click 4 money

Wednesday, April 21, 2010

Teka-teki nasib Julia

DENDAM tak sudah. Walaupun sudah berpisah dengan suami, Dafi (Fazreen Rafi), Julia (Farahdhiya Mohd Amin) terus mengganggu hidup bekas suaminya itu yang sudah bertemu pengganti, Maya (Tiz Zaqyah).

pix_middle
Keadaan tambah kecoh apabila kemunculan Julia itu bersama kanak-kanak. Dafi tidak tahu ketika mereka berpisah, Julia berbadan dua dan kanak-kanak itu adalah anak mereka.

Sejak musim pertama Spa Q bersiaran, Farahdhiya pegang watak hitam bernama Fatin. Dia mengganggu rumah tangga Qistina (ketika itu dilakonkan Norish Karman) sehingga mahligai yang dibina berantakan. Akhirnya dia mati dibunuh.

Wataknya dijelmakan kembali dalam Spa Q musim dua sebagai kembar Fatin bernama Julia. Watak itu terus dikembangkan dengan peranan yang lebih jahat dalam musim ketiga yang kini dikenali sebagai Spa Qistina. Fasha Sandha turut berlakon dalam drama itu sebagai pelacur kelas atasan untuk membalas dendam.

Spa Qistina sudah sampai ke penghujungnya baru-baru ini. Julia ditikam, tetapi tiada siapa yang tahu apakah kesudahan nasibnya. Adakah angkara isteri ‘sugar daddynya’, Maya atau Mak Lang (Liza Abdullah). Mereka bertiga mempunyai motif kuat untuk melenyapkan Julia dari hidup mereka. Drama itu disiarkan di saluran Tayangan Hebat (953 dan 952) di Astro.
Dalam satu fotografi membabitkan tiga bintang Spa Qistina ini, Farahdhiya mengakui dia sendiri ingin tahu nasib Julia seterusnya. Apakah dia mati atau hanya cedera dan siapakah yang menikamnya?

“Belum tahu lagi sama ada Spa Qistina akan bersambung atau tidak. Penghujungnya tergantung dan penonton mesti hendak tahu apa yang terjadi kepada semua watak itu,” katanya.

Dengan mengekalkan watak Farahdhiya dalam ketiga-tiga musim drama itu, ia turut memperatkan lagi hubungan persahabatannya dengan Fazreen kerana setiap kali berlakon bersama mesti mereka menjadi suami isteri.

“Sudah tiga kali saya ‘menikah’ dengan Fazreen dalam televisyen disaksikan penonton iaitu dalam Spa Q, Andai Itu Takdir Cinta dan terbaru menerusi drama bersiri Aalia. Kerana kerap diberi watak suami isteri, hubungan kami di luar lokasi sudah macam adik-beradik.

“Aalia mula bersiaran di Astro Prima pada 26 April ini. Drama itu diterbitkan sebanyak 68 episod, arahan pengarah dari India, Anurag Vaishnav.

“Dalam Aalia pun saya pegang watak jahat bernama Yati yang meninggalkan suaminya, Shahril (Fazreen). Kemudian Shahril berkahwin dengan Aalia (Zaryn Min). Kala Shahril dan Aalia diulit bahagia, Yati hadir menggugat bahagia pasangan suami isteri itu.

“Kebanyakan watak diberi semua jahat dan saya tidak kisah jika watak itu benar-benar sesuai dengan saya. Apa salahnya selalu diberi watak jahat asalkan saya dapat melakonkannya dengan baik?

“Saya juga tidak kisah digandingkan dengan sesiapa pun asalkan sama-sama boleh memberikan lakonan terbaik. Sejak awal tahun ini, saya sibuk berlakon sampai tiada masa buat perkara lain. Hendak keluar dengan kawan-kawan pun tak sempat.

“Ada masa terluang sehari dua ini, saya gunakan untuk berehat, mengadakan sesi fotografi dengan media dan membeli-belah barangan keperluan peribadi.

“Dengan Zizie Ezzette pun dah lama tak keluar. Selepas dia berkahwin, baru dua kali kami keluar makan bersama itu pun di rumah kawan baik kami yang seorang lagi. Kami masih berkawan, tetapi saya faham situasinya sudah lain kerana dia kini isteri orang,” katanya.

Dalam sehari dua ini Farahdhiya yang mula dikenali sebagai penyanyi melalui lagu Bertakhta Di Hati, akan ke lokasi drama 13 episod, Suri Bakawali, terbitan MIG Productions Sdn Bhd. Penggambaran dibuat sekitar Kuala Lumpur. Bagi mereka yang merindui suaranya, Farahdhiya baru saja menyiapkan single Renyai ciptaan Tam Spider dan dihantar ke stesen radio untuk diputarkan.

Bagi Tiz Zaqyah, 22, yang melonjak naik melalui drama Nur Kasih dan baru saja menang Pelakon TV Wanita Popular pada Anugerah Bintang Popular Berita Harian 2009 (ABPBH2009) pada 4 April lalu, sebenarnya adalah pilihan ketiga untuk melakonkan watak Maya dalam Spa Qistina. Pada mulanya watak itu ditawarkan kepada Nora Danish, tetapi apabila Nora tarik diri, ditawarkan pula kepada Ummie Nazeera dan Ummi juga tidak dapat menjayakan watak itu.

Kata Tiz Zaqyah, dia tidak ambil hati kerana sejak mula pun memang dia yang ditawarkan watak itu. Bagaimanapun, waktu itu dia sibuk dengan projek lain.

“Mungkin sudah rezeki saya, maka watak Maya menjadi hak saya juga akhirnya selepas ditawarkan kepada dua pelakon lain. Sukar menolak tawaran berlakon dalam Spa Qistina kerana drama itu sudah ada jenama yang kuat. Penonton sudah kenal dengan setiap watak dalam drama itu.

“Berlakon dalam Spa Qistina memberi pengalaman baru kepada saya kerana kali pertama melakukan babak bergaduh. Susahnya hendak menjayakan watak pergaduhan Maya dengan Julia.

“Farahdhiya senior saya, takkan sewenang-wenangnya hendak memperlakukannya sesuka hati, tetapi Farahdhiya memberi semangat dan dia kata buat seperti bergaduh betul dengan minta saya menendangnya. Dia mahu kami menjayakan watak itu dengan berkesan.

“Seronok berlakon drama ini kerana banyak permainan dalaman dan pergolakan yang timbul dalam setiap watak. Bukan saja penonton, saya pun hendak tahu apa terjadi pada watak Julia yang ditikam. Siapa yang menikamnya dan adakah dia hanya tercedera atau terbunuh,” katanya.

Selepas penat berlakon dalam Spa Qistina, Tiz Zaqyah kini berehat sebulan untuk bersama keluarga. Lakonannya kini dapat disaksikan melalui Samarinda di TV3, Asmaradana.

“Penat berlakon dan saya perlukan masa untuk bersantai seketika. Ada juga tawaran baru, tetapi biarlah dulu. Saya pun muda lagi jadi tidak perlulah terburu-buru. Banyak masa lagi untuk menggilap bakat yang ada dan menilai setiap tawaran dihulurkan.

“Walaupun dihambat kontroversi, saya tetap menjalani kehidupan seperti biasa. Saya tidak perlu takut pada bayang-bayang sendiri. Saya tidak mencari populariti, tetapi ia datang sendiri seiring kerjaya diceburi.

“Cukuplah keluarga mengetahui siapa diri saya yang sebenar. Tiada rasa kesal memilih untuk menjadi anak seni jika itu sudah rezeki saya. Apapun, saya juga manusia biasa inginkan kehidupan yang lebih baik pada masa akan datang,” katanya.

Fasha pula diberi peranan Freida, gadis terpelajar yang berdendam dengan keluarga Qistina (Nanu Baharudin). Lalu dia mengambil keputusan untuk memporak-perandakan keluarga wanita itu.

“Freida nampak baik, tetapi hatinya sangat jahat. Dia orang senang apabila dalam akaunnya ada RM1.5 juta. Oleh itu motifnya bukan untuk mendapatkan wang, tetapi membalas dendam.

“Mulanya, saya keberatan pegang peranan Freida bimbang dikatakan orang saya perempuan macam itu.

“Tetapi dalam soal kerja, saya perlu profesional dan berani membawa apa saja watak. Alhamdulillah jika pada 2009 saya melalui tempoh yang agak sukar, tetapi tahun ini saya diterima semula peminat. Ada saja tawaran berlakon,” katanya.

Tanpa berselindung, Fasha mengakui memang ada babak panas yang terpaksa dilakonkannya untuk menghangatkan drama ini.

“Saya tidak begitu selesa melakonkan babak itu sehingga ada sebahagian daripadanya terpaksa dibuat semula terutama ketika saya menggoda Ijoi. Sehingga Ijoi beritahu saya yang isterinya Shira tahu ia hanya lakonan baru saya boleh tumpukan perhatian,” katanya.


PROFIL

NAMA SEBENAR: Siti Zaqyah Razak
NAMA KOMERSIAL: Tiz Zaqyah
TARIKH LAHIR: 25 Oktober 1988
TEMPAT LAHIR: Kuala Lumpur
ADIK-BERADIK: Anak kedua daripada dua beradik
KARIER: Pelakon
DRAMA: Antaranya, Impian Ilyana II, Impian Sunsilk, Spa Q 3, Nur Kasih, Asmaradana


NAMA: Farahdhiya Mohd Amin
TARIKH LAHIR: 28 April 1984
TEMPAT LAHIR: Sarzana, Itali
STATUS: Bujang
KELUARGA: Bongsu daripada empat beradik (termasuk dua adik-beradik berlainan bapa)
KERJAYA: Penyanyi, pengacara dan pelakon
ALBUM: Bertakhta Di Hati (2005) dan Yang Ku Puja (2006)
DRAMA/SITKOM: Spanar Jaya, Senario Raya, Mencari Arah Kiblat, Kau Curi Cinta Ku, Ku Milik Mu, Spa Q, Kejar
PROGRAM TV: Jaguh Futsal (RTM), Discovery

No comments:

Post a Comment

click2..

sponsor links

Fitness pro’s deluxe form kit
Read this book
www.fitnessbusinessforms.com

Fat Loss Action Blueprint
See To Believe
www.fatlossactionblueprint.com/

Marketing Secrets Of Successful Nail Technicians.
Tried And Tested
www.nailtechsuccess.com