click 4 money

Wednesday, April 21, 2010

'Tiada niat beri harapan palsu'



Norman bela pelajar AF8, anggap mereka lebih baik berbanding musim terdahulu

BIARPUN program realiti Akademi Fantasia musim kelapan (AF8) kurang menjadi bualan, pengetuanya, Norman Abdul Halim pula berpendapat pelajarnya berbakat dan mempunyai potensi untuk melangkah lebih jauh dalam bidang nyanyian

Norman juga tidak bersetuju dengan pelbagai laporan di akhbar mahupun laman blog yang mengutuk serta mengkritik hebat pelajar-pelajarnya. Sebagai pengetua, Norman berpendapat pelajar musim ini lebih baik serta menonjol berbanding musim terdahulu. Norman yang ditemui pada malam Debaran AF8 berkata, dia tidak berniat untuk memberikan harapan palsu kepada pelajarnya sebaliknya sebagai seorang yang sudah lama berada dalam industri, dia tahu siapa yang boleh menyanyi dan tidak.

“Saya melihat kualiti pelajar musim ini lebih baik daripada musim dulu. Mereka lebih menonjol berbanding senior mereka. Malah ada yang terus ditawar merakamkan lagu sebaik saja tersingkir daripada program ini.

“Saya juga melihat pelajar saya menunjukkan peningkatan yang mendadak. Mereka berjaya mengikis perasaan takut ketika di pentas. Saya bukan nak membela mereka kerana saya tahu mana yang bagus dan mana pula yang lemah. Saya percaya, peserta AF musim kelapan akan bertahan lebih lama dalam industri. Sebagai orang yang sudah lama dalam industri, saya tahu yang mana berbakat dan mana yang tidak,” katanya selesai program Debaran AF8.

Pada program Debaran AF8 yang disiarkan secara langsung dari Dewan Sri Putra, Bukit Jalil, Ahad lalu, tiada pelajar yang disingkirkan.
Pengurus Saluran Astro Ria, Azlin Reza Azmi berkata, ia adalah sebahagian daripada perjalanan AF. Justeru ia tiada kena mengena dengan undian yang kononnya semakin berkurangan sebaliknya kata Azlin, biarpun program itu dikatakan tidak sehebat dulu namun ia tetap mencatatkan peningkatan sebanyak 14 peratus.

“Soal tiadanya penyingkiran pada minggu kelima ini tidak seharusnya dijadikan isu kerana dari dulu lagi memang perjalanan AF begini. AF sentiasa tidak lari dari gimik bukannya kerana kita tidak mendapat undian yang mencukupi menyebabkan kita menangguhkan penyingkiran pada minggu ini,” katanya.

Pada program Debaran AF8, tiga pelajar yang mendapat undian terbawah di awal program ialah Nadia Emilia Roselan (Nad), Muhd Shahril Firdaus Eli (Daus) dan Emirza Azwan Zulazrin Chew atau (Iwan). Bagaimanapun apabila pengacaranya Sarimah Ibrahim mengumumkan bahawa undian ditutup ketika program hampir berakhir, keputusan tiga peserta yang berada di tangga terbawah mula berganjak.

Kali ini mangsanya adalah wanita, Nad masih kekal di bawah manakala dua lagi rakan yang mengalami nasib sama sepertinya ialah Nadiawaty Ainul Basir (Ain) dan Zafarina Jamhari (Farina). Nasib Farina, ibu tunggal kepada seorang cahaya mata yang berasal dari Bintulu, Sarawak itu ternyata baik apabila dia terselamat daripada disingkirkan pada minggu itu.

Farina yang menyanyikan lagu Mana Mungkin daripada Dayang Nurfaizah hanya meraih sebanyak 11.27 peratus undian. Bagaimanapun, dia bernasib baik kerana mendapat belas kasihan berikutan persembahan pada malam konsert, Sabtu lalu menunjukkan peningkatan yang baik.

“Prestasi Nad dan Farina memang berada di dalam perhatian saya. Mereka memang wajar dikritik, namun semalam mereka menonjolkan persembahan yang terbaik. Bagaimanapun, pelajar AF8 harus diberikan pujian kerana mereka bukan saja boleh menyanyi tetapi pada masa sama perlu berlakon dan menari.

“Tugasan mereka itu bukan mudah dan saya percaya penyanyi profesional pun belum tentu mampu untuk menyanyi, berlakon dan menari pada waktu yang sama. Mereka juga perlu diuji dengan pelbagai genre lagu terlebih dulu sebelum menentukan lagu genre apa sesuai untuk mereka. Kebanyakan pelajar masih muda, mereka tak tahu genre apa yang sesuai dengan jiwa mereka. Ada yang berkata mereka sukakan pop tetapi apabila kita melihat pilihan lagu, mereka sebenarnya tidak sebegitu.

“Justeru, kita akan mengajar mereka arah tuju muzik yang sesuai untuk mereka. Saya tahu mereka boleh lakukan dan berharap mereka terus diberikan peluang,” katanya.

Pada persembahan minggu kelima, Daus yang mendendangkan lagu daripada Adam berjudul Benar Benar mendapat undian paling tinggi iaitu 13.84 diikuti dengan Maulana yang menyanyikan lagu kumpulan Tilu, Ku Bukan Aku yang berjaya mencatat 13.65 undi. Seterusnya Shahir sebanyak 12.82, diikuti dengan Iwan, 12.42 peratus undian. Bagi peserta wanita pula Adira mencatat undian tertinggi dengan 12.54, diikuti Nad sebanyak 11.99 dan Ain, 11.47.

No comments:

Post a Comment

click2..

sponsor links

Fitness pro’s deluxe form kit
Read this book
www.fitnessbusinessforms.com

Fat Loss Action Blueprint
See To Believe
www.fatlossactionblueprint.com/

Marketing Secrets Of Successful Nail Technicians.
Tried And Tested
www.nailtechsuccess.com