click 4 money

Wednesday, February 17, 2010

Mahu bukti 'suara jantan'


Oleh Rozdan Mazalan
rozdan@bharian.com.my


Nabil

TIDAK salah sekiranya ingin mencuba sesuatu yang baru dalam hidup kerana orang kata belum cuba belum tahu hasilnya. Sebelum ini Nabil hebat di pentas sebagai pelakon komedi sehingga diiktiraf peminat dengan gelaran Bintang Paling Popular, Anugerah Bintang Popular Berita Harian 2008.

Namun bagaimana pula percubaan pertamanya dalam bidang nyanyian? Hip difahamkan dia bakal menerbitkan album solo tidak lama lagi. Berbekalkan ‘suara jantan’ yang dimilikinya, bolehkah Nabil menyanyi?

Menurutnya, percubaannya dalam bidang nyanyian bukan kerana dia memiliki bakat untuk menyaingi penyanyi sedia ada tetapi berniat untuk mengembangkan cabang seni yang dilihat mempunyai ruang lingkup yang amat luas.


“Pada mulanya saya terfikir untuk membuatnya sebagai pelaburan dalam jangka panjang. Sebenarnya, saya bukanlah hebat sangat menyanyi tetapi selepas idea itu disuarakan dan berbincang dengan Ajai, dia memberi semangat untuk saya mencuba.

“Album ini adalah album komedi dan saya bukanlah menyanyi mengikut lenggok suara, sebutan dan ‘pitching’ yang betul tetapi hanya rap untuk menyampaikan penceritaan di dalam lagu itu.

“Sebenarnya sudah lama kita tidak mendengar lagu komedi seperti yang pernah dinyanyikan oleh Jalil Hamid, Salih Yaakob, Saiful Apek yang menyampaikan nasihat dalam bentuk jenaka,” katanya yang ditemui di studio milik Ajai, Wake The Baby baru-baru ini.

Menurut Nabil, sehingga kini tiga lagu sudah siap sepenuhnya dan sudah mula boleh didengar menerusi radio tempatan.

“Buat masa ini kami menyiapkan tiga lagu dulu dan saya memilih lagu Lu Pikirlah Sendiri sebagai single pertama. Lagu ini adalah ciptaan Ajai dan lirik saya sendiri. Ia menceritakan kehidupan saya dulu dan sekarang dalam bentuk rap.

“Saya bukanlah pemuzik rap tetapi suara saya sudah tidak boleh pergi jauh dan Ajai menasihatkan saya buat rap saja. Dua lagu lagi yang sudah siap iaitu Barang Baik dan Ambillah.

“Kesemua lagu ini adalah lirik saya sendiri yang dibuat secara spontan ketika bersembang-sembang dengan Ajai. Setiap lagu lebih kepada keadaan semasa dan nasihat.

“Dalam lagu ini juga saya bergandingan dengan Ajai dan Dali (Ahli Fikir) dan saya ada memasang impian untuk berduet dengan Datuk Siti Nurhaliza dan Adibah Noor suatu masa nanti,” katanya yang kini kembali sibuk dengan rakaman Ewah-Ewah yang dijangka menjalani penggambaran satu bulan setengah bermula Februari ini dan Pondok-Pondok (Mac) serta Simpang 3 (April).

Penerbit dan komposer, Ajai berkata, idea mengambil Nabil untuk merakamkan album di bawah syarikat miliknya tercetus sebaik saja Nabil keluar daripada program Raja Lawak.

“Sebaik saja program Raja Lawak musim kedua habis dan mengumumkan Nabil sebagai juaranya, saya sudah terfikir untuk membantu dia dalam bidang muzik ini.

“Namun saya juga memikirkan sekiranya populariti sedang melonjak tinggi, saya tidak mahu terlalu tergesa-gesa mengambil kesempatan untuk menarik dia dalam bidang muzik. Kini selepas dua tahun, saya rasa inilah masa yang sangat sesuai saya memulakan hasrat itu dan kebetulan dengan filem lakonannya Lu Pikirlah Sendiri de Movie yang akan ditayangkan pada 11 Februari ini.

“Saya juga nampak Nabil mempunyai satu kelebihan di dalam penghasilan lirik. Kebanyakan lirik yang dibuatnya adalah spontan dan realistik. Jika hendak ikutkan, Nabil perlu mengambil masa sedikit sekiranya dia betul-betul ingin menjadi penyanyi.

“Buat masa ini dia hanya rap saja dalam lagu itu tetapi ia menarik apabila ia menepati dengan sentuhan lirik dan muzik yang mengikut trend masa kini. Kerja saya adalah untuk mencantikkan dan saya cukup berpuashati dengan hasil kerja itu,” kata Ajai.

'Serah kepada takdir untuk menang ABP'

SEBAIK diangkat sebagai juara Raja Lawak musim kedua pada 2007, populariti Nabil semakin melonjak dengan gelaran Artis Paling Popular ABPBH. Sejak itu rezekinya mencurah-curah diterima.

Nabil juga tidak menafikan, ABPBH adalah landasan terbaik buat artis tempatan dikenali disamping mudah untuk menerima pelbagai tawaran lakonannya.

Tahun ini sekali lagi Nabil dicalonkan untuk dua kategori iaitu Pengacara TV Lelaki Popular dan Artis Komedi Lelaki Popular.

“Saya tidaklah meletakkan harapan yang tinggi untuk memenangi ABPBH tahun ini, terserah kepada takdir, jika ada rezeki adalah.

“Kemenangan di ABPBH adalah satu bonus kepada saya dan juga calon yang lain kerana saya percaya setiap calon adalah yang terbaik. Pengiktirafan itu adalah Bintang Paling Popular dan bukannya kategori Artis Terbaik. Bagi saya Popular dan Terbaik itu adalah suatu yang berbeza.

“Mereka yang dicalon semuanya antara yang terbaik seperti Afdlin Shauki, AC Mizal, Saiful Apek dan tidak kurangnya Zizan. Bagi saya tidak perlu takut pada diri sendiri sekiranya saya tewas di tangan orang baru. Tidak ada benda yang kekal dalam dunia ini.

“Saya akan sentiasa berusaha untuk menjadi yang ‘terbaik’ dan populariti itu membantu untuk saya menjadi yang terbaik,” katanya yang tidak mahu memikirkan langsung mengenai kemenangan.

Menurutnya, merasai berada di kemuncak kegemilangan adalah suatu yang tidak pernah dijangkakan lebih-lebih lagi dalam masa yang agak singkat berbanding artis lain.

“Saya sudah merasa bagaimana menjadi Bintang Paling Popular dan ia bukanlah suatu yang pernah saya jangkakan. Memang pengiktirafan itu adalah suatu yang terbesar diberikan pengundi kepada saya. Namun saya sedaya upaya mahu memberikan yang terbaik selepas menerima pengiktirafan itu,” katanya.

No comments:

Post a Comment

click2..

sponsor links

Fitness pro’s deluxe form kit
Read this book
www.fitnessbusinessforms.com

Fat Loss Action Blueprint
See To Believe
www.fatlossactionblueprint.com/

Marketing Secrets Of Successful Nail Technicians.
Tried And Tested
www.nailtechsuccess.com