click 4 money

Thursday, February 18, 2010

Jawablah! Bukan rezekinya

Oleh Farihad Shalla Mahmud
farihad@bharian.com.my

Keno (tujuh dari kiri) bersama pelakon teater Seri Mersing selepas menghadap Sultan Pahang.

Kegagalan serah jadual ikut kehendak produksi punca tidak tersenarai dalam teater Seri Mersing

TENANG saja suaranya dihujung talian. Sedikitpun tidak melenting ketika Hip meminta penjelasan daripadanya berhubung isu produksinya tidak profesional seperti yang didakwa oleh pelakon Fizz Fairuz dalam ruangan ini minggu lalu. Dakwa pelakon itu ketika ditemubual mengenai statusnya di dalam teater Seri Mersing, dia bagai diperkotak-katikkan oleh produksi terbabit kerana tidak mahu memberikan kata putus walhal sebelum ini dia mendakwa namanya sudah dicanang sebagai pelakon utama dalam teater itu.

Menurut Fiz, selepas cerita itu tersebar, produksi terbabit terus bermain tarik talinya sehingga membuatkan dirinya terasa seperti dipermainkan. Lebih membuatkan pelakon ini kecewa adalah apabila produksi terbabit memilih orang lain untuk memegang watak Damak itu sedangkan dia sudah pun menolak beberapa tawaran berlakon hanya kerana ingin memberikan sepenuh komitmen terhadap teater itu.


Walaupun agak berat mahu mengulas perkara itu namun demi kebaikan dua belah pihak penerbit teater itu, Megat Mohd Noor Salleh atau lebih akrab di sapa sebagai Keno akhirnya bersetuju untuk membuat penjelasan. Kata Keno, apa yang berlaku sebenarnya adalah berpunca dari sikap dan gelagat pelakon itu sendiri.

Hip: Sudah baca kenyataan Fizz (dalam Hip pada 10 Februari lalu)? Apa reaksi anda?

Keno:
Saya sudah membacanya dan saya akui agak terkejut juga dengan apa yang didakwanya itu. Sebenarnya kalau boleh saya memang tak mahu mengulas perkara ini kerana teater ini membabitkan pihak istana memandangkan Sultan Pahang adalah penaung teater ini. Jadi semua kenyataan perlulah mendapat kebenaran dari pihak istana. Lagipun, saya sendiri memang tidak mahu memanjangkan perkara ini kerana industri hiburan kita ini kecil. Pusing-pusing, kita akan bertemu dengan muka yang sama. Jadi biarlah dia saja yang membuat kenyataan.



Hip: Tapi dia mendakwa produksi anda tidak profesional apabila cuba bermain tarik tali dengannya.

Keno:
Tidak profesional bagaimana yang dimaksudkannya? Kalau benarlah produksi ini tidak profesional, tentunya tidak ramai pelakon yang berani untuk berlakon di bawah produksi ini. Masakan pelakon senior seperti Datuk Mustapha Maarof, Datin Rosnani Jamil dan Fauziah Nawi sanggup berlakon dalam teater ini. Malah, teater ini juga dinaungi oleh Sultan Pahang, Duli Yang Mulia Sultan Haji Ahmad Shah. Saya faham dalam situasi seperti ini, mungkin amat berat untuk Fizz menerima realitinya tapi pada saya, semuanya bergantung pada rezeki. Mungkin teater ini bukan rezekinya.

Hip: Kalau begitu mengapa mencanangkan namanya sebagai pelakon utama yang memegang watak Damak?

Keno:
Untuk pengetahuan semua, kami tidak pernah mengumumkannya sebagai pelakon utama teater itu. Watak Damak itu pada awalnya, saya tawarkan kepada Rosyam Nor. Namun disebabkan pelakon itu sudah ada komitmen lain, dia memaklumkan pada saya awal-awal yang dia terpaksa menolak tawaran itu. Kemudian, kami tawarkan watak Damak itu kepada Zamarul Hisham. Malangnya Zamarul juga tidak dapat memenuhi tawaran itu kerana terbabit dengan komitmen lain. Untuk teater ini kami memang menitikberatkan soal pelakon dan dua nama tadi pada kami memang sesuai dengan watak Damak. Pada Fizz, saya mahukan dia membawakan watak Merah, iaitu anak kepada Damak. Cuba bayangkan dua pelakon tadi bergandingan dengan Fizz, tentu menarik bukan?

Hip: Apa masalah sebenarnya sehingga nama Fizz tiada langsung dalam teater ini?

Keno:
Sebenarnya perkara itu berpunca dari pelakon itu sendiri. Masalah kecil saja iaitu saya ada meminta jadual pelakon itu. Malangnya sehingga ke hari saya mahu memaklumkan nama pelakon kepada pihak istana, Fizz langsung tidak memberikan apa yang saya minta. Teater sebenarnya menuntut satu pengorbanan yang cukup tinggi. Tujuan saya meminta jadual kepada setiap pelakon bertujuan untuk memastikan mereka tidak terbabit dengan mana-mana penggambaran lain. Terus terang, saya tidak gemar andai ada pelakon teater ini terkejar ke sana ke mari kerana terbabit dengan komitmen lain yang sudah dipersetujui awal. Teater memerlukan latihan yang kerap serta pelakon perlu fokus dengan tanggungjawabnya. Jadi, dengan memberikan jadual sekurang-kurangnya saya tahu yang komitmen mereka hanyalah untuk teater ini. Dalam hal ini, Fizz berbuat demikian. Jika Fizz menyerahkan jadualnya pada saya, saya percaya pasti dia juga terbabit dalam teater ini. Lagipun, sebelum ini ada sesi memperkenalkan pelakon kepada Tuanku. Jadi pastinya setiap pelakon yang terpilih, diwajibkan hadir. Bagaimanapun, ketika saya bertanyakan hal ini kepada Fiz sama ada dia bersetuju untuk hadir, tetapi apabila dihubungi lagi dia mengatakan yang belum bersedia atas alasan tidak mempunyai pakaian yang sesuai. Jadi, itu juga adalah faktor lain menyebabkan namanya tidak tersenarai sebagai pelakon.

Hip: Mungkin peluang Fizz akan terbuka lagi selepas ini atau sudah ditutup?

Keno:
Seperti yang saya katakan tadi, ini semua bergantung kepada rezeki. Bagi saya, saya tak ada masalah dengan Fizz. Saya anggap apa yang berlaku ini bukan rezekinya. Insya-Allah, kalau ada peluang lain yang sesuai, saya akan tawarkan lagi padanya. Dan saya juga ingin meminta maaf kepada Fizz jika apa yang berlaku ini menyusahkannya. Pada saya perkara ini sudah pun selesai dan saya tak mahu ia dipanjangkan lagi. Industri ini kecil untuk kita bermasam muka antara satu sama lain.

No comments:

Post a Comment

click2..

sponsor links

Fitness pro’s deluxe form kit
Read this book
www.fitnessbusinessforms.com

Fat Loss Action Blueprint
See To Believe
www.fatlossactionblueprint.com/

Marketing Secrets Of Successful Nail Technicians.
Tried And Tested
www.nailtechsuccess.com