click 4 money

Wednesday, February 10, 2010

Karya enam lagi komposer tempatan di DFP


RENTETAN MPO Forumplus yang diadakan pada bulan Jun tahun lalu, Program Pendidikan & Luaran MPO (atau Encounter) dengan bangganya mempersembahkan sebuah konsert khas untuk MPO Forumplus Fasa 2 yang akan memperdengarkan untuk pertama kali karya simfoni enam komposer tempatan pada 20 Februari mulai 8.30 malam di Dewan Filharmonik Petronas (DFP).

Salah satu program penting dalam kalendar tahunan Encounter, MPO Forumplus adalah kesinambungan program MPO Forum Untuk Komposer Malaysia yang dianjurkan pada tahun 2007. MPO Forumplus ini menjejaki aktiviti MPO Forum yang telah melahirkan 30 karya berbentuk simfoni orkestra dari 12 komposer tempatan.

MPO Forumplus ialah sebuah program bukan pertandingan dan platfom unik untuk komposer tempatan berkarya untuk muzik simfoni orkestra. Dalam proses melahirkan karya ini, mereka berpeluang mempertajamkan bakat dan berkerja di dewan berakustik terbaik bersama pemuzik Orkestra Filharmonik Malaysia. Ini sekali gus membawa bidang seni penciptaan lagu tempatan ke peringkat yang lebih tinggi.

Projek ini berjalan selama dua tahun dan setiap komposer diberikan seorang pemuzik MPO sebagai mentor.

Pengurus Encounter, Soraya Mansor berkata, “Ini adalah platform yang berguna untuk komposer Malaysia bekerjasama dengan pemuzik MPO. Karya mereka akan dipersembahkan oleh MPO dan bakal diperdengarkan untuk pertama kalinya kepada masyarakat. Ini adalah peluang yang jarang diperoleh untuk bakat tempatan untuk bersinar dan mengasah skil dalam suasana yang profesional. Kami amat teruja dengan potensi projek ini dan menyeru rakyat Malaysia menyaksikan persembahan karya ini.”

Tahun lalu, enam komposer telah dijemput untuk mempersembahkan muzik ‘chamber’ (berdurasi pendek). Untuk Fasa 2 ini, mereka diminta mencipta karya untuk muzik orkestra yang berdurasi lebih panjang. Untuk menggalakkan penciptaan karya yang berbentuk lebih global, semua komposer diminta memasukkan elemen seni tempatan.

Menyelia projek ini ialah panel yang dianggotai komposer antarabangsa Gerard Brophy dan komposer tempatan Vivian Chua, di samping Pengarah Forumplus Kevin Field.

Kevin Field berkata, “Kesemua enam karya mempunyai kontras yang ketara dan memerlukan skil yang pelbagai dari pemuzik orkestra. Saya berharap kumpulan ini dapat memperdengarkan muzik gabungan elemen tradisional dan moden. MPO Forum ialah program penting kami dan berharap semua akan menyokong karya baru ini.”

Komposer yang terpilih adalah Wong Chee Yean dengan karya bertajuk Triptych, Tzu-En Ngiao (Gazelle Rain Petals), Zihua Tan (Omniya), Wong Chee Wei (A Wonderful Day), Isaac Chia (Gambaran Tarian Singa) dan Isabella Pek (Festive Suite).

INFO: Maklumat Konsert

  • Tarikh
    Sabtu, 20 Februari 10 pukul 8.30 malam

  • Tempat
    Dewan Filharmonik PETRONAS
    Menara Berkembar PETRONAS

  • Orkestra/Konduktor Malaysian Philharmonic Orchestra Kevin Field

  • Harga Tiket
    RM30 (untuk orang awam) & RM15 (untuk pelajar)

  • Waktu Operasi Box Office
    Isnin ke Sabtu:10.00 pagi - 6.00 petang, 9.00 malam (pada hari persembahan)

  • Ahad: 12.00 tengahari hingga waktu persembahan

  • Tempahan Telefon: 03- 2051 7007 Tempahan Fax: 03- 2051 7077

  • Tempahan Email: dfp_boxoffice@petronas.com.my

  • MPO laman web: www.mpo.com.my
  • No comments:

    Post a Comment

    click2..

    sponsor links

    Fitness pro’s deluxe form kit
    Read this book
    www.fitnessbusinessforms.com

    Fat Loss Action Blueprint
    See To Believe
    www.fatlossactionblueprint.com/

    Marketing Secrets Of Successful Nail Technicians.
    Tried And Tested
    www.nailtechsuccess.com