click 4 money

Sunday, April 18, 2010

Fizz jawab tuduhan

Oleh Zubir Mohd Yunus


Dramatis popular didakwa persoal kerja pengarah



EMPAT tahun lalu tidak ramai kenal siapa Fizz Fairuz, namun selepas meledaknya drama bersiri, Nur Kasih di TV3, namanya mencetus fenomena baru apabila kemasyhurannya naik mendadak seiring populariti drama itu. Fizz terus menjadi rebutan produser drama.

Namun, apabila nama berada di puncak, kadang kala kealpaan melanda diri sehingga Fizz didakwa kononnya sudah lupa daratan, selain tegar mempersoalkan kredibiliti pengarah. Berdasarkan sumber, ketika Fizz membintangi drama bersiri terbarunya, Gerak PGM di markas polis marin Pulau Pinang, dia dikatakan mempersoalkan kredibiliti pengarah bersama drama berkenaan, James Lee dan Raymond Sekhon , kononnya tidak membuat ‘homework’ dalam tugasan mereka! Khabarnya Fizz mengadu dengan penerbit, Asia Media Content (AMC) kononnya pengarah berkenaan gagal menyiapkan kerja dengan sempurna.

Gerak PGM yang mengandungi 13 episod, mula bersiaran di TV9 mulai 17 Mac lalu setiap Rabu, jam 9.30 malam selama sejam. Kata sumber sama, Fizz yang memegang watak sebagai Deputi Superintendan (DSP) Haikal juga dilaporkan mengingkari arahan pengarah apabila dia enggan menyarung lengkap pakaian seragam polis marin apabila diminta. Kononnya dia bersikap begitu kerana lebih mengetahui perihal sudut penggambaran berdasarkan pengalaman luasnya dalam lakonan.

Selepas campur tangan pihak atasan polis, khabarnya barulah Fizz mahu menuruti arahan pengarah.

Seperkara lagi menurut sumber dalaman yang terdiri daripada orang sekeliling, Fizz juga dilaporkan tidak mahu menanggalkan cermin mata hitamnya apabila dia dalam pakaian seragam polis marin. Hanya selepas berlaku pertikaian, barulah dia membuka cermin matanya itu.

Justeru, bersama beberapa dakwaan yang disampaikan kepada pihak media, sekiranya benar berlaku, ini jelas menunjukkan Fizz kini sudah jauh berubah berbeza dengan kemunculan awalnya di bidang lakonan apabila tidak menimbulkan sebarang masalah di lokasi penggambaran.
Fizz yang juga finalis Anugerah Bintang Popular Berita Harian (ABPBH) 2009 kategori Pelakon TV Lelaki Popular tampil merungkai segala tuduhan negatif ketika dia membintangi Gerak PGM. Drama itu turut dibintangi Linda Hashim, Ashraf Muslim, Zul Huzaimy dan Irma Hasmie.

“Saya bukan pelakon utama, sekadar pembantu saja. Jadi, siapalah saya nak mempersoalkan banyak perkara. Perihal pakaian seragam, seluar yang disediakan senteng, baju kecil dan topi tak muat. Tak mungkin saya nak tunjuk sikap diva di set, saya hanya datang penggambaran untuk satu, dua babak saja. Tak ada masa saya nak tunjuk sikap diva.

“Saya dapat skrip, pemahaman kita lain, pengarah pemahamannya lain. Jadi, apabila kita berlakon, kita buat kelainan untuk menjayakan karakter. Saya dah bincang dengan penolong pengarah, kita nak shooting cepat, tak perlu tukar seluar sebab sudut penggambaran hanya nampak badan atas saja, iaitu babak duduk. Kalau nak kata saya persoalkan perkara itu (tak mahu menyarung lengkap pakaian seragam), semuanya sudah dipersetujui.

“Ashraf dan Linda pun tak tukar seluar, nampak atas saja. Kalau nak shooting untuk babak yang nampak semua badan, saya boleh tukar seluar. Kalau saya kata pengarah tak buat homework, itu kerja dia, takkan saya nak mempersoalkan kerja dia. Tak mungkin saya nak jatuhkan imejnya sebagai pengarah. Saya tak pernah cakap begitu. Begitu juga soal cermin mata, saya tak pernah pertikai arahan pengarah.

“Saya hanya datang shooting, call time pun tak bagi, dekat mana, saya nak pakai apa, bawa apa, semuanya tak diberitahu. Pihak produksi memang tak ada sistem. Mereka bagi alasan jadual kelam kabut sebab masalah artis, bagi saya itu perkara lazim. Tapi, kenapa boleh keluar cerita dalam produksi ke pengetahuan pihak media massa?

“Saya hanya mempertahankan diri, saya tak mahu orang pijak kepala saya. Biar kita saling hormat menghormati. Kalau saya menyombong, orang benci, susah saya nak bekerja. Kalau ada pihak bercerita perkara buruk saya, biarlah... dia bayar saya. Tak nak, tak perlu panggil saya berlakon. Bagi saya, kalau tak puas hati, cakap secara berdepan, jangan cakap belakang atau cuba memburukkan saya,” katanya

No comments:

Post a Comment

click2..

sponsor links

Fitness pro’s deluxe form kit
Read this book
www.fitnessbusinessforms.com

Fat Loss Action Blueprint
See To Believe
www.fatlossactionblueprint.com/

Marketing Secrets Of Successful Nail Technicians.
Tried And Tested
www.nailtechsuccess.com