click 4 money

Wednesday, February 10, 2010

Rahmat nama tak sangkut Top 5

Oleh Nurulhisham Abdul Latiff



ROSYAM bersama sepuluh finalis program Pilih Kasih terbitan syarikatnya, Suhan Movies & Trading dengan kerjasama RTM.

Rosyam Nor akui peminat semakin bijak nilai populariti seseorang artis

USAH dipertikaikan kuasa yang ada pada lelaki dikenali sebagai Rosyam Nor. Antara ramai bintang lelaki yang pernah muncul dalam industri hiburan tanah air, Rosyam tentunya nama yang bakal dikenang buat jangka waktu yang panjang. Pencapaiannya dalam bidang seni sudah berjela panjang.

Pada Anugerah Bintang Popular Berita Harian (ABPBH) sendiri, Rosyam dilihat antara bintang lelaki paling menyerlah dalam sejarah penganjurannya. Tujuh trofi pernah digenggam pelakon ini bagi kategori Pelakon Filem Lelaki Popular, manakala enam lagi dimenangi menerusi kategori Pelakon TV Lelaki Popular.

Lebih membanggakan, pelakon berusia 43 tahun ini juga pernah diangkat sebagai Bintang Paling Popular pada ABPBH 2002.

Beberapa tahun lalu, pelakon yang dikenali menerusi filem Lenjan, KL Menjerit, Castello, Gangster dan Kala Malam Bulan Mengambang ini pernah menyuarakan hasrat untuk mengundurkan diri daripada bertanding pada anugerah berkenaan. Begitupun, berikutan anugerah itu sendiri memberikan hak kepada peminat untuk menentukan kedudukan seseorang selebriti, hasrat Rosyam tidak kesampaian.

Malah, pada edisi ke-22 ABPBH yang berlangsung tahun lalu, Rosyam terus diberikan kepercayaan oleh peminat untuk menaiki pentas menerima trofi. Semua itu diperoleh lelaki ini dek hasil kerja yang dipersembahkannya di layar kecil televisyen, di samping kemunculannya di filem.

Begitupun, tahun 2009 tidak menyaksikan banyak produk lakonan Rosyam ditayangkan, sama ada di televisyen mahupun pawagam. Telefilem Salam Terakhir muncul satu-satunya produk televisyen yang dijayakan pelakon ini sepanjang tahun lalu. Ia menemui penonton pada Aidilfitri.

Ketiadaan drama bersiri yang selama ini menjadi nadi kekuatan Rosyam di layar kecil nyata mengurangkan perhatian peminat kepada aktor terbabit. Hakikat itu diakui sendiri oleh Rosyam ketika Hip menghubunginya baru-baru ini. Atas hakikat itu juga, buat kali pertama sejak lebih sedekad, namanya tercicir daripada senarai Top 5 Pelakon TV Lelaki Popular.

Kegagalannya untuk menempatkan diri ke peringkat akhir itu umpama hasrat yang ditunaikan peminat buat pelakon ini. Ketika yang sama, ia memperlihatkan betapa peminat hari ini semakin bijak menentukan populariti seseorang artis. Andainya seseorang pelakon mempunyai drama atau siri yang menonjol pada sesuatu tahun, tentu namanya akan diundi. Kebetulan pula, Rosyam tidak mempunyai produk yang benar-benar meninggalkan impak kepada penonton televisyen sepanjang tahun lalu.

"Tahun lalu, hanya sebuah telefilem lakonan saya ditayangkan di televisyen (TV3). Bukan hanya sibuk dengan produksi Pilih Kasih, saya juga dilanda kecederaan ketika menjayakan filem Libas, sehingga terpaksa menjalani pembedahan pada bahagian tangan. Kecederaan itu memerlukan saya berehat selama enam bulan. Jadi, tidak dapatlah saya aktif berlakon drama pada 2009.

"Begitupun, ketiadaan nama Rosyam Nor pada peringkat akhir ABPBH 2009 ini juga suatu rahmat. Maknanya, bolehlah saya berehat sekejap. Ia juga memberikan laluan untuk pelakon baru untuk ke depan. Saya pula sudah kerap naik ke pentas ABPBH, kira sudah cukuplah. Lagipun eloklah kita tengok bakat baru pula yang menyerlah," katanya.

Bagaimanapun, ‘kehilangan’ Rosyam daripada drama televisyen pada tahun lalu bukan bermakna bintang yang pernah menggenggam dua trofi lakonan pada Festival Filem Asia Pasifik itu sudah hampir dengan detik persaraan. Lakonannya masih ditagih peminat di luar sana. Justeru, dia pasti sekali lagi mengaum dengan beberapa judul hebat sepanjang 2010.

Siri lakonannya, Nigina, kini disiarkan TV3 menerusi slot Samarinda. Berlakon sama dalam drama itu ialah Melissa Maureen, Datuk Jalaluddin Hassan, Hafizzuddin, Aida Radzwill, Rosnah Johari, Norlia Ghani dan Salina Saibi.

Ketika artikel ini ditulis pula, Rosyam baru saja menamatkan penggambaran drama bersiri Gelora Di Hati Sara musim kedua. Drama 26 episod itu bakal disiarkan TV2. Selain dirinya, turut membintangi drama sejam setiap episod itu ialah Fauziah Latiff, Watie, Datuk Rahim Razali, Aida Radzwill, Dian P Ramlee dan Balkisy.

Dalam masa terdekat, Rosyam akan turun lagi ke lokasi sebuah drama bersiri 26 episod berjudul Isabella. Kali ini, ia dihasilkan untuk siaran Astro Prima.

Dia juga akan kembali menghiasi layar lebar dengan lakonan, lawak dan aksinya menerusi beberapa filem seperti Estet, Libas dan CE1. Jadi, apakah namanya akan kembali tersenarai pada ABPBH 2010, peminat yang akan menentukan. Dalam ABPBH, semuanya mampu menjadi kenyataan.

No comments:

Post a Comment

click2..

sponsor links

Fitness pro’s deluxe form kit
Read this book
www.fitnessbusinessforms.com

Fat Loss Action Blueprint
See To Believe
www.fatlossactionblueprint.com/

Marketing Secrets Of Successful Nail Technicians.
Tried And Tested
www.nailtechsuccess.com