click 4 money

Monday, April 26, 2010

Diet 3 bulan untuk jadi Saloma


Oleh Hartati Hassan Basri

"SAYA jelmaan Saloma? Itu satu penghargaan yang sangat besar buat saya," kata Liza Hanim yang pernah memegang watak Biduanita Negara Puan Sri Saloma dalam P Ramlee The Musical pada 2007 dan 2008.

Kali pertama menjayakan teater itu, Liza digandingkan dengan Sean Ghazi dan kali kedua pula bersama Musly Ramlee. Bukan itu saja, penyanyi yang mula dikenali dengan lagu Getaran Cinta Di Jiwa dariPADA album pertama, Epilog pada 1997 ini pernah menghasilkan album khas tribute buat Saloma, Di Mana Kan Ku Cari Ganti untuk album keduanya pada 1998, Katanya, Saloma ikon yang bukan saja dikenali ketika zamannya malah sehingga hari ini. Bagi Liza, dia sememangnya cukup mengagumi vokal Saloma yang merdu dan tiada siapa yang mampu meniru. Begitu juga penampilan Saloma dengan kebaya ketat menyerlahkan pinggang yang ramping dan gaya tangan terkulai yang menjadi identiti diri.


"Bukan saya saja yang kagum dengan suara dan gaya Saloma tapi saya yakin Saloma begitu dekat dengan semua orang. Suaranya memang unik dan tiada siapa memiliki suara merdu sepertinya. Memang tiada duanya dan Saloma satu dalam sejuta. Mendengar saja lagunya, orang tahu itu adalah Saloma.


"Walaupun pernah merakamkan lagunya dan saya cuba buat sebaik mungkin ia tidak akan sama kerana kemerduan suara Saloma yang tiada pada orang lain," kata Liza kepada Harian Metro.


Saloma atau nama sebenar, Salmah Ismail, dilahirkan di Pasir Panjang, Singapura pada 22 Januari 1935. Beliau menghembuskan nafas terakhir pada 25 April 1983 di Hospital Assunta, Petaling Jaya kerana menghidap demam kuning. Jenazahnya dikebumikan di Tanah Perkuburan Islam Jalan Ampang bersebelahan pusara suaminya, Tan Sri P Ramlee yang pergi terlebih dulu pada 29 Mei 1973. Semalam, genaplah 27 tahun pemergian Saloma tetapi lagunya seperti Mengapa Dirindu, Kain Songket, Bunga Tanjung, Hilang Terang Timbul Gelap, Perwira, Tiru Macam Saya, Inang Baru, Bila Larut Malam, Keroncong Singapura, Tiga Abdul, Aci Aci Buka Pintu, Lagu Anak Rantau, Bila Hati Telah Retak, Tari Silat Melayu, Bossanova, Selamat Hari Raya dan Air Mata Di Kuala Lumpur terus segar dalam ingatan peminat.


Saloma juga dikenali dengan lagu duet bersama P Ramlee antaranya Gelora, Malam Ku Bermimpi, Burung Pungguk, Di Mana Suara Burung Kenari, Hancur Badan di Kandung Tanah, Joget Malaysia, Rukun Islam, Seri Bulan, Jikalau Ku Tahu, Bahagia, Saat yang Bahagia, Dalam Air Terbayang Wajah dan Sedangkan Lidah Lagi Tergigit. Mengenai persiapan menjayakan watak Saloma, Liza berkata, dia banyak menonton filem lakonan Saloma terutama ada babak menyanyi bersama P Ramlee. "Sememangnya saya tidak mengenali beliau secara peribadi, hanya melalui filemnya dan cerita daripada orang yang rapat dengan beliau seperti kakaknya, Mariani. Saya difahamkan, Saloma memang mempunyai perwatakan lemah-lembut, apabila bercakap memang manja. "Untuk penampilan pula, saya terpaksa berdiet selama tiga bulan dengan tidak makan nasi. Pakai korset dah semestinya untuk menampakkan pinggang ramping macam kerengga. Itu juga bukan mudah kerana susah hendak bergerak dan bernafas. Apa yang mengagumkan, penampilan begini bukan saja ketika persembahan malah dalam majlis dan kehidupan sehariannya.


"Pengalaman menjayakan teater itu sememangnya cukup berharga dan cabarannya berbeza-beza. Kali pertama ketika digandingkan dengan Sean Ghazi, cabarannya besar kerana itu kali pertama saya menjayakan watak Saloma.


"Apabila pementasan kedua dengan jarak masa setahun, cabarannya tetap hebat kerana gandingan pelakonnya berbeza dan saya perlu menyesuaikan diri dengan pasangan baru, Musly Ramlee pula," jelasnya.


Liza atau nama sebenar, Haliza Hanim Abd Halim, 31, berkata, dalam banyak lagu Saloma yang disukai, dia paling tertarik dengan Air Mata Di Kuala Lumpur. "Tidak tahu mengapa, tetapi lagu itu sangat menyentuh perasaan. Ia seperti ada kesedihan yang teramat sangat yang tidak mampu diucapkan beliau dan meluahkannya melalui lagu itu. Lagu itu juga saya muatkan dalam album Di Mana Kan Ku Cari Ganti dan ia paling susah hendak disampaikan. "Saya tidak tahu cerita sebenar di sebalik lagu itu, tetapi saya difahamkan, lagu itu dicipta P Ramlee tidak lama sebelum meninggal dunia," katanya. Selain Liza, Datuk Sheila Majid juga menghasilkan album Lagenda pada 1989 yang memuatkan lagu Di Mana Kan Ku Cari Ganti, Manusia, Tiru Macam Saya, Jeritan Batin, Getaran Jiwa dan Kisah Rumah Tangga. Malah ramai penyanyi lain merakamkan semula lagu Saloma seperti Bunga Tanjung (Datuk Sharifah Aini), Mengapa Dirindu (Uji Rashid) dan Bossanova (Wann)

No comments:

Post a Comment

click2..

sponsor links

Fitness pro’s deluxe form kit
Read this book
www.fitnessbusinessforms.com

Fat Loss Action Blueprint
See To Believe
www.fatlossactionblueprint.com/

Marketing Secrets Of Successful Nail Technicians.
Tried And Tested
www.nailtechsuccess.com