click 4 money

Monday, February 22, 2010

Antara... beri keinsafan

Oleh FIRDAUS SAHAT
firdaussahat@hmetro.com.my

ANTARA kasih dan benci, rindu dan dendam serta syurga atau neraka! Hakikatnya, manusia tidak pernah lekang dengan dosa. Dihasut permintaan duniawi dan gaya kehidupan di tengah kota membuatkan kita sering alpa dalam menongkah hayat.

Mengangkat tema kerohanian, naskhah ini bukan mudah untuk diterjemahkan. Sekalipun pernah mengarah teater sebelum ini, tekanan digalas Ellie Suriaty kini lebih hebat daripada sebelumnya.


“Teater ini berkaitan dengan agama, malah lebih menjurus kepada kehidupan masyarakat masa kini. Selain itu, ia membabitkan asal usul kejadian umat manusia. Pertama kali mendengar jalan ceritanya, saya dapat mengagak ia bukan satu kerja mudah.


“Jujur, sewaktu ditawar mengarah teater ini, saya cuba tolak kerana tahu cabaran besar yang terpaksa diharungi. Saya sedar tanggungjawab ini cukup berat tetapi peluang sebegini bukan selalu hadir, apatah lagi naskhah yang bakal diarahkan itu memerlukan kreativiti yang bukan sedikit. Mengenangkan perkara itulah, maka saya sahut cabaran diberi.


“Alhamdulillah, dengan bantuan tenaga produksi yang cekap dan tahu tugas masing-masing serta pelakon hebat serta kehadiran penyanyi terkenal, saya yakin teater ini pasti berjaya. Ditambah lagi dengan jalan cerita yang menarik, pasti ia dapat memancing perhatian pencinta teater.

“Bukan mahu berbangga hasil kerja sendiri, sebaliknya tema, jalan cerita, pelakon, dan pementasannya memang menarik. Merungkai bagaimana Adam dan Hawa bertemu hingga kehidupan manusia zaman ini yang sering lalai dengan godaan syaitan dan nafsu menjadi paparan yang unik,” katanya.


Pementasan ini menyaksikan aktor Fahrin Ahmad bergandingan dengan Nasha Aziz sebagai Adam serta Hawa selain Azizah Mahzan, Azhan Rani, Haerianto dan Soosan Hoh yang memainkan peranan penting membentuk naratif teater ini.


Menurut Erma, teater ini diterbitkan atas dasar mahu menyuntik kesedaran kepada orang ramai. Jelasnya, selagi umat Islam hanyut dalam arus dosa, selagi itulah Islam akan terus diperkotak-katikkan.


“Atas rasa tanggungjawab terhadap sesama saudara seagama, maka muncullah teater Antara.... Biarpun berteraskan cerita kerohanian, penyampaiannya menghiburkan, malah ramai akan hiba serta menitiskan air mata menontonnya.


“Judul asal teater ini sepatutnya Jika Tiada Syurga dan Neraka, Masihkah Kita Menyembah Tuhan?, namun apabila ada yang mempertikaikan ia boleh merosakkan akidah, saya ubah menjadi Antara Syurga dan Neraka. Begitupun, ia masih mendapat bantahan dan akhirnya, Antara... dipilih.


“Jujur saya katakan, jalan ceritanya sedikit berat tetapi sesuai untuk tontonan semua. Apabila bermain dengan fakta agama, saya tidak mahu tersilap langkah lalu menimbulkan kontroversi.


“Jadi, saya mendapatkan nasihat Mufti Perak, Tan Sri Harussani Zakaria mengenai apa yang boleh dan apa yang dilarang untuk dimasukkan dalam teater seperti ini. Alhamdulillah, beliau sudi berkerjasama,” katanya.

Bagi yang berminat menonton Antara..., tiket karya terbitan Antipop Event Solutions Sdn Bhd dengan kerjasama Istana Budaya ini boleh dibeli pada harga RM250, RM200, RM150, RM100, RM70 dan RM50 menerusi layari www.ticket2u.biz.

No comments:

Post a Comment

click2..

sponsor links

Fitness pro’s deluxe form kit
Read this book
www.fitnessbusinessforms.com

Fat Loss Action Blueprint
See To Believe
www.fatlossactionblueprint.com/

Marketing Secrets Of Successful Nail Technicians.
Tried And Tested
www.nailtechsuccess.com