click 4 money

Thursday, April 29, 2010

Mia meragam ditengking Lisa

Oleh Hartati Hassan Basri

GARA-GARA ditengking Lisa Surihani, penggambaran drama bersiri Adamaya di kondominium Villa Wangsamas, Wangsa Maju, baru-baru ini berdepan sedikit masalah apabila pelakon cilik, Mia Sara Nasuha Muhammad Ridhuan, 4, bertukar 'mood' menjadi meragam.
Ini menyebabkan babak 'close-up' membabitkan Mia yang memegang watak Armani, membuka laci terpaksa diulang berkali-kali. Anak bongsu daripada empat beradik itu nampak begitu berhati-hati, mungkin bimbang kalau-kalau dia 'dimarahi' lagi. Ayah Mia, Muhammad Ridhuan Muhammad Saleh, 35, yang menemaninya sepanjang penggambaran, cuba membantu menenangkan Mia tetapi tidak berjaya. Lalu, Lisa yang memegang watak Maya, jadi serba salah dan cuba mengambil hatinya dengan bergurau senda. Selepas Lisa membawa Mia pergi ke kedai membeli coklat, barulah Mia berani dekat semula dengan Lisa.


Dalam babak sebelum itu, Armani sedang bermain dalam bilik ibunya. Dia kemudian terjumpa gambar Maya bersama lelaki lain ketika menyelongkar laci ibunya. Tiba-tiba Maya masuk dan terus marah apabila melihat Armani memegang gambarnya bersama kekasihnya, Dani (Faizal Yusup).


"Apa ni? Kenapa sepah-sepah, nak kena ya?" tengking Maya kepada Armani. Lisa akui serba salah melakonkan babak itu kerana tidak sampai hati memarahi budak sekecil Mia. Bagaimanapun, kerana tuntutan wataknya dalam Adamaya, Lisa cuba melaksanakannya sebaik mungkin.


"Pada mulanya memang kekok tapi apabila didesak pengarah, saya buat juga. Tapi ia ambil masa sedikit. Harap-harap lakonan saya menjadi. "Walaupun ini lakonan pertama Mia, dia boleh berlakon kerana banyak menjayakan iklan. Dia tak ada masalah memahami apa yang dikehendaki pengarah kerana dia bijak dan cepat tangkap. Cuma apabila kena marah, dia rasa terkejut," kata Lisa.


Pengarahnya, Hashim Rejab, 35, berkata, beliau pernah bekerja dengan pelakon kanak-kanak sebelum ini dan sudah bersedia berhadapan sebarang kemungkinan. Hashim sedar bukan mudah bagi pelakon kecil memberi komitmen berbanding pelakon dewasa.


Katanya, penggambaran membabitkan Mia sudah dilakukan sejak dua minggu sebelumnya dan tiada masalah. Bagaimanapun, katanya, apabila ada babak membabitkan emosi, mereka berdepan masalah.


"Sebenarnya saya agak kecewa juga kerana babak itu tidak dapat dilakukan seperti yang saya bayangkan. Ia tidak sampai mengikut apa yang saya kehendaki tetapi saya kena berpuas hati kerana tidak mahu jejaskan tempoh penggambaran.


"Babak ini sangat penting untuk mengembangkan jalan cerita. Selepas ini, Armani mula menjauhkan diri daripada ibunya. Ini membuatkan konflik dalam keluarga Adam dan Maya bertambah buruk," katanya.

Kata Hashim, hakikatnya Maya bukan marahkan Armani kerana masuk ke biliknya dan menyelongkar barang peribadinya tetapi dia lebih takut jika suaminya terjumpa gambar dia dengan lelaki lain.


"Dalam drama ini, Maya menjalin hubungan sulit dengan kekasih lamanya, Dani. Apabila anaknya menemui gambarnya bersama Dani, Maya takut Armani akan bocorkan rahsia," katanya.


Drama bersiri yang kini ke udara setiap Selasa hingga Khamis menerusi slot Akasia di TV3, mengisahkan Adam lakonan Syed Hussein Syed Mustafa atau Sein dan Maya (Lisa) yang dijodohkan ibu bapa mereka tanpa cinta. Adam bekerja sebagai penulis majalah pelancongan dan suka mengembara manakala Maya, pelajar tahun dua di universiti. Maya sebenarnya ada kekasih pilihannya, Dani (Faizal).


Apabila berkahwin, Maya tidak membenarkan Adam menyentuhnya hinggalah berlaku satu insiden sehingga Maya mengandung. Mereka dikurniakan anak perempuan, Armani. Pada waktu sama, Dani terus memburu cinta Maya. Dia sering mengekori Maya dan mendesaknya meninggalkan Adam. Walaupun Maya sayangkan suami dan anak, pada waktu sama dia keliru dengan cintanya kepada Dani yang dianggap cinta pertama. Babak pada hari itu hanya membabitkan Lisa, Sein dan Mia di rumah dan ia dijangka disiarkan hari ini, Khamis. Selain babak Armani dimarahi ibunya, ada juga babak Adam masuk ke bilik ketika Maya sedang marahkan Armani. Adam menegur sikap Maya dan Armani terus berlari memeluk kaki ayahnya

Babak lain termasuk Adam balik dari kerja dan masuk bilik dan mendapati Maya sedang tidur. Dia menguncup pipi isterinya itu dan kemudian bersolat. Seterusnya Adam pergi ke bilik Armani dan menidurkan anaknya sambil membaca buku. Satu lagi babak ketika Maya tidur, Adam terjaga lalu melihat Maya sedang berjalan lalu mendukung Maya kembali ke katil. Memang Adam sudah biasa dengan masalah Maya 'berjalan dalam tidur'. Kata Hashim, penggambaran yang diadakan sejak 13 Mac lalu berjalan lancar dan setiap hari dapat menyiapkan sekitar 12 babak. Walaupun menggantikan tempat pengarah asal, Feroz Kadir sejak episod tujuh, Hashim mengakui tidak menghadapi masalah.


Hashim menggantikan tempat Feroz kerana pengarah itu ada komitmen lain tetapi khidmatnya diperlukan untuk drama itu walaupun hanya sehingga episod enam. Bagaimanapun, Feroz lebih dulu menyiapkan rangka penggambaran untuk memudahkan penggantinya mengambil alih. Kalau ada masalah, Hashim akan menghubungi Feroz untuk bertanya lebih lanjut.


Kata Hashim, itu bukan kali pertama dia mengambil alih tugas mengarah di tengah jalan. Malah, ada pengalaman lebih hebat apabila menyambung kerja pengarah yang meninggalkan kerja separuh jalan. Drama lain arahan Hashim bertajuk Mama Murai untuk siaran Astro.

BORAK LOKASI
DRAMA: ADAMAYA
TERBITAN: MIG PRODUCTION SDN BHD
PENERBIT : DAVID TEO
PENGARAH : HASHIM REJAB
PENASIHAT PENGARAH : FEROZ KADER
PENYELARAS PRODUKSI : TEAM MIG
KONTI: MOHD HAFIZ ABDUL RAJAK
PENGARAH FOTOGRAFI : MOHD JUFRI AYOB
PENGARAH SENI : SUHAIDY AZRUL ABD JABBAR (CHOMEL)
AUDIO/BOOM : MOHD SANY ABU SAMAH
JURULAMPU : MAT FAZLI KAMARUDIN
ADUNAN MUZIK : MIG SOUND FACTORY
PENYUNTING : MIG SOUND FACTORY
MEKAP : KELANA TUAH (NANA), SITI FARALEZA RAMLI(DIELA)
PROPMASTER : INDRA HISHAM
PROPMAN : MOHAMED ALI
WARDROBE : YUNNI TOMMY
JURU GEGAS : ZAIDY MANSOR
HANDY : MOHD RIZAL MOHD YUSOF
KATERING : LEMON KATERING
SIARAN: AKASIA (TV3) SETIAP ISNIN HINGGA KHAMIS, JAM 6.30 PETANG

No comments:

Post a Comment

click2..

sponsor links

Fitness pro’s deluxe form kit
Read this book
www.fitnessbusinessforms.com

Fat Loss Action Blueprint
See To Believe
www.fatlossactionblueprint.com/

Marketing Secrets Of Successful Nail Technicians.
Tried And Tested
www.nailtechsuccess.com