click 4 money

Friday, February 26, 2010

Tiada niat berlagak

Oleh Serimah Mohd Sallehuddin




Gara-gara lantang pertikai gaya hidup artis, sudah ada yang tidak senang dengan Wardina Saffiyah Fadhlullah

WANITA kacukan Australia-Acheh ini pada mulanya agak keberatan untuk memenuhi sesi fotografi sempena Maulidur Rasul, bimbang kisah kelantangan mempertikai gaya hidup artis Malaysia diungkit kembali. Justeru dia tidak mahu kemunculannya di dada akhbar di salah tafsir.

Namun dalam pada itu, Wardina Saffiyah Fadhlullah, 31, tetapi memenuhi permintaan Hip kerana katanya mahu menghormati tugas kami.


Tutur bicaranya lebih berhati-hati, enggan ada hati yang terusik. Tapi sebelum itu, ibu kepada tiga cahaya ini memohon maaf kepada pembaca dan meminta mereka supaya tidak menyalah erti kenyataannya. Dia tidak berniat mahu menunjuk pandai, jauh sekali mahu mengecam orang lain.

“Selepas kes itu, saya mahu mengambil sikap ‘low profile’. Saya tidak mahu lagi kisah itu disensasikan sebab itu pada mulanya saya berbelah bahagi mahu menerima undangan fotografi ini atau sebaliknya.

“Saya berharap kenyataan saya mengenai Maulidur Rasul ini tidak disalah erti. Saya tahu setiap orang mempunyai tafsiran yang berbeza. Apa yang ingin saya katakan adalah pendapat saya dan apa yang saya faham mengenai nabi junjungan kita Muhammad S.A.W.

“Dalam melakukan kebaikan, memang banyak cabaran yang perlu kita tempuhi. Nabi yang dikenali sebagai Al Amin iaitu manusia yang paling baik hingga ke hari ini pun masih lagi difitnah sama ada menerusi perkataan dan juga ilustrasi. Inikan pula kita manusia yang tidak sempurna,” kata Wardina.

Berbicara mengenai Maulidur Rasul yang jatuh pada 12 Rabiul Awal, kata wanita anggun ini, ia tidak seharusnya diingati pada hari itu saja malah usaha meraikan Maulidur Rasul dan kepayahan baginda dalam menegakkan syiar Islam perlu diingat setiap masa.

Jika mengenali dan menghayati usaha Rasulullah, wanita ini percaya kita pasti tersentuh dengan kecekalan Rasulullah. Walaupun dikeji, dihina malah ada yang mahu membunuhnya, Rasulullah tidak pernah mengenal erti putus asa dalam memperjuangkan agamanya.

“Bagaimana kita mahu menyayangi Rasulullah seandainya kita tidak mengenali baginda. Sambutan Maulidur Rasul bukan mengenai berarak saja. Apa kata pada hari ini kita luangkan masa menyelak sirah nabi untuk mengenali Rasulullah dengan lebih mendalam, kenali salasilah baginda serta hayati perjuangan baginda bersama sahabatnya.

“Sekarang ini kita ada internet, kalau tidak ada buku, tengok saja melalui internet. Semuanya yang anda ingin ketahui mengenai Nabi Muhammad S.A.W ada di situ. Kita tak perlu lagi susah payah mencari buku dan sebagainya. Kalau kita betul-betul faham perjuangan nabi, nescaya kita akan menitiskan air mata mengenangkan ketabahan baginda,” katanya.

Kagumi tiga wanita di hati Rasulullah

SELAIN Rasulullah, pengacara Malaysia Hari Ini (MHI) turut mengagumi tiga wanita yang berada di hati Nabi Muhammad S.A.W iaitu Khadijah, Aishah dan Fatimah. Keistimewaan ketiga-tiga wanita itu dijadikan inspirasi oleh Wardina untuk memajukan dirinya.

Dia ingin menjadi seperti Aishah yang bijak dan berani meluahkan pendapatnya. Dia juga mahu menjadi seperti Khadijah yang bukan saja berkerjaya tetapi juga berjaya dan dia mengagumi anak kesayangan Rasulullah, Fatimah Az Zaharah yang cekal menempuhi hidup dengan penuh kesusahan.

“Mereka ini adalah ikon yang sebenar. Saya berharap semua wanita, bukan saya saja dapat menjadikan mereka sebagai sumber inspirasi. Kalau boleh duduk satu keluarga dan terangkan kepada anak-anak mengenai kisah mereka.

“Cuba bacakan buku cerita, karya berunsur keislaman kepada anak kerana apa yang dibaca akan mempengaruhi fikiran mereka. Sebab itu saya menghantar anak-anak ke sekolah Islam dari kecil agar mereka tahu semua ini. Saya hanya cuba yang terbaik, jika tidak menjadi di kemudian hari, saya menerimanya sebagai ketentuan Allah,” kata yang berharap umat Islam tidak lupa kepada Rasulullah.

Umat Islam tambah wanita itu, perlu memahami wasiat terakhir Rasulullah. Katanya, Rasulullah perlu sentiasa berada dalam ingatan kita. Sekiranya kita sentiasa mengingati dan memahami perjuangannya, pasti kita malu untuk mengingkari perintahnya.

“Saya sentiasa beringat supaya memperbaiki diri. Saya perlu pastikan saya melaksanakan apa yang saya katakan. Saya tidak boleh sekadar bercakap saja tetapi tidak sembahyang dan sebagainya. Saya malu mengaku sayang pada Rasulullah tetapi saya tidak sembahyang dan melakukan kemungkaran,” katanya.

  • NAMA: Wardina Saffiyah Fadhlullah
  • TARIKH lahir: 5 Jun 1979
  • SUAMI: Ikhwan Johari
  • ANAK: Amna Nafeesa, 7, Azra Sareera, 4, Imran Arrazi, 1 tahun.

No comments:

Post a Comment

click2..

sponsor links

Fitness pro’s deluxe form kit
Read this book
www.fitnessbusinessforms.com

Fat Loss Action Blueprint
See To Believe
www.fatlossactionblueprint.com/

Marketing Secrets Of Successful Nail Technicians.
Tried And Tested
www.nailtechsuccess.com