click 4 money

Saturday, February 20, 2010

Tak lupa diri dek populariti

Oleh Ramlah Zainal
roses@hmetro.com.my

DIA sudah membuktikan kredibilitinya sebagai penyampai radio apabila gandingannya dan Fara Fauzana dalam segmen pagi Hot FM AM Krew di 8TV kekal sebagai rancangan No 1 seperti laporan AC Nielsen.

SALING MENGHORMATI...Anne anggap  Faizal seperti abang.
SALING MENGHORMATI...Anne anggap Faizal seperti abang.
sebelum - selepas


Lebih bermakna buat Faizal Ismail, stesen Hot FM yang baru berusia empat tahun dan mempunyai kira-kira empat juta pendengar juga muncul sebagai stesen radio No 1 negara mengatasi 38 stesen radio tempatan lain.

Tidak cukup dengan itu, nama Faizal, 34, juga dicalonkan dalam dua kategori, Penyampai Radio Lelaki Popular dan Pengacara TV Lelaki Popular sempena Anugerah Bintang Popular, Berita Harian 2009 (ABPBH2009).

Bagi kategori Penyampai Radio Lelaki Popular, Faizal dicalonkan buat tiga tahun berturut-turut sejak 2007 dan kategori Pengacara TV Lelaki Popular pula dua tahun berturut.

Dalam kategori Penyampai Radio Lelaki Popular, Faizal bersaing dengan empat lagi calon lain iaitu AG, Aznil Nawawi, Din Beramboi dan Kieran. Manakala, dalam kategori Pengacara TV Lelaki Popular, Faizal bersaing dengan AC Mizal, Ally Iskandar, Aznil dan Nabil.

Secara peribadi, Faizal mengakui mara ke Top 5, ABPBH 2009 sudah cukup bermakna buat dirinya.

"Maklumlah, saya sudah dicalonkan sebanyak tiga kali dalam kategori Penyampai Radio Lelaki Popular tapi hanya dua kali saya menang. Saya juga tidak pernah menang dalam kategori Pengacara TV sekalipun pernah dicalonkan sebelum ini.


"Persaingan memang sengit kerana setiap calon mempunyai kelebihan tersendiri," katanya.

Faizal yang popular dengan gelaran FBI ini berkata, dia tidak pernah terfikir untuk menang setiap kali dicalonkan.


"Kalau menang, ia memang rezeki tapi jika kalah, saya tidak akan kecewa dan tetap teruskan kerjaya seperti biasa. Seperti yang anda tahu, saya pernah kalah ketika tahun pertama dicalonkan di ABPBH sebelum ini," katanya.


Faizal bersyukur kerana bakat mula mendapat pengiktirafan orang apabila tersenarai ke Top 5, kategori Pengacara TV pada ABPBH 2009.


"Mungkin ia impak saya buat program Muzik-Muzik dan Anugerah Juara Lagu. Apatah lagi, saya bersaing dengan nama besar seperti Aznil Nawawi.

"Bagaimanapun, Aznil adalah calon yang paling memberi saingan sengit kepada saya dalam dua kategori berkenaan. Selain itu, AG dan Kieran yang juga gandingan penyampai Jawa atau Jawa Rangers menerusi segmen Hot FM Jam juga menjadi pilihan utama pendengar sebelah petang," katanya.

Apapun, ayah kepada seorang anak perempuan ini berkata, populariti dikecapi hari ini tidak sesekali membuatkannya lupa diri.


"Memang ada perbezaan apabila saya muncul di kaca TV. Pada tahun pertama, hanya 20 peratus saja orang kenal saya. Tapi kini ada peningkatan sebanyak 80 hingga 90 peratus.

"Maklumlah, saya bermula dari bawah sebelum berada pada tahap ini. Saya bersyukur kerana isteri dan anak cukup memahami bidang yang diceburi ini," katanya.


Pada sesi fotografi yang diatur Rap di Studio di Balai Berita, baru-baru ini, buat julung kalinya Faizal digandingkan dengan seorang lagi penyampai Hot FM, Anne.

Maklumlah, Faizal sudah sinonim dengan gandingannya dengan Fara. Manakala Anne pula sering digandingkan dengan rakan setugasnya dalam segmen Hot FM Zon, Ikhwan dalam sesi fotografi.

Faizal yang sudah empat tahun bersama stesen Hot FM sejak 2006 mengakui mereka jarang berjumpa walaupun mereka bekerja di bawah satu bumbung. Justeru tidak hairanlah masing-masing nampak kekok ketika digandingkan dalam sesi fotografi ini.

"Saya bertugas pada awal pagi dan Anne pula pada waktu malam. Kami hanya berjumpa ketika mesyuarat setiap Isnin iaitu seminggu sekali. Pada pandangan saya, Anne seorang yang berterus terang dan mempunyai prinsip dalam hidupnya. Dari segi program pula, gandingannya dengan Ikhwan memang sesuai untuk generasi muda dan golongan remaja," katanya.


Berbanding Faizal dan Fara, mungkin tidak banyak publisiti membabitkan Anne atau nama sebenarnya, Putri Andreanna Syigim Mohd Razalli, 29, dan gandingannya dengan Ikhwan dalam segmen Hot FM Zon yang ke udara dari jam 8 malam hingga 12 tengah malam.


Kata Anne yang menyertai Hot FM lebih tiga tahun lalu, populariti adalah soal kedua kerana yang penting segmen kendaliannya, Hot FM Zon mendapat tempat di hati pendengar.


"Tahun ini, segmen Hot FM Zon juga memperkenalkan dua program baru khusus buat pendengar setianya iaitu Zon Bengang yang ke udara jam 9 malam dan Zon Cintan pada jam 11 malam.

"Secara peribadi, saya belum puas dengan pencapaian sedia ada dan impian untuk mendapat lebih ramai pendengar mendengar segmen Zon ini.


"Pada masa sama, masih banyak kelemahan yang perlu dibaiki terutama dari segi penyampaian. Setiap kali mesyuarat, saya sering ditegur kerana kelemahan itu," katanya.

Anne berkata, dia juga boleh menerima teguran Faizal berbanding penyampai lain di stesen berkenaan.

"Mungkin kerana Faizal lebih senior dan lebih berpengalaman daripada saya dan hubungan kami seperti abang dan adik. Faizal tidak cakap banyak, tetapi tegurannya pedas dan semua orang akan beri perhatian," katanya.

Jika Faizal sudah berkahwin dan mempunyai seorang anak perempuan, Anne pula lebih suka menyerahkan soal jodoh pada ketentuan Tuhan.

"Memang saya sudah mempunyai teman istimewa dan kami sudah berkawan selama empat tahun. Si dia orang biasa saja dan bekerja di belakang tabir.


"Sebenarnya, saya pernah menyasarkan usia 28 untuk menamatkan zaman bujang tapi tidak menjadi kenyataan. Justeru, saya tidak ingin letak sebarang sasaran lagi sekarang. Buat masa ini, saya ingin fokus pada kerjaya dulu," katanya.

>Profil
NAMA SEBENAR : Mohd Faizal Ismail
NAMA KOMERSIAL: Faizal Ismail dan FBI
TARIKH LAHIR : 19 Mei 1976
TEMPAT LAHIR : Jitra, Kedah
PENDIDIKAN: Ijazah Komunikasi Massa, Universiti Teknologi Mara (Penyiaran)
KERJAYA: Penyampai Hot FM (sejak 2006), pengacara dan pelakon
STATUS: Berkahwin
PROGRAM : Pengacara Sampaikan Aidilfitri di TV3 ( 2006) Rentak Syawal Bersama Digi di TV9 (2006), Muzik-Muzik (Mingguan) di TV3, Anugerah Juara Lagu 22, Hot FM AM KREW di 8TV (setiap pagi Isnin hingga Jumaat) dan Konsert Jomheboh. SUARA LATAR: Melodi di TV3 Kerjaya Saya (Astro Ria), Rejoice Reviving and Rebonding, Coca Cola, Ayamas, Proton Juara, KFC, Felisa Kosmetik, LOREAL, Astro, Colgate, F&N, TM Net, MAS, Lancome, Ridsect, Johnson and Johnson, Toyota, Nokia, Honda, Clorets, Darlie, Zon Aktif (Astro Ria) dan Galaxie (TV9)
DRAMA: Pemanduku Jutawan (13 episod yang kini diulang tayang di TV3).
TEATER: watak Jin dalam teater Aladdin di Istana Budaya pada Disember 2007
PENCAPAIAN: Penyampai Radio Lelaki Popular, ABPBH 2007 dan 2008
DUTA PRODUK Jacob's Walk Of Life (2007)

>Profil
NAMA SEBENAR: Putri Andreanna Syigim Mohd Razalli
NAMA KOMERSIAL: Anne
TARIKH LAHIR: 11 Januari 1981
ASAL: Taiping, Perak
PENDIDIKAN: IJazah Komunikasi dan Pengajian Media (Penyiaran), Universiti Teknologi Mara, Shah Alam
KERJAYA: Penyampai Hot FM Zon (8 malam hingga 12 tengah malam) dan pengacara
STATUS: Bujang
PROGRAM: Kids gameshow 'Hugo' (Ntv7) (171 episod), Sukandotcom (RTM1), reality program Gangstarz musim 1 (TV3), program hiburan' Film di 9' (TV9), Carta Hotfm30@9 (TV9) dan Penolong penerbit Kompas (CH9).
IKLAN: Sunsilk Conditioner, Ayamas, TM, Canon.

No comments:

Post a Comment

click2..

sponsor links

Fitness pro’s deluxe form kit
Read this book
www.fitnessbusinessforms.com

Fat Loss Action Blueprint
See To Believe
www.fatlossactionblueprint.com/

Marketing Secrets Of Successful Nail Technicians.
Tried And Tested
www.nailtechsuccess.com