkan bukanlah drama sebenar yang mempunyai pengarah. Sebaliknya, pasangan ini dikatakan bergaduh di dalam kereta berdekatan sebuah pusat beli belah terkemuka di pinggir ibu kota.

Apabila dua selebriti terkenal bertekak di tempat terbuka seperti itu tentunya ia menjadi perhatian banyak pihak. Jika benarlah Que dan isterinya mempunyai masalah ketika itu, adalah lebih baik mereka menyelesaikannya di dalam rumah dan bukannya di khalayak ramai seperti yang berlaku. Tak pasal-pasal, tindakan mereka itu menjadi buah mulut orang.

Bagaimanapun, ketika dihubungi si empunya diri, Que menolak dakwaan yang dia dan isterinya bergaduh seperti yang ditulis di dalam artikel itu. Sebaliknya, kata pemenang kategori Pelakon Filem Lelaki Popular Anugerah Bintang Popular Berita Harian 2009 ini, apa yang berlaku sebenarnya adalah salah faham semata-mata. Tegas Que, dia dan isteri masih boleh berfikir sebelum melakukan sebarang tindakan yang boleh mencemarkan imej dan reputasi mereka sendiri. Menerusi perbualan itu, pemilik nama penuh Tengku Iskhan Shah Tengku Haidar ini turut menjawab pelbagai persoalan yang diajukan bermula dengan perihal rumah tangganya hinggalah kepada prestasi pelajar AF8 yang dikatakan lemah sehingga membuatkan program realiti musim terbaru itu hambar serta tidak menjadi bualan.

Hip: Benarkah Que dan isteri bergaduh di kawasan terbuka seperti yang didakwa dalam artikel terbabit?

Que:
Bergaduh? Bila? Sebenarnya kami tak bergaduh seperti yang ditulis dalam artikel itu. Tapi saya tak nafikan yang memang berlaku satu insiden membabitkan kami berdua. Mungkin ada yang nampak kami suami isteri seperti sedang bergaduh tetapi hakikat sebenar yang berlaku adalah berlakunya kehilangan telefon. Bayangkan, situasi pada masa itu memang agak menekan.

Sudahlah Linda kehilangan telefon kemudian pada masa yang sama, bapa mentua pula mahu menghubungi kami. Apabila berada di dalam keadaan kelam kabut seperti itu, tentunya sedikit sebanyak memberi tekanan kepada kami. Hari pula hujan, jadi keadaan pun menjadi tegang. Tapi itu bukanlah bermakna kami bergaduh. Kami masih boleh menilai mana yang buruk dan mana yang baik. Buat apa nak buat perkara yang memang boleh menjejaskan reputasi kami berdua.
Hip: Tapi situasi itu dilihat seolah-olah Que menjadi mangsa kegarangan Linda. Pendek kata Que seperti kena Queen Control. Komen sikit?

Que:
Dalam hal ini, ia tidak ada kaitan dengan soal kena kawal atau tidak dengan Linda. Biasalah dalam perkahwinan, pasti ada ketika berlakunya perselisihan faham. Sedangkan lidah lagi tergigit, inikan pula hubungan suami isteri. Antara kami, saling hormat menghormati. Saya hormat Linda, dia hormat saya sebagai suami. Lagipun dia menerima saya seadanya dan begitu juga saya. Kalau ada yang melihat Linda lebih garang, itu memang karakter dia dan karakter itu memang sudah lama saya kenali. Begitu juga dengan saya yang sememangnya mempunyai perwatakan yang berbeza dengan Linda. Dia nampak garang manakala saya pula lebih bersikap lucu. Apa yang penting, kami saling bersefahaman dan saling bertolak ansur demi kerukunan rumah tangga.

Hip: Baru-baru ini, ramai yang mengkritik penampilan Linda dalam majlis kerana dia sering kelihatan seksi. Sebagai suami apa komen Que?

Que:
Saya sebenarnya lebih terbuka dalam soal penampilan Linda. Mungkin ramai yang tidak tahu bahawa pakaian Linda sebenarnya saya yang pilih. Malah dia juga turut merujuk kepada saya dalam soal berpakaian. Bagi saya, ada perkara yang lebih besar yang boleh dikritik dan bukannya pakaian isteri saya saja. Kalau soal aurat yang hendak diperkatakan, baik mereka melihat perkara ini secara keseluruhan dan bukannya perkara mikro seperti ini. Setiap orang mempunyai pendirian yang berbeza dalam apa juga situasi. Jadi saya harap semua pihak memahaminya dan tidak memperbesarkan lagi isu ini.

Hip: Sebagai tenaga pengajar AF8, apa komen Que apabila ada yang mengatakan pelajar musim ini tidak berkualiti menyebabkan program itu sendiri kurang menjadi bualan ramai?

Que:
Saban tahun, kita sebenarnya menghadapi masalah yang sama. Bagi saya, apa yang berlaku adalah kebanyakan pelajar yang terpilih berdepan dengan situasi baru. Ada di antara mereka yang tidak pernah naik pentas, tidak biasa membuat persembahan di tempat terbuka dan ada juga yang hanya menyanyi di bilik air. Malah pengalaman baru mereka menjejakkan kaki ke ibu kota juga membuatkan mereka kelihatan agak kekok sekali gus menjejaskan persembahan mereka. Berilah mereka peluang untuk menonjolkan bakat mereka. Proses ini memang mengambil masa yang agak lama. Namun saya tak nafikan yang ada di antara mereka menunjukkan perkembangan yang positif setiap minggu dan tak kurang juga yang konsisten.

Hip: Sudah lama Que tidak muncul dengan produk baru, apakah ini bermakna desas-desus yang mengatakan Que akan bersara itu benar?

Que:
Bukan hendak bersara, sebaliknya saya kini lebih selektif dalam memilih watak. Kalau sebelum ini saya sedaya upaya membuktikan yang saya boleh berlakon dan sudahpun terbukti hasilnya, jadi kali ini saya mahu memberi kepelbagaian dalam karier lakonan saya. Saya teringin berlakon dalam sebuah filem yang menitik beratkan soal seni seperti filem Pasir Berbisik. Saya mahukan sesuatu yang lebih bermakna dalam portfolio kerjaya saya.Mungkin ada yang beranggapan filem seperti ini kurang nilai komersial. Tetapi sebagai pelakon, itulah yang saya dambakan. Rasa lebih puas dan kemampuan lebih teruji apabila membabitkan diri dengan filem seperti itu

No comments:

Post a Comment

click2..

sponsor links

Fitness pro’s deluxe form kit
Read this book
www.fitnessbusinessforms.com

Fat Loss Action Blueprint
See To Believe
www.fatlossactionblueprint.com/

Marketing Secrets Of Successful Nail Technicians.
Tried And Tested
www.nailtechsuccess.com