click 4 money

Monday, March 15, 2010

Riuh di Kemaman

Oleh Serimah Mohd Sallehuddin
serima@bharian.com.my















Dewan tidak cukup luas untuk tampung pengunjung jelajah promosi ABPBH2009


PENAT mahupun rimas melayan peminat langsung tidak terdetik di hati finalis Anugerah Bintang Popular Berita Harian (ABPBH) yang mengikuti siri jelajah di lokasi kedua, Mesra Mall, Kemaman, Terengganu, Sabtu lalu.

Sebaliknya mereka 'enjoy' dan menyifatkan sesi bertemu dengan peminat yang menjadi tulang belakang kepada kejayaan mereka umpama terapi kepada tekanan kerja. Melihat Dewan Serbaguna di Mesra Mall dibanjiri lebih 4,000 peminat, hati mereka menjadi tambah gembira. Bagi finalis yang mengikuti siri jelajah ini seperti Raja Azura, Meet Uncle Hussien, Black, Zizan, Fasha Sandha, Farid Kamil, Nabil, Saujana, Fizo Omar, Fizz Fairuz dan 6xith Sense hati mereka bertambah teruja apabila peminat terhibur dan tersenyum melihat kemunculan mereka.

Biarpun pertama kali siri jelajah ABPBH kali ini memilih Mesra Mall, sambutan yang diterima daripada penduduk sekitar Kemaman, Terengganu hingga Kuantan, Pahang memang cukup membanggakan. Mungkin jika dibuat di lokasi terbuka atau lebih besar, angka peminat yang hadir barangkali boleh mencecah sehingga 8,000 orang.

Malahan, Dewan Serbaguna di Mesra Mall sudah dibanjiri orang ramai sejak hari Jumaat iaitu ketika berlangsungnya acara saringan pertandingan Bintang Idola Berita Harian (BIBH).

Manakala pada hari Sabtu pula, seawal tengahari dewan sudah dipenuhi orang ramai yang mahu menyaksikan pertandingan akhir BIBH sekali gus mengambil tempat di bahagian hadapan agar dapat melihat artis pujaan mereka dengan lebih dekat.
Selama empat jam persembahan berlangsung, penonton langsung tidak berganjak sebaliknya mereka terus setia berada di tempat masing-masing.

Bagi pelakon terutamanya yang jarang dapat mengikut siri jelajah promosi seperti ini, mereka memang amat menantikan acara sebegini.

Seperti mana yang diberitahu Raja Azura yang menjadi finalis dalam kategori Penyampai TV Wanita Popular, dia tidak mampu untuk mengadakan sendiri sesi bertemu dengan peminat yang mana memakan bajet yang tinggi.

Justeru, dia amat menantikan peluang sebegini untuk menunjukkan tanda terima kasihnya kepada peminat yang selama ini banyak menyokong kerjayanya sehingga dia mampu bertahan lebih 10 dekad dalam industri.

"Kami pelakon tidak seperti penyanyi yang sering kali mengadakan persembahan di pelbagai tempat. Kalau ikutkan memanglah penat kena berjalan jauh dan bertemu dengan peminat, tetapi ini saja cara terbaik untuk menunjukkan tanda terima kasih kepada peminat yang selama ini banyak menyokong kerjaya saya.

"Artis popular yang tercalon kalau boleh ikutlah siri jelajah seperti ini. Bagi saya siri jelajah seperti inilah masa sesuai untuk kita menunjukkan penghargaan kepada peminat," katanya.

Sementara itu bagi Nabil, dia mengikuti siri jelajah ini bukan untuk memancing undi. Disebabkan mempunyai kelapangan, dia tidak lepaskan peluang hadir bertemu dengan peminat yang menolongnya tahun lalu hingga berjaya menjulang trofi Bintang Paling Popular.

"Saya tidak berkesempatan ke lokasi lain. Kebetulan saya mempunyai kelapangan hari ini, saya pun luangkan masa mengikuti siri jelajah ini untuk bertemu sendiri dengan peminat.

"Saya datang bukan memancing undi saja tetapi mahu bertemu peminat yang menolong saya pada tahun lalu hingga dapat tiga anugerah. Peminat nadi saya, oleh itu saya harus mengucapkan terima kasih kepada mereka. Pada pendapat saya tak salah jika semua finalis turun padang untuk membuatkan peminat kita gembira," kata Nabil.

Bagi Black pula yang pertama kali menyertai ABPBH berkata siri jelajah ini berbeza daripada persembahan yang pernah diadakan.

Katanya, jika sebelum ini dia membuat persembahan tanpa memikirkan mengenai undian, kali ini pula dia bertemu peminat untuk memikat hati mereka.

"Saya tak kisah sebenarnya menang atau kalah. Tersenarai sebagai finalis pun, Black anggap satu kemenangan. Black datang untuk bertemu dan menghiburkan peminat. Black banyak bertanya kepada mereka yang senior seperti Mawi, Nabil bagaimana untuk memikat hati peminat.

"Black tak kisah mengikuti apa saja persembahan. Pada Black, banyak atau sikit bayarannya, Black akan tetap terima kerana Black sendiri pun orang susah," katanya yang membuat persembahan solo dan turut mengiringi persembahan kumpulan Meet Uncle Hussein.

Mereka cukup 'gila-gila'

Sementara itu keletah Nabil, Zizan, Angan, Kak Engku serta Along ketika acara permainan bersama peminat menjadikan suasana dewan menjadi gamat. Bayangkan apabila pelawak menguasai pentas, suasana menjadi hingar bingar dan membuatkan peminat tidak kering gusi.

Bekas Bintang Paling Popular 2009, Nabil begitu bermurah hati apabila mengeluarkan duit sendiri sebanyak RM150 untuk diberikan kepada tiga peserta yang menyertai permainan 'gila-gila' yang dianjurkan.

Kumpulan nasyid Saujana yang sudah hampir lima tahun menyepi dari industri muzik tanah air pula tidak menyangka kehadiran mereka masih diterima. Mereka yang turut tercalon bagi kategori Artis Nasyid Popular menghiburkan peminat dengan dua lagu iaitu Suci Sekeping Hati dan Patah Hati.

Sementara itu kumpulan 6xith Sense berjaya membuatkan peminat bersorak saat mereka mendendangkan tiga lagu berhantu mereka iaitu Hari Ini dan Semalam, Khatimah Cinta serta Tanpa.

azami yang bertindak sebagai juri BIBH juga turut menyumbangkan suara dengan dua lagu barunya Kenangan dan Kuat. Raja SMS Mawi pula membuktikan yang dia masih mempunyai peminat apabila lagu dendangannya Lagu Jiwa Lagu Cinta yang dinyanyikan secara duet bersama Along Raja Lawak mendapat tepukan penonton.

Bukan saja terhibur dengan persembahan daripada finalis, peminat bertuah juga dapat bersiar-siar sekitar Mesra Mall menaiki kereta Nissan XTrail 2.0L dan Nissan Grand Livina 1.6L tajaan Edaran Tan Chong Motor Sdn Bhd.

Corat Coret

  • Fizz Fairuzz tidak malu-malu apabila secara ikhlas meminta peminat mengundi dirinya yang dalam kategori Pelakon TV Lelaki Popular. Fizz turut memberikan peminat kod namanya yang tertera dalam borang undian.

  • Jika minggu lalu Fizz menjual poskad gambarnya. Minggu ini Meet Uncle Hussein (MUH) mengambil kesempatan menjual baju T, poster dan poskad serta kole MUH. Ketika persembahan berakhir, penonton berkerumun di meja mereka untuk mendapatkan baju T dan poster.

  • Kesesakkan jalan raya di daerah Kemaman menyebabkan acara BIBH yang sepatutnya berlangsung jam 10.30 pagi di lewatkan kepada jam 12.30 tenga hari.

  • Ketiadaan Kenchana Dewi menyebabkan namanya menjadi sebutan rombongan terutamanya Fizo Omar yang kebosanan dek ketiadaan Kenchana.

  • Along Raja Lawak bukan saja ditugaskan menjadi pengacara tetapi dia turut mengambil tugas penyanyi apabila menyanyi secara duet dengan isterinya, Zila dan rakan baiknya, Mawi.

  • Segmen Nabil, Angah dan Zizan adalah paling melucukan. Gelagat ‘gila-gila’ mereka menyebabkan penonton tidak dapat menahan ketawa. Nabil pula bermurah hati memberikan tiga peminat yang naik ke pentas RM50 seorang sebagai hadiah menyertai permainan yang mereka anjurkan.

  • Kalau peminat lain dapat duduk di sebelah artis pujaan mereka ketika menaiki kereta ‘pusing-pusing’ sekitar Mesra Mall. Peminat Farid Kamil pula beruntung kerana aktor itu sendiri yang memandu kereta membawa peminatnya bersiar-siar.

  • Fasha, Farid dan Saujana terpaksa bergegas pulang sebaik selesai persembahan kerana masing-masing mempunyai jadual penggambaran dan persembahan lain.

  • Black dan MUH sempat berlatih di dalam bilik malam sebelum siri jelajah. Malah mereka siap belajar bertutur dialek Terengganu semata-mata untuk memikat hati peminat.

  • Siri jelajah ABPBH bukan saja mendekatkan artis dengan peminat, bahkan merapatkan lagi hubungan sesama artis dari pelbagai bidang. Seperti pelawak dengan pelakon juga penyanyi.

  • Kegilaan Nabil, Zizan, Along, Angah, Fizz Fairuz dan Fizo Omar menyebabkan produksi 'pening kepala' melayan sikap mereka yang gila-gila
  • No comments:

    Post a Comment

    click2..

    sponsor links

    Fitness pro’s deluxe form kit
    Read this book
    www.fitnessbusinessforms.com

    Fat Loss Action Blueprint
    See To Believe
    www.fatlossactionblueprint.com/

    Marketing Secrets Of Successful Nail Technicians.
    Tried And Tested
    www.nailtechsuccess.com