click 4 money

Monday, April 26, 2010

'Saya tidak perlu rasa tertekan'

Oleh Norhadiani Baharom

FESTIVAL Muzik Asia Shanghai melambai lagi. Kali ini Malaysia menyandarkan harapan kepada artis muda yang pernah mencipta nama menerusi program Mentor TV3, Nabil Zamanhuri.

pix_middle
sebelum - selepas
NABIL...pastikan tahap kesihatan dalam keadaan baik dan mendapat cukup rehat. USAHA KERAS...Nabil sedang rancak mempromosikan single terbaru, Halimunan.


NABIL...pastikan tahap kesihatan dalam keadaan baik dan mendapat cukup rehat.
Menyingkap pencapaian cemerlang penghibur Malaysia di festival itu, tidak hairanlah penyertaan kita digeruni peserta negara luar.


Masakan tidak, hampir 90 peratus penyanyi tempatan yang pernah mengambil bahagian dalam acara berprestij itu, berjaya mengharumkan nama Malaysia.


Mereka termasuk Datuk Siti Nurhaliza, Liza Hanim, Anis Suraya, Misha Omar, Deja Moss, Vince, Jacyln Victor dan Shila OIAM.


Lalu harapan yang tinggi diletakkan ke bahu Nabil untuk mengikuti jejak peserta senior lain atau sekurang-kurangnya memberikan saingan hebat.


Nabil yang sedang hangat dengan lagu Dari Jauh, akan berangkat ke Beijing, China pada 28 April hingga 7 Mei ini.


"Kalau boleh tu, memanglah hendak menang tapi saya amat sedar cabarannya tidak semudah itu apatah lagi ia membabitkan ramai peserta handalan dari pelbagai negara di Asia.


"Justeru, saya berasakan tidak perlu tertekan dengan soal menang atau kalah kerana yang penting, saya berazam untuk tonjolkan persembahan yang terbaik.


"Kata orang kalau ditakdirkan tewas sekalipun, saya mahu ia dilakukan secara bermaruah," katanya.

Bezanya dengan penganjuran yang lalu, pertandingan kali ini diadakan di kota Beijing bukan lagi di Shanghai. Bagaimanapun, nama acara berkenaan masih dikekalkan meskipun lokasi sudah bertukar.


Menyedari cuaca di Beijing agak dingin, Nabil sedikit bimbang sekiranya keadaan kesihatannya terjejas akibat perubahan cuaca.


"Paling penting, saya perlu memastikan tahap kesihatan dalam keadaan yang baik dan mendapat cukup rehat. Sebagai persediaan menghadapi pertandingan itu, saya juga mengikuti kelas vokal bimbingan Syafinaz Selamat untuk memantapkan mutu persembahan kelak," katanya.


Pada acara itu nanti, Nabil akan menyampaikan dua lagu iaitu Dari Jauh yang ditulisnya sendiri bersama Lah Ahmad. Juga sebuah lagu berbahasa Inggeris, A Song For You yang pernah dipopularkan Donny Hathaway. Susunan kedua-dua muzik ini akan digubah semula oleh Orkestra RTM.

Penyertaan Nabil pada pertandingan itu disahkan Pengurus Besar Prism, Ong Peng Chu yang turut diundang ke majlis sesi pradengar single terbarunya daripada Alibi Music Sdn Bhd. Ia diadakan di Red Box, The Gardens Mid Valley, baru-baru ini.


Ong memaklumkan, pemilihan sebagai peserta kali ini disyorkan Kementerian Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan.


Ia dinilai berdasarkan prestasi Nabil ketika beraksi menerusi musim pertama Mentor selain kemampuannya sewaktu bersaing dalam peringkat akhir World Championships of Performing Arts 2009 (WCOPA).


Menyingkap perkembangan lain, pelajar Ijazah Sarjana Muda Filem dan Animasi Universiti Multimedia Malaysia (MMU) di Cyberjaya yang pernah membintangi beberapa drama antaranya Kamelia Katrina, sedang rancak mempromosikan single terbaru, Halimunan.


Halimunan adalah satu daripada tujuh lagu yang akan dipromosikan Alibi Music sepanjang April dan Mei ini.


Lagu lain adalah Ruang Kedua (duet dengan Marsha dan penyanyi Perancis, Julian Cely), Adinda (Lah Ahmad), AMPM (DyNda) dan Indah (Atilia) Untuk Dia (Sleeq), Penyelamat Cinta (duet Liyana Jasmay dan Aizat) dan Tic Tac Toe (Ezlynn).


"Secara rasminya saya sekarang bernaung di bawah syarikat rakaman Alibi Music. Bagaimanapun, hal pengurusan masih diuruskan syarikat saya sendiri," kata Nabil.


>Profil
NAMA: Nabil Zamanhuri
TARIKH LAHIR: 13 September 1987
TEMPAT LAHIR: Kuala Lumpur
HOBI: Bermain gitar, piano, melukis, animasi, fotografi
IDOLA: Michael Jackson
TINGGI: 173 sm
BERAT:57 kg
KEJAYAAN: Naib Juara, Mentor TV3
LAGU POPULAR : Hati ini, Hey Emma, dari Jauh
LAKONAN: Seribu Erti, Fara, Kerana Karina, Kamelia & Katrina

No comments:

Post a Comment

click2..

sponsor links

Fitness pro’s deluxe form kit
Read this book
www.fitnessbusinessforms.com

Fat Loss Action Blueprint
See To Believe
www.fatlossactionblueprint.com/

Marketing Secrets Of Successful Nail Technicians.
Tried And Tested
www.nailtechsuccess.com