click 4 money

Monday, February 22, 2010

Lokman bangkit

Oleh IZWAN MOHAMAD DAN
metahad@hmetro.com.my

BERTAPAK di persada seni tanah air hasil rancangan realiti televisyen One In A Million (OIAM) musim pertama, Mohd Lokman Aslam Abdul Mutalib atau Lokman ibarat terkena ‘virus’ populariti kerana sejurus selesai program itu, namanya terus terpinggir.

LOKMAN... tidak henti mencuba.
LOKMAN... tidak henti mencuba.

“Kehilangan ayah sangat dirasai, namun ada kalanya saya rasa rendah diri apabila melihat rakan seangkatan sewaktu di OIAM dulu lebih berjaya dalam bidang masing-masing,” kata Lokman ketika bertandang di Balai Berita, baru-baru ini.


Dia yang sebelum ini merakam empat lagu bersama Nature Records gagal mendapat tempat di persada seni negara berikutan kurang publisiti walaupun berbakat sebagai penggubah lagu dan lirik.


Mendokong irama R&B, jazz, pop dan soul, anak kelahiran Pulau Mutiara serta dibesarkan di Kuala Lumpur dan Masai, Johor ini juga pernah melalui saat getir apabila lagu ciptaan seorang komposer dan penyanyi muda yang dinyanyikannya diberi kepada orang lain dan dirakam semula.


“Mungkin bukan rezeki saya apabila lagu itu menjadi milik orang lain, tetapi bagaimana hendak saya sembunyikan rasa kecil hati itu kerana sepatutnya saya yang mendendangkannya,” katanya.

Bercerita mengenai kehilangan populariti, anak muda ini akhirnya sedar ramai mendampinginya sebelum ini kerana dia dikenali ramai.


Memiliki suara unik, jejaka yang baru menyambut ulang tahun kelahiran ke-23 pada 1 Januari lalu ini mampu memberi kelainan kepada industri muzik, apatah lagi ia terbukti apabila persembahannya di kelab No Black Tie bersama band Loudspeaker pada 22 Disember lalu mendapat sambutan hangat penonton.


Malah, ada pengunjung dari luar negara teruja dan terhibur dengan persembahannya sehingga ada yang menawarkannya merakam album di negara mereka.


“Saya sedar kemampuan yang saya miliki, namun mungkin sebelum ini nasib tak menyebelahi saya dan ada faktor lain yang membantutkan perjalanan saya untuk ke peringkat lebih tinggi.


“Apa pun, saya mahu melebarkan sayap di arena muzik tempatan terlebih dulu sebelum menyahut peluang ke luar negara,” kata Lokman.


Selepas empat lagu yang dirakam terdahulu, penyanyi ini baru menyiapkan satu lagi lagu berjudul Karbaret yang berkonsepkan pop jazz, tetapi tidak tahu sama ada dia perlu menukar tajuk lagu itu memandangkan pasti ada yang membuat persepsi negatif apabila mendengar judulnya.


Pada 23 Januari ini, anak ketiga daripada lima beradik ini menerima tawaran istimewa apabila dipelawa bergandingan dengan penyanyi Atilia.

“Saya akui berasa gementar bergandingan dengan Atilia yang lebih berpengalaman, namun yang penting saya harus membuat sebaik mungkin untuk memuaskan hati penonton,” kata Lokman.

No comments:

Post a Comment

click2..

sponsor links

Fitness pro’s deluxe form kit
Read this book
www.fitnessbusinessforms.com

Fat Loss Action Blueprint
See To Believe
www.fatlossactionblueprint.com/

Marketing Secrets Of Successful Nail Technicians.
Tried And Tested
www.nailtechsuccess.com