click 4 money

Monday, February 22, 2010

Dilamar saluran antarabangsa

Oleh MURSHID EUNOS
metahad@hmetro.com.my

GERAK penyampaiannya mungkin tidak 'gila-gila' seperti kebanyakan pengacara lain. Elemen jenaka pun tidak banyak malah lebih bersifat santai, yang jelas membawa gadis ini ke liga tersendiri.

pix_middle
sebelum - selepas

Wajahnya masih ligat mewarnai industri, penampilannya masih dikehendaki meskipun pelapis baru semakin ramai.


Rentetan kerjayanya bukan calang-calang. Pengalaman mengendalikan Muzik-Muzik sejak 2004 selain Anugerah Juara Lagu (AJL) enam kali berturut-turut mampu dijadikan kayu ukur buatnya.


Tidak hanya itu, program realiti Malaysian Idol pernah diacarakannya. Belum lagi Nescafe Kickstart, MTV No Limit dan MTV Pulse yang menyumbang kepada keberkesanan kerjayanya.


Sikap mudah mesranya lebih memudahkan proses temubual yang banyak menyingkap rahsia kerjayanya. Malah selebriti yang juga Pengarah Urusan Brown Sugar Productions ini tidak lokek berkongsi setiap rencah yang menjadi paksi laluannya.

"Saya bersyukur kerana masih ramai yang percaya dan yakin akan hasil kerja saya. Saya akui, penyampaian dan gaya pengacaraan saya tidak sama dengan orang lain. Namun itulah kekuatan dan rahsia saya masih bertahan hingga hari ini.


"Saya tidak pernah cuba mengikut-ikut pengacara lain, sebaliknya melihat mereka untuk menilai kelemahan yang ada pada saya.


"Saya hanya menjadi diri sendiri di atas pentas. Tidak kira program atau majlis apa yang saya kendalikan, yang anda lihat di dalam televisyen, itulah karakter dan perangai sebenar saya. Mungkin dengan cara itu, penonton dapat merasa dengan dekat apa yang ingin saya sampaikan.


"Saya tidak boleh menjadi seperti pengacara lain. Nampak janggal jika saya berjenaka berlebihan atau cuba mengajuk seseorang personaliti hanya untuk meraih gelak tawa penonton kerana karakter itu tidak wujud dalam diri saya.


"Lagipun, saya selalu mengingatkan diri sendiri yang tugas saya untuk menyampaikan maklumat kepada penonton, jadi kaedah paling ringkas dan berkesan perlu saya lakukan adalah seperti saya berbual dengan sesiapa saja. Alhamdulillah, penonton masih boleh menerima saya seadanya," katanya.


Terbaru, graduan Ijazah Sarjana Muda Jurisprudens (Undang- Undang) dari Universiti Malaya ini disambar sebuah stesen televisyen antarabangsa, ESPN untuk mengelola sebuah program sukan, Myeg Xtra Time.


Bergandingan dengan Fazura Shariffudin dan Marion Counter, gadis hitam manis ini menganggap peluang yang datang ini bagai bulan jatuh ke riba.

Selain itu, wajahnya kini dapat disaksikan menerusi laman web Penerbangan Malaysia untuk sebuah lagi program khas, Destinasi Bajet Jom MAS.


"Rezeki untuk saya terus tampil sebagai pengacara tidak pernah putus. Semakin ramai yang datang memberi tawaran, ia seakan-akan memberi seribu harapan buat saya untuk terus berusaha memberi yang terbaik. Peluang untuk tampil di pentas antarabangsa seperti ESPN adalah mustahil untuk saya tolak.


"Segala penat lelah dan pengorbanan yang pernah saya lalui untuk berada di tahap hari ini akhirnya berbaloi dan membuahkan hasil untuk saya duduk tersenyum.


"Bagaimanapun, saya tidak mudah berasa puas dengan apa yang ada di depan mata hari ini. Sekian lama saya menghambakan diri dalam bidang ini, saya masih mengharapkan tawaran untuk mengendalikan sebuah program sendiri akan tiba nanti.


"Saya teringin untuk berkongsi pelbagai cerita. Itu akan membuktikan seseorang pengacara itu mempunyai kredibiliti dan karisma yang kuat apabila berjaya mengangkat sebuah program atas jenama sendiri.


"Saya merangka perjalanan seni saya sebaik-baiknya. Yang saya rasakan, mungkin dunia hiburan tidak kekal untuk saya. Saya mengimpikan untuk menjadi pengantara sebuah program yang boleh membincangkan isu dunia, politik dan ekonomi.


"Tidak hanya tertumpu pada hiburan, meskipun minat saya mendalam ke arah itu. Sekurang-kurangnya, pendidikan saya dalam jurusan undang-undang tidak terbengkalai begitu saja," katanya.


Menyentuh diari lakonannya yang tidak ketinggalan mewarnai penerbitan drama tempatan, Cheryl yang sebelum ini pernah tampil menerusi drama bersiri popular, Ghost dan Each Other serta beberapa penampilan lain termasuk Table For Two, Astana Idaman 3, Frontpage, Island FM, RM8888 dan Impian Ilyana masih merangka segala peluang lakonan yang datang.


Bagai mengantuk disorong bantal, hajatnya untuk berlakon di bawah sentuhan pengarah terkenal, Kabir Bathia akhirnya kesampaian menerusi drama cinta, Keabadian Cinta yang ditayangkan minggu lalu.


"Minat saya kepada lakonan tidak pernah luntur, cuma bidang pengacaraan tetap menjadi keutamaan. Saya gembira bila sesekali berpeluang berlakon.


"Bayangkan, dalam pada sibuk dengan Muzik-Muzik, masih sempat lagi saya berkejar mengacara acara makan malam. Justeru, kesempatan saya untuk menyelit dalam bidang lakonan agak terbatas," katanya.


Perspektif cintanya mula tersingkap. Mahu atau tidak, Cheryl tidak sekali mengeluh, sebaliknya dengan mengukir senyuman dia mengatur bicara.


Hubungannya dengan ahli perniagaan keturunan Cina yang dikenali sejak tujuh tahun lalu bukan lagi rahsia. Malah, Cheryl tidak menafikan kenyataan cintanya bersama jejaka kelahiran Kuala Lumpur berusia 30-an itu.


"Kami masih lagi bersama dan segala perancangan masa depan belum sempat untuk kami bincangkan. Mungkin kami terlalu sibuk mengejar kerjaya masing-masing, menyebabkan saya sendiri belum terfikir ke arah rumah tangga.


"Bohong kalau saya katakan saya tidak terfikir untuk berkahwin kerana setiap insan, itulah yang menjadi tujuan, cuma belum waktunya lagi. Biarlah saya kuatkan dulu kerjaya saya selagi masih ramai yang perlukan. Begitu juga dengan dia.


"Kami saling memahami dan sentiasa menyokong antara satu sama lain, terutama daripada aspek cita-cita. Insya-Allah, jika ada jodoh akan saya kongsikan nanti," katanya.

No comments:

Post a Comment

click2..

sponsor links

Fitness pro’s deluxe form kit
Read this book
www.fitnessbusinessforms.com

Fat Loss Action Blueprint
See To Believe
www.fatlossactionblueprint.com/

Marketing Secrets Of Successful Nail Technicians.
Tried And Tested
www.nailtechsuccess.com