click 4 money

Wednesday, March 17, 2010

Sama cantik, sama padan

pix_gal0
Tiz Zaqyah dan Gambit bagai pinang dibelah dua, apatah lagi bergambar dengan kereta Nissan Grand Livina 1.6L yang menjadi hadiah utama untuk pembaca bertuah

USIA pembabitan seni mereka berbeza namun tahun ini rezeki ternyata berpihak kepada kedua-dua anak seni berbakat ini. Buat kali pertama nama Tiz Zaqyah dan Gambit Saifullah tersangkut dalam pencalonan akhir Anugerah Bintang Popular Berita Harian (ABPBH) 2009 yang sedang rancak dengan jelajah promosi mereka di empat lokasi.

Gambit tersenarai dalam kategori Artis Baru Lelaki Popular selepas hampir lima tahun berada dalam bidang seni. Sementara Tiz pula, baru tiga tahun bertapak dalam liga seni, namun hanya tahun lalu namanya mula menjadi sebutan gara-gara watak Nur Amina yang dipegangnya dalam drama Nur Kasih. Penangan watak itu melayakkan namanya dalam dua kategori, Artis Baru Wanita Popular dan Pelakon TV Wanita Popular. Satu persamaan yang nyata, populariti Tiz dan Gambit bukan naik mendadak seperti sesetengah artis program realiti. Cuma diharapkan populariti yang diraih mereka akan terus berpanjangan sekali gus memastikan hayat seni mereka terus relevan untuk tempoh yang panjang.

Buat pembaca setia Hip mereka setuju digandingkan dalam satu fotografi ketika majlis penyerahan dua kereta sumbangan Edaran Tan Chong Motor Sdn Bhd (ETCM) untuk ABPBH 2009 baru-baru ini. Bukan kali pertama digandingkan kerana sebelum ini mereka pernah disatukan untuk sebuah majalah hiburan.

Ternyata mereka masih kekok dan agak malu saat pertemuan itu bertamu. Tetapi tak mengapa, sikap profesional mengatasi segala-galanya. Kereta Nissan Grand Livina 1.6L yang ditaja ETCM turut menjadi saksi deruan adrenalin mereka yang bertiup kencang.

Bersama Hip, kita kongsi isi hati mereka terhadap kerjaya seni yang terus berkembang pesat. Tanpa prejudis, mereka tidak menafikan betapa ABPBH 2009 menjelang 4 April depan terus mengukuhkan label bakat mereka. Hip dahulukan Gambit kerana drama Siong lakonannya di TV3 dan TV9 sedang rancak disiarkan dalam slot Lagenda.
“Drama Siong sedikit sebanyak memberi ruang untuk penggemar seni menyedari bakat saya yang selama ini seperti tenggelam timbul. Saya tak kisah untuk menyesuaikan perhatian masyarakat terhadap saya. Lagi pun saya bukan baru dalam bidang ini.

“Saya juga mula sedar reaksi peminat terhadap kehadiran saya. Tahun ini seperti tahun saya membuat kemunculan kembali kerana tahun lalu saya banyak memberi perhatian menerbit dalam produksi syarikat saya Eightball Production Sdn Bhd.

“Insya-Allah tahun ini saya mahu terus memperbanyakkan profil lakonan saya dalam filem dan telefilem. Drama mungkin saya akan kurangkan kerana dalam tahun ini saya juga mahu aktif menerbit kembali program berbentuk majalah,” katanya yang sudah berlakon filem Susuk, Cinta, Rasukan Ablasa dan menanti tayangan Misteri Jalan Lama.

Jejaka berdarah campuran Bugis dan Jawa ini juga bergelar model komersial yang mempunyai ketinggian 180 sentimeter. Bersesuaian dengan pos Gambit di atas kereta, secara kebetulan juga Gambit berkongsi minat yang sama mengumpul beberapa buah koleksi kereta yang boleh dikelaskan sebagai mewah.

“Sekarang ini saya memiliki tiga buah kereta iaitu Mercedez, Perdana Twin Turbo dan kereta sport MR2. Saya memang jenis yang gilakan kereta. Mungkin kalau jadi saya akan menjual kereta Perdana itu. Mungkin juga minat saya dengan kereta bercambah sebab saya mengambil pengajian Kejuruteraan Automatif dan Mekanikal,” katanya yang menanam cita-cita suatu hari nanti untuk menjadi pelumba kereta secara profesional.

Dalam perkembangan lain, Gambit kini sedang dalam proses untuk mengesahkan dirinya berlakon filem. Kesibukannya merencana perihal seni, membuatkan lelaki berusia 25 tahun ini melupakan seketika soal bercinta. Insya-Allah, Gambit yang akan melaram rekaan Lord’s Tailor pada malam kemuncak nanti akan cuba melapangkan masanya untuk mengikuti siri jelajah ABPBH 2009.

Mahu bercuti ke luar negara

SEMENTARA itu, Tiz Zaqyah yang genap 22 tahun pada 25 Oktober ini akan cuba sedaya mungkin untuk mengikuti siri jelajah ABPBH pada tahun ini. Buat si pertama kali sepertinya, dia juga mahu merasai nikmat keseronokan bertemu peminat di lokasi terpilih.

Malah, selepas melalui fasa kesibukan dengan rutin hariannya sebagai pelakon, Tiz juga merancang untuk bercuti sekitar April nanti. Menurut Tiz, dia mungkin akan mempertimbangkan untuk bercuti dengan keluarganya atau barangkali dengan temannya.

“Saya baru saja selesai menjalani penggambaran drama Asmaradana untuk slot Samarinda TV3. Drama itu arahan Feroz Khan dan saya memegang watak Azizah. Selain itu, ia turut dibintangi Iqram Dinzly, Shaheizy Sam, Norish Karman dan Mustapha Kamal.

“Penggambaran mengambil durasi masa selama sebulan. Agak pantas juga pembikinannya. Selepas ini, saya nak berehat seketika melepaskan lelah. Selain itu, inilah masa saya untuk memenuhi permintaan rakan media untuk sesi fotografi.

“Saya juga tak mahu melepaskan peluang mengikuti siri jelajah ABPBH 2009. Pengalaman pertama ini saya tak mahu dilepaskan begitu saja. Harap masa dan komitmen seni saya tidak mencemburui hasrat saya untuk memberi sokongan kepada Berita Harian dengan pelaksanaan siri jelajah ini,” katanya yang menafikan gosip cintanya dengan Remy Ishak yang tumbuh melata kebelakangan ini.

Mengenai Gambit, wanita manapun pasti akan bersetuju betapa kacak wajahnya dan Tiz Zaqyah tidak terkecuali. Kata Tiz, dia dan Gambit disifatkan sebagai pelakon generasi baru yang tegar berjuang memastikan posisi dan legasi seni terus-terusan dimanfaatkan untuk kebaikan industri.

“Dia berbakat dan bagus. Kami orang baru dalam dunia seni ini, bersaing secara positif untuk meletakkan nama kami ke tahap yang membanggakan. Dia pun mempunyai peluang yang cerah untuk pergi jauh. Semoga tuah terus mendakap rencana seni kami. Insya-Allah,” katanya yang disokong kelab peminatnya, TZR Fan Club.

Belum memandu

KETIKA ini, Tiz bergerak ke sana ke mari dengan pertolongan keluarga dan kawan kerana belum memiliki kereta. Malah, Tiz sudah mula mempertimbangkan hasrat mengambil lesen kereta. Ditanya mengenai kereta idamannya, Tiz menjelaskan dia mengidam untuk memiliki kereta BMWX6 dan Audi R8.

“Kalau ditanya sekarang, memang dua kereta itu menjadi idaman saya. Tapi tak tahulah kalau lima tahun lagi, mungkin cita rasa saya sudah berubah. Tetapi tak salahkan mengimpikan sesuatu kerana semuanya boleh jadi kenyataan jika diiringi usaha,” ungkapnya sambil tersenyum.

Majlis penyerahan dua kereta tajaan ETCM itu disempurnakan Pengarah Eksekutif ETCM, Datuk Dr Ang Bon Beng kepada Timbalan Pengarang Kumpulan BHSB yang juga Penasihat I ABPBH2009, Mahfar Ali di ibu pejabatnya di Jalan Ipoh pada 1 Mac lalu.

Kereta Nissan X-Trail 2.0L bernilai RM130,000 menanti penerima trofi Bintang Paling Popular, manakala Nissan Grand Livina 1.6L berharga RM86,000 diberikan kepada pembaca bertuah pada malam itu nanti. Tajaan ini juga adalah tahun kedua membabitkan ETCM bekerjasama dengan Berita Harian.

Hadir sama, Pengarang Hiburan Berita Harian dan Pengerusi Jawatan Kuasa Pengelola ABPBH 2009, Hanizam Abdullah dan Pengurus Kanan Penajaan Pemasaran NSTP, Wan Rafilin Wan Mohd Noor. Selain Tiz dan Gambit, lapan finalis ABPBH 2009 iaitu Akim, Isma, Bunkface, Fara Fauzana, Leya dan Zizan Raja Lawak.

PROFIL

  • Tiz Zaqyah

    Usia: 21 tahun (genap 22 tahun pada 25 Oktober ini)
    Status: Bujang
    Kerjaya: Pelakon
    Pendidikan: Sijil Pelajaran Malaysia (SPM)
    Mula berlakon: 2006
    Drama: Gol & Gincu, Impian Ilyana, Impian Sunsilk & Nur Kasih
    Telefilem: Bernafas Dalam Lumpur, Puaka Topeng Putih & Keabadian Cinta

  • Gambit

    Nama penuh: Gambit Saifullah Roslin
    Umur: 25 tahun
    Tarikh lahir: 21 Julai 1985
    Tempat lahir: Kuala Lumpur
    Filem: Susuk, Cinta, Rasukan Ablasa dan Misteri Jalan Lama.
  • No comments:

    Post a Comment

    click2..

    sponsor links

    Fitness pro’s deluxe form kit
    Read this book
    www.fitnessbusinessforms.com

    Fat Loss Action Blueprint
    See To Believe
    www.fatlossactionblueprint.com/

    Marketing Secrets Of Successful Nail Technicians.
    Tried And Tested
    www.nailtechsuccess.com