click 4 money

Sunday, February 28, 2010

Ellie Suriaty tarik diri?

roses@hmetro.com.my
Oleh Ramlah Zainal

SIDANG media selepas pratonton teater muzikal Antara... di Panggung Sari, Istana Budaya (IB), malam kelmarin 'panas' apabila pengarah Ellie Suriaty didakwa meninggalkan set latihan teater itu pada saat akhir iaitu 22 Februari lalu.

Produser dan penulis skrip teater itu, Erma Fatima, berkata Ellie meninggalkan set berkenaan tanpa pengetahuannya.


"Ellie hanya memberitahu produser bersama teater ini (yang enggan namanya disebut) mengenai tindakannya itu. Justeru, saya terpaksa mengambil alih pementasan ini selama tiga hari sehinggalah teater ini berlangsung," katanya.


Ditanya kenapa Ellie berbuat demikian, Erma berkata: "Saya tidak mahu komen tentang perkara ini kerana ia akan mengaibkan orang lain (Ellie)." Ketika diminta mengulas gosip Erma dikatakan cuba campur tangan tugas Ellie sebagai pengarah sehingga beliau meninggalkan set berkenaan, Erma tidak menafikannya.


"Saya memang bekerja sebagai pengarah dan penulis skrip di luar sana dan sudah pasti saya ingin memberi sentuhan akhir kepada pementasan ini. Salahkan saya untuk mempertahankan karya ini demi kebaikan bersama? "Memang Ellie yang membina rumah ini dan saya yang memberi sentuhan akhir saja selaku produser. Malah saya sendiri malu nak mengaku saya pengarah bersama teater ini kerana dia (Ellie) yang mengarahnya," kata Erma.


Malah Erma akui, Ellie juga meminta pihaknya supaya tidak menyebut namanya sebagai pengarah teater itu pada malam pratontonnya, kelmarin.

"Saya menghormati permintaannya itu. Terus terang, saya tidak menghalau Ellie dari set pementasan teater ini seperti yang digosipkan, sebaliknya saya yang mengundang dia untuk mengarahkan teater ini. "Saya tidak kecewa dengan apa yang berlaku kerana Antara... adalah 'air tangan' Ellie. Biarlah orang nak kata yang buruk pasal saya tapi saya tidak akan mengaibkan orang lain. Apatah lagi, ini teater sempena sambutan Maulidur Rasul," katanya. Ditanya kenapa dia mengambil Ellie mengarahkan Antara..., Erma berkata, dia mahu memberi peluang kepada Ellie untuk menonjolkan kredibilitinya.


"Bukan saya tidak mahu mengarah tapi saya agak sibuk ketika ini. Kami pernah bekerjasama dalam drama sebelum ini dan dia juga sudah tahu cara saya bekerja. Saya pilih Ellie kerana dia pelakon yang sangat bagus. Dari segi pengarahan pula, saya memang tidak pernah melihat dia mengarah teater sebelum ini.


"Sepanjang sesi latihan teater ini yang dimulakan lebih dua minggu lalu, saya akui Ellie pengarah yang sangat taksub pada kerjanya. Komitmennya pada kerja juga luar biasa dengan bekerja dari pagi hinggalah ke malam," katanya.


Secara peribadi, kata Erma, dia sudah memaafkan Ellie sejak hari pertama pelakon itu meninggalkan set berkenaan.


"Saya tetap menganggap teater Antara... arahan Ellie Suriaty. Saya rasa malu untuk mengaku Antara... arahan saya kerana saya hanya ambil alih selama tiga hari saja dengan sesi latihan membabitkan pelakon mula masuk ke pentas. Bayangkan pada masa sama, saya juga pelakon dalam teater ini," ujarnya. Erma berkata, dia tidak serik untuk bekerja dengan Ellie pada masa depan.


"Saya tidak ada masalah jika ada peluang untuk bekerjasama dengannya lagi pada masa depan. Sebenarnya, saya sudah bosan dilanda kontroversi seperti ini. Sebagai pengarah, saya memang tidak serik untuk mengarah teater kerohanian pada masa depan," katanya. Isnin lalu, ketika penulis meninjau sesi latihan teater itu di IB, Erma masih cuba menyorok perkara sebenar dengan memberitahu Ellie tidak datang pada malam itu kerana kurang sihat.


Malam kelmarin, pihak media yang membuat liputan masih belum berjaya mendapatkan komen Ellie berhubung isu itu walaupun ada pihak ternampak Ellie berada dalam Panggung Sari sewaktu pementasan itu berlangsung. Namun selepas selesai, dia dikatakan terus menghilangkan diri.


Mengulas pula mengenai babak 'Nabi Adam & Hawa' yang dipaparkan dalam teater Antara..., Erma berkata, dua sudah mendapat kelulusan terlebih dulu daripada Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim).


"Sehari sebelum pratonton, kami sudah menjemput pihak Jakim untuk menontonnya terlebih dulu. Pihak Jakim sudah meluluskan babak itu dan membenarkan babak itu digambarkan di sebalik tabir saja bagi mengelakkan sebarang isu timbul," kata Erma.


Muzikal dakwah Antara... dipentaskan jam 8.30 malam di Panggung Sari, Istana Budaya (IB) bermula semalam hingga Ahad ini. Ia menyajikan 16 lagu kerohanian yang dinyanyikan enam penyanyi popular seperti Jamal Abdillah, Hattan, Ziana Zain, Lan Typewriter, Iqwal dan Wana.

Sebanyak 16 lagu sedia ada seperti Melawan Arus, Di Balik Cermin Mimpi, Istana Menanti (Rahim Maarof) Adam Hawa, Makhluk Tuhan Paling Seksi (Mulan), Arjuna dan Laska Cinta (Dewa), Mentari Di Ufuk Timur dan Meniti Titian Usang (Search), Kepadamu Kekasih (M Nasir), Andaiku Tahu (Ungu), Pergi Tak Kembali (Rabbani) dan Jika Syurga & Neraka Tiada menjadi latar penceritaan teater muzikal ini.


Teater muzikal ini dijayakan Azhan Rani, Azizah Mahzan, Fahrin Ahmad, Nasha Aziz, Haerianto, Syammas, Soosan Hoh dan ramai lagi.

No comments:

Post a Comment

click2..

sponsor links

Fitness pro’s deluxe form kit
Read this book
www.fitnessbusinessforms.com

Fat Loss Action Blueprint
See To Believe
www.fatlossactionblueprint.com/

Marketing Secrets Of Successful Nail Technicians.
Tried And Tested
www.nailtechsuccess.com