click 4 money

Wednesday, March 10, 2010

Kesinambungan Remp-It

wanasr@hmetro.com.my
Oleh Wan Asrudi Wan Hasan

GEJALA lumba haram dan isu merempit perlu ditangani secara serius oleh semua pihak. Aktiviti tidak sihat yang semakin menular ini mencetuskan kebimbangan banyak pihak tidak terkecuali golongan selebriti.

RANGGI...gaya Rempit Bront, Diana dan Farid.
RANGGI...gaya Rempit Bront, Diana dan Farid.

FARID...selit mesej bahaya perlumbaan haram. BRONT...beci cabaran tersendiri. DIANA...dapat pengalaman berlumba.


FARID...selit mesej bahaya perlumbaan haram.
Justeru, sebagai memberi ingatan kepada penonton, filem bercorak aksi, V3: Samseng Jalanan dihasilkan. V3: Samseng Jalanan terbitan MIG filem pertama arahan pengarah kacak, Farid Kamil bakal ditayangkan di seluruh pawagam tanah air bermula esok, 11 Mac.


Mengambil kesempatan untuk mempromosikan filem ini tiga bintang utama filem berkenaan - Farid, 29, Bront Palarae, 31, dan Diana Amir, 23, digandingkan dalam satu sesi fotografi khas di Balai Berita, baru-baru ini. Masing-masing melontarkan pendapat yang hampir sama mengenai gejala lumba haram dan isu Mat Rempit.


Bagi Farid biarpun mendapat maklum balas positif daripada penonton dan penggiat seni yang menyaksikan prebiu filem itu, dia akui masih banyak kelemahan perlu diperbaiki. Baginya apa yang lebih penting adalah mesej dan pengajaran.


Di samping memaparkan kesan buruk lumba haram, penceritaan V3; Samseng Jalanan turut memberi ingatan kepada masyarakat supaya dapat menangani masalah ini dengan pendekatan lebih rasional dan serius supaya gejala berkenaan tidak menular dan seterusnya menjadi ancaman besar kepada negara.


"Filem ini adalah kesinambungan daripada Remp-It. Sebagai bekas pelumba dan individu yang pernah terbabit dalam aksi lumba seperti ini saya rasa sangat terpanggil untuk mendedahkan gejala negatif seperti ini.

"Sebagai permulaan saya melakukan kerjasama dengan pihak Universiti Utara Malaysia (UUM) dengan melancarkan program Zero Lumba Haram pada 27 Februari lalu. Menerusi program ini kami mengumpul semua Mat Rempit dari kawasan Utara merangkumi Perak, Kedah dan Pulau Pinang untuk berlumba pada hari berikut di litar lumba yang disediakan di UUM.

"Dengan cara ini kami menggalakkan orang berlumba secara selamat dan tidak membahayakan orang awam. Pendekatan yang dilakukan dengan kerjasama UUM satu langkah yang positif bagi menangani masalah ini," katanya.


Farid yang membawakan watak Rudy dalam filem itu mengambil masa lebih sebulan untuk menyiapkan skrip bersama rakannya Soffi G memberitahu penulisan cerita berkenaan dihasilkan melalui pengalaman dan kesedarannya. Remp-It V3 membabitkan kos perbelanjaan penggambaran sekitar RM1.8 juta.

Pernah berdepan pelbagai kontroversi ketika filem siap selepas menjalani penggambaran pada Ogos 2008 termasuk kemungkinan diharamkan Lembaga Penapisan Filem (LPF), semua itu berjaya diatasi dengan baik.


Begitu juga kejayaan filem aksi kelakar, Adnan Sempit arahan Ahmad Idham Ahmad Nadzri yang ditayangkan pada 14 Januari lalu yang didakwa Farid menciplak sebahagian plot filemnya (V3: Samseng Jalanan).

Farid yang tersenarai dalam kelompok Top 5 Anugerah Pelakon Filem Lelaki Terbaik, Anugerah Bintang Popular Berita Harian (ABPBH09) berharap filem itu mampu mencapai kutipan sekitar RM5 juta.


Rakannya, Bront Palarae yang membawa watak Brett/Black berpendapat filem itu bakal menarik perhatian ramai kerana tema, jalan cerita dan lakonan barisan pelakonnya.


"Saya menaruh keyakinan tinggi terhadap filem ini. Sebagai orang pertama yang terbabit dalam pengarahan filem, Farid berjaya. Biarpun berdepan sedikit masalah, sebagai peminat dunia seni saya kagum melihat hasil filem ini," kata Bront pemuda berdarah kacukan Melayu, Siam, Pakistan dan China itu.

Bront atau nama sebenarnya, Nasrul Suhaimin Saifudin mula membabitkan diri dalam dunia lakonan sejak enam tahun lalu. Malah dia bukan hanya berbakat dalam lakonan malah terbabit dalam pengarahan, wartawan penyiaran, pengacaraan dan penulisan skrip.

Mengenai lakonannya sebagai Brett, pemuda kelahiran Alor Setar, Kedah itu memaklumkan cabaran melakukan babak aksi sendiri memberi kesan tersendiri.

Bagi pelakon yang semakin meningkat naik, Diana Amir lakonan sebagai Noni dalam filem berkenaan membolehkan dia melalui pengalaman berlumba dan melalui detik mendebarkan.


"Lakonan dengan watak pembantu dalam filem ini sebagai Noni teman wanita kepada Brett (Bront) sememangnya membuatkan saya cukup teruja. Saya dapat rasa bagaimana pengalaman berlumba. Dengan bantuan pelakon lagak ngeri saya menunggang motosikal yang dipandu laju. Ketika itu memang perasaan saya sungguh berdebar dan takut.


"Begitupun dengan keyakinan dan dorongan daripada rakan dan pelakon lagak ngeri saya memberanikan diri untuk menyahut cabaran itu," kata Diana pelakon yang mula mencipta nama menerusi drama Impian itu.


Dia menaruh keyakinan filem berkenaan mampu menembusi pasaran antarabangsa selepas menilai dari segi babak aksi yang berkualiti. Malah penonton yang menyaksikan filem berkenaan pasti dapat membuat penilaian tersendiri. Diana juga seperti rakan artis yang lain berharap gejala lumba haram dapat ditangani pada masa depan.


Mengenai lakonan, Diana pemegang Ijazah Sarjana Muda, Pengurusan Sumber Manusia, Universiti Sains Malaysia (USM), Pulau Pinang ini menyifatkan penampilannya dalam dunia lakonan masih baru tetapi sedia untuk belajar.

>Profil
NAMA SEBENAR: Farid Kamil
NAMA KOMERSIL: Farid Kamil
TARIKH LAHIR: 5 Mei 1981
TEMPAT LAHIR: Alor Star, Kedah
ADIK-BERADIK: Anak sulung daripada lima beradik
PENDIDIKAN: Ijazah Sarjana Muda Seni Layar (Kepujian) di Universiti Teknologi Mara (UiTM), Shah Alam.
KERJAYA: Pelakon, pengarah dan penulis skrip
FILEM: Dayang, Chermin, Remp-It, Main-Main Cinta, Anak Mami Kembali, Lady Boss, Cinta Fotokopi, Potret Mistik, Tangkai Jering, Tujuh Perhentian, Hingga Hujung Nyawa, Kuliah Cinta, Cinta Kolestrol, Anak Halal, Apa Kata Hati, Di Kala Malam Bulan Mengambang, Evolusi KL Drift 1 & 2, I'm Not Single, Remp-It V3, Estet, Papadom, Taiko, Lembing Awang Pulang Ke Dayang

NAMA SEBENAR: Nasrul Suhaimin Saifudin
NAMA KOMERSIL: Bront Palarae
TARIKH LAHIR: 27 September 1978
TEMPAT LAHIR: Alor Star, Kedah
ADIK-BERADIK: Anak bongsu daripada tiga beradik
KERJAYA: Pelakon, pengarah, penerbit TV, penulis
DRAMA: Rona-Roni Makaroni, Sinderela
FILEM: Bilut, Castello, Anak Halal, Kala Malam Bulan Mengambang, Setem, Antoo Fighter, Akhirat, 1957: Hati Malaya, Remp-It V3, Belukar, Hanyut

NAMA PENUH: Nurdiyana Amir Hashim
NAMA KOMERSIL: Diana Amir
TARIKH LAHIR: 22 Jun 1986
TEMPAT LAHIR: Birmingham, England
ADIK-BERADIK: Anak keempat daripada tujuh beradik
PENDIDIKAN: Ijazah Sarjana Muda, Pengurusan Sumber Manusia, Universiti Sains Malaysia (USM), Pulau Pinang
KERJAYA: Pelakon, model dan pengacara
DRAMA BERSIRI: Impian, Impian 2, Sari Maya
TELEMOVIE: Aloy dan Lu'Lu
FILEM: Remp-It V3, Aku Masih Dara
PENGACARAAN: Life Can't Wait (TV8), Seindah Sunsilk (TV3)

No comments:

Post a Comment

click2..

sponsor links

Fitness pro’s deluxe form kit
Read this book
www.fitnessbusinessforms.com

Fat Loss Action Blueprint
See To Believe
www.fatlossactionblueprint.com/

Marketing Secrets Of Successful Nail Technicians.
Tried And Tested
www.nailtechsuccess.com