click 4 money

Friday, March 5, 2010

Rahsia 3R bertahan lama

Oleh Nurulhisham Abdul Latiff
nurul@bharian.com.my

PROGRAM 3R terus kekal relevan walaupun berusia sedekad.

Gandingan Tini, Rafidah dan Celina tidak hanya bertumpu isu wanita

BERTAHAN selama 14 musim dalam jangka masa 10 tahun bukan satu pencapaian yang kecil. Tidak banyak program televisyen yang mampu mencecah jangka hayat yang lama di negara ini. Namun program 3R membuktikan, dengan pengisian yang baik, disertakan kesungguhan tidak berbelah bagi mereka yang menjayakannya, program itu mampu bertahan lama.

Musim terbaru, iaitu musim ke-15 dijadualkan muncul selepas separuh kedua tahun ini. Sehingga kini, syarikat penerbitan Red Communications masih menunggu sokongan penaja sebelum program yang dikendalikan Rafidah Abdullah, Kartini Ariffin dan Celina Khor kembali menemui peminat.

Kata Kartini atau lebih mesra disapa Tini, mungkin kerana tidak banyak program yang mengetengahkan konsep lebih santai tatkala membicarakan isu sesama membabitkan golongan wanita, maka peminat masih ternanti-nanti kemunculan program terbabit walaupun ia sudah pun sedekad usianya.

“Biarpun kami menampilkan isu berkenaan hak wanita, contohnya, tetapi ia dipersembahkan dalam bentuk lebih ceria dan menyeronokkan. Mungkin kerana pendekatan sebegitu, peminat tidak bosan dengan 3R," ujarnya.

Sambung penyampai Hot FM itu, walaupun masing-masing mempunyai karier lain selain daripada mengacarakan program terbabit, tetapi setiap kali musim baru 3R dirakam, setiap kali itulah juga ketiga-tiganya berasa cukup bersemangat menjayakan rancangan yang menjadi sebahagian daripada darah daging mereka.

PENGACARA 3R bersama sebahagian artis yang bakal tampil pada konsert amal sempena Hari Wanita Sedunia.

Celina pula menjelaskan, pendekatan sedemikian diambil bagi membolehkan penonton sendiri berasa cukup selesa dengan mereka, selain daripada wujudnya perhubungan yang rapat antara program itu dengan khalayak.

"Jika dilihat kepada isu atau topik yang kami ketengahkan sepanjang musim terdahulu, ia sentiasa berkait rapat dengan kehidupan seharian kita. Dengan cara itulah 3R menjadi begitu akrab dengan penonton," kata Celina lima tahun bergelar hos rancangan berkenaan.

Rafidah yang bersama program itu sejak awal kewujudannya, mengaku 3R tidak pernah dianggap mereka sebagai batu loncatan untuk menceburkan diri ke bidang lain.

"Kami mempunyai kerja yang lain selain daripada menjayakan program ini. Kami melakukannya kerana kami menyukai program ini dan kami benar-benar ingin menjadikannya rancangan televisyen yang berguna lagi berjaya.

"Ketika yang sama, kami tidak melihat diri kami sebagai artis. Gelaran yang diberikan itu tidak ubah seperti secara kebetulan saja, kerana 3R disiarkan di televisyen. Program ini sebenarnya medan buat masing-masing menyalurkan pandangan dan keprihatinan terhadap sesuatu isu yang dirasakan tepat untuk dibincangkan," kata Rafidah yang turut bergelar penulis skrip dan pelakon.

Sepuluh tahun yang lalu, ketika program ini mula-mula disiarkan TV3, ia diacarakan Rafidah bersama Low Ngai Yuen dan Azah Yasmin.

Tidak pernah disiarkan stesen televisyen lain, 3R mendapat sambutan baik ketika disiarkan, dengan jumlah penonton melebihi sejuta orang. Ia selalunya menemui penonton pada jam 7.30 malam, setiap Ahad.



Sambut Hari Wanita Sedunia bersama 3R

-----------------------------------------

PADA tahun ini, 3R bersama-sama dengan kerjasama beberapa pertubuhan wanita seperti All Women’s Action Society Malaysia (Awam), Women’s Aids Organization (WAO), Sisters In Islam (SIS) dan Empower bersatu tenaga mengadakan sambutan Hari Wanita Sedunia pada 13 Mac, di Central Park Bandar Utama, Petaling Jaya.

Sambutan yang bertemakan Hak Saksama, Peluang Saksama, Bersama Kita Ke Hadapan itu dianjurkan dengan matlamat menyediakan landasan kepada agensi berkaitan untuk bersatu dan berganding bahu menjalankan aktiviti memperkasakan wanita, termasuk badan kerajaan, badan bukan kerajaan, badan korporat, media serta golongan belia.

Ia juga bagi memberikan kesedaran dan pendidikan mengenai hak wanita serta kanak-kanak kepada golongan sasar dan orang ramai. Selain itu, acara terbabit turut diadakan dengan tujuan memberitahu pentingnya hak dan peluang saksama diberikan kepada semua, tanpa mengira jantina, warna kulit dan budaya, agar kemajuan dapat dicapai.

Pada acara yang diadakan bermula jam 12 tengah hari sehingga 8 malam itu, pelbagai aktiviti dirancang termasuk perarakan aman, projek sentuh, gerai badan bukan kerajaan dan 3R, bazar membeli-belah, aktiviti bersama hos 3R serta konsert amal.

Konsert percuma yang dijangka bermula jam 6 petang itu dijayakan ramai artis terkenal termasuk One Nation Emcees, Aizat, Vince Chong, Lah Ahmad, Dayang Nurfaizah dan Azlan & The Typewriter. Turut mengadakan persembahan ialah pasukan sorak Extreme Malaysia All Stars (Emas), B Boys dengan penampilan Alam dari So You Think You Can Dance, kumpulan rap TRS, serta Jin Hackman & Shazet Beatboxer.

No comments:

Post a Comment

click2..

sponsor links

Fitness pro’s deluxe form kit
Read this book
www.fitnessbusinessforms.com

Fat Loss Action Blueprint
See To Believe
www.fatlossactionblueprint.com/

Marketing Secrets Of Successful Nail Technicians.
Tried And Tested
www.nailtechsuccess.com